Köpa SSD vill ha lite info :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranås
Registrerad
Okt 2008

Köpa SSD vill ha lite info :)

Tjenare. .

Jag har nu bestämt mig för att köpa en SSD disk.
Det blir antingen Vertex 3 Max Iops eller Corsair Force GT. ( när dom finns att köpa )

[Till frågan]

Är det någon som vet hur mycket "ungefär" av en 120GB disk som försvinner vid en OS installation.

tex. Min 320GB WD disk låg på 298GB första gången jag valde den som installations disk.

hur mycket tappar då en SSD? givetvis är det ju olika från fall till fall, men vill bara ha ett ungefär..

Hur mycket tappar disken vid omformatering & ominstallation av ett OS.

Tacksam för alla svar.

i7 2600K| Zalman CNPS-9900 MAX | Asus P8P67 Deluxe | RX480 OC+8GB | 2x4GB VENGEANCE CL8 | Fractal Design R2 1000W | NZXT Tempest EVO | 256GB Samsung SSD 830

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2006

det är inte windows installationen som gör att man "förlorar" gb om du nu inte menar hur stor windows installationen är men det tror jag ju inte....

http://compreviews.about.com/od/storage/a/ActualHDSizes.htm
förklarar det rätt så bra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2008

Det har med SI-enheter och binära enheter att göra. Tillverkarna anger 1GB som 1000MB, medan Windows anger 1GB som 1024MB. Om man räknar om så kommer din 120GB disk ses som ~111GB i Windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranås
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Saven:

det är inte windows installationen som gör att man "förlorar" gb om du nu inte menar hur stor windows installationen är men det tror jag ju inte....

http://compreviews.about.com/od/storage/a/ActualHDSizes.htm
förklarar det rätt så bra

Skrivet av Forsberg1:

Det har med SI-enheter och binära enheter att göra. Tillverkarna anger 1GB som 1000MB, medan Windows anger 1GB som 1024MB. Om man räknar om så kommer din 120GB disk ses som ~111GB i Windows.

ofean..
på så vis..

Men tappar inte disken något vid avinstallationer av program osv..?
Eller just vid en ominstallation av Windows.

i7 2600K| Zalman CNPS-9900 MAX | Asus P8P67 Deluxe | RX480 OC+8GB | 2x4GB VENGEANCE CL8 | Fractal Design R2 1000W | NZXT Tempest EVO | 256GB Samsung SSD 830

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av lazerbeam:

ofean..
på så vis..

Men tappar inte disken något vid avinstallationer av program osv..?
Eller just vid en ominstallation av Windows.

Nix, det är bara den korrekta omräkningen som gör att du "tappar" utrymme.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranås
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av TiasE:

Nix, det är bara den korrekta omräkningen som gör att du "tappar" utrymme.

Okaj

trode att det var som så att det sliter på minnet lite när man installerar & avinstallerar program "ofta"..
Men då hade jag fel Tackar för svaren