Var plugga in SSD och HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Apr 2002

Var plugga in SSD och HDD

Mitt nuvarande MK (1366) har delvis sagt upp sig. Får inte igång Lan-portarna, och funkar bara ibland med externt nätverkskort.
Jag kroknade och sprang och köpte lite nya godsaker istället, och ska nu sätta ihop dessa till ett helt nytt system.

MK: Asus P8Z68 Deluxe
CPU: i7 2600k
RAM: Corsair Vengeance 1600
SSD: Corsair Force Sata 3 120gb

Nu till frågorna. MK har 4 st Sata 3, 2 st intel Sata 6 och 2 st Marwell Sata 6. Förmodar att jag ska plugga in SSD:n (OS) i någon av Sata 6, men vilken ? Intel el Marwell ?

Sitter även på ett gäng vanliga HDD och även en äldre Intel SSD 80gb och så DVD/RV sata. Var blir best att plugga in dessa enheter ?
Kan jag använda alla Sata-portar ?

Tacksam för svar.

Det ordnar sig nog med is, bara vi får tag på skridskor !

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

SSDn skulle jag rekommendera i en av Intel portarna då Marvell har en förmåga att flaska Sandforce2xxx diskar (vet inte om den Marvell kontroller du har på ditt mobo gör det, men lika bra att vara på den säkra sidan), övriga diskar spelar ingen större roll vilken av kontrollerna du kör på, och ja du kan använda alla portar.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.