Vertex3 240gb max iops Eller Corsair Force 3 240gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
halmstad
Registrerad
Maj 2007

Vertex3 240gb max iops Eller Corsair Force 3 240gb

Hej, tänkte ta och uppgradera min ssd (60gb äldre corsair variant) då jag inte känner att jag får plats med det jag vill ha på den och nu när det verkar som om ocz och corsair fått koll på sandforce kontrollern tänkte jag att det skulle vara läge att investera.

Vilken av dessa två tycker ni är det bästa köpet? Hastigheterna ser liknande ut men det skiljer cirka 700kr i pris, finns det något som gör att ocz disken är värt de extra hundralapparna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Origin
Registrerad
Aug 2003

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

I vilket avseende?

Force GT 240GB:
Max Read: up to 555MB/s
Max Write: up to 525MB/s
Maximum 4K Random Write: 85,000 IOPS

Vertex3 Max IOPS 240GB:
Max Read: up to 550MB/s
Max Write: up to 500MB/s
Maximum 4K Random Write: 85,000 IOPS

Edit: doh, läste Force GT och inte Force3
Ja MaxIOPS är den snabbare av Force3 och MaxIOPS, men ska du jämföra 2 diskar är det GT mot MaxIOPS eller Force3 mot Vertex3
Den stora skillnaden mellan en Force3 och en GT och MaxIOPS är att de 2 senare använder Synchronous NAND medans Force3 använder Asynchronous NAND.
GT och MaxIOPS hanterar redan komprimerad data snabbare pga detta.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av adamljung:

Hej, tänkte ta och uppgradera min ssd (60gb äldre corsair variant) då jag inte känner att jag får plats med det jag vill ha på den och nu när det verkar som om ocz och corsair fått koll på sandforce kontrollern tänkte jag att det skulle vara läge att investera.

Vilken av dessa två tycker ni är det bästa köpet? Hastigheterna ser liknande ut men det skiljer cirka 700kr i pris, finns det något som gör att ocz disken är värt de extra hundralapparna?

http://www.anandtech.com/show/4341/ocz-vertex-3-max-iops-patr...

Ska man jämföra diskarna mellan corsair och ocz blir det något i stil med detta:

Vertex 3 = Corsair Force GT

Agility 3 = Corsair Force 3

Skrivet av TiasE:

Ja MaxIOPS är den snabbare av Force3 och MaxIOPS, men ska du jämföra 2 diskar är det GT mot MaxIOPS eller Force3 mot Vertex3.
Den stora skillnaden mellan en Force3 och en GT och MaxIOPS är att de 2 senare använder Synchronous NAND medans Force3 använder Asynchronous NAND.
GT och MaxIOPS hanterar redan komprimerad data snabbare pga detta.

Vertex 3 kör med synkront nand så en korrektare jämförelse är agilty 3 = Force 3

Om man tittar på anands test så ser man att den stora skillnaden mellan vertex 3 och MI är med diskar på 120gb, när diskarna är 240gb så skillnaden i princip obefintlig. Detta beror på att vertex 3 MI baseras på mindre nandkretsar (färre gb) vilket gör att man behöver dubbelt så många och kan utnyttja alla kanaler redan vid 120gb. När man sedan går upp till 240gb så används redan alla tillgängliga kanaler så fler minneskretsar ger ingen fördel längre.

Kort sagt, ska man köpa en 240gb disk finns det ingen anledning att lägga ut extra pengar på MI, det räcker med en vanlig vertex 3.

Corsair Force baseras på asynkront nand och bör vara jämförbar med agillty 3 som recenseras här:

http://www.anandtech.com/show/4346/ocz-agility-3-240gb-review

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Frispel:

Vertex 3 kör med synkront nand så en korrektare jämförelse är agilty 3 = Force 3

aa så sant så sant, fick lite bråttom å skriva en rättelse när jag såg att jag skrivit om fel disk
Men det stämmer det du säger att Force3 bör jämföras med Agility3.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2003

Så segt att det inte finns några reviews på Force GT än..

Har beställt Vertex 3 Max Iops 120Gb för ett tag sen men slut överallt.. och Corsair Force GT 120Gb finns i lager överallt. >_<

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"