Extern 3.5" SATA till USB, utan kabinett?

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006

Extern 3.5" SATA till USB, utan kabinett?

Hej på er!

Gjorde lite sökningar, men ingenting som kunde relateras till vad jag undrade över (om så är fallet, ber jag om ursäkt).

Jag har en 3,5" SATA hemma med otroligt viktiga dokument och bilder jag behöver få över på en bärbar dator här hemma. Finns ingen eSATA på den bärbara, så det är uteslutet, då jag aldrig begripit mig på ändå hur jag ska få ström på den ordentligt. Finns dock flera USB 3.0, så det borde fungera? Känns otroligt meningslöst att köpa ett kabinett bara för att få över några gb filer (disken ska ges till en vän efteråt).

Har ni några förslag? Ganska viktigt att jag får rätt på detta snarast.

Mvh,
Fredrik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Dec 2001

Jag köpte mig en Freecom Hard Drive Dock 3.5" och 2.5" USB & eSATA http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=31994
Fungerar väldigt bra och kostar inte så mycket.

Ryzen 1700. Asus ROG strix B350. Msi R9 390

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
lövestad
Registrerad
Apr 2011
Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006

400 spänn? När jag kan köpa ett kabinett för 200? Nejtack, hehe. Jag är inte snål, men kastar inte dom pengarna i sjön för femton minuters användning. :/

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006

Ni verkar ju missa HELT både rubrik och innehåll av tråden. Jag vill INTE (och tänker inte) köpa ett kabinett eller en dockningstation. :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höör
Registrerad
Jan 2010

hur många HDD platser har den bärbara?

Leksakerna: Gigabyte Z97X-SLI | Intel i-5 4690k | Corsair 2x8GB CL10 1600Mhz | Asus 1060 3GB | EVGA SuperNOVA 650w | Nexus Edge | 2x240GB Samsung 840 SSD

1x LG E2722 IPS 27" | 1x LG W2220P IPS 22" | 1x DELL IPS 24" | Corsair SP2500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2005

Är det inte billigast om du kopplar in disken i en stationär dator och för över dokumenten på en USB-sticka?

i7 4790K, 12GB 1600Mhz, Intel 520 SSD, ASUS Z97-A, GTX770 NZXT Kraken G12, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S, Maelstrom 240T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SKÖVDE
Registrerad
Mar 2010

Ta hem den till din kompis som ska få den,koppla in den, för över det du behöver till ett USB-minne?

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av Fixxerz:

hur många HDD platser har den bärbara?

En, annars hade lösningen varit enkel.

Skrivet av boris_vodka:

Är det inte billigast om du kopplar in disken i en stationär dator och för över dokumenten på en USB-sticka?

Det hade jag gjort om jag haft en stationär.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av grapnel:

Ta hem den till din kompis som ska få den,koppla in den, för över det du behöver till ett USB-minne?

60 mil till honom... :/

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Segas:

60 mil till honom... :/

Skickades från m.sweclockers.com

du har ingen stationär hemma, och inte tillgång till någon bekant/familjemedlem som bor närmare än 60mil?
var fan är du? egentligen

en 3.5 tummare behöver mer ström än vad en usb port kan leverera, dessutom behöver du adaptrar,
Har du inte tillgång till lödpenna alternativt ett nätagg blir det svårt.
Köpa kabinett är mest prisvärt

Ladda ner ubuntu, boota direkt från skivan, med din 3.5" inkopplad istället för din vanliga och för över filerna till en usb pinne. Vad jag skulle gjort iaf. Några kronor på en skiva får du nog allt offra.

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003

Är detta möjligen vad du letar efter? http://www.dustinhome.se/pd_5010101569.aspx

Kostar ungefär som ett kabinett dock... har precis en sån del som du är ute efter men den kommer ifrån en slaktad extern hårddisk. Kolla soprum i din närhet så skulle jag säga att risken är överhängande att du kan få tag på en bit gratis

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av Willhelm:

Är detta möjligen vad du letar efter? http://www.dustinhome.se/pd_5010101569.aspx

Kostar ungefär som ett kabinett dock... har precis en sån del som du är ute efter men den kommer ifrån en slaktad extern hårddisk. Kolla soprum i din närhet så skulle jag säga att risken är överhängande att du kan få tag på en bit gratis

Exakt en sådan! Men som du sa, ett kabinett är billigare, haha. Nåväl, får leta upp ett kabinett i min smak. :/

Tack alla!