Bör jag satsa på SATA 3.0GB eller 6.0GB?

Permalänk
Medlem

Bör jag satsa på SATA 3.0GB eller 6.0GB?

Letar efter en schysst SSD disk, främst för att få datorn tyst. Frågan är om man ska satsa på en Vertex 2 eller något mer värre som klarar 6.0gb.

Vill helt enkelt inte bli missnöjd och vill inte heller spendera mer än 2000 kronor

Mvh

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet kommer inga SSD-diskar upp i SATA2 hastighet med undantag RAID 0. Möjligtvis de med nya SandForce-kretsarna. Rekommenderar för övrigt Intel 320.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Många SSD maxar sata 3.0 Gbps vid sekvensiella överföringar, men det är enbart intressant om SSDn används som lagringsdisk. Ser man på intressanta uppgifter som små slumpmässiga räcker sata 3Gbps än så länge.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Såvitt jag vet kommer inga SSD-diskar upp i SATA2 hastighet med undantag RAID 0. Möjligtvis de med nya SandForce-kretsarna. Rekommenderar för övrigt Intel 320.

I princip alla moderna ssd:er slår i taket på sata 3gbit/s med en maxfart runt 260mb/s.

Skrivet av Hardware guy:

Många SSD maxar sata 3.0 Gbps vid sekvensiella överföringar, men det är enbart intressant om SSDn används som lagringsdisk. Ser man på intressanta uppgifter som små slumpmässiga räcker sata 3Gbps än så länge.

Även om man inte når de teoretiska maxtaket så begränsar sata 3gbit/s även här, ser man på tester med diskar som klarar 6gbit/s så går de ofta långsammare även vid små överföringar när dom körs i sata 3gbit/s:

Intel 320 är en alldeles utmärkt ssd (sata 3gbit/s) som är bra på det man vill att en ssd ska vara bra på, snabb, stabil och billig (för att vara ssd...). Är man ute efter fartmonster så är Vertex 3 MI och Corsair Force GT de snabbaste, dock med vissa stablilitetsproblem som förhoppningsvis löses med ny firmware snart. Andra alternativ på fartfronten är Intel 510 och crucial m4, båda baseras på en kontroller från Marvell och presterar ungefär likvärdigt.