Underliga värden med Elenergimätare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite överallt
Registrerad
Jan 2003

Underliga värden med Elenergimätare

Hej folket.

Jag funderade lite på hur mycket min dator drar i effektförbrukning och kopplade därför strömsladden till datorn till uttaget via en elenergimätare.

Jag har ett 500W Antec Earthwatts som säkert har två år på nacken nu åtminstone.

Övriga komponenter är:

Core i7 2600k med en Noctua NH-U9B-fläkt, oklockad.
Asus P67 Sabertooth B3
1x gtx 460 oc 1gb
320gb 7200rpm samsung hdd
Nån slö gammal dvdläsare

Från boot till windows säger mätaren ca 800-1000W
När windows laddat klart och i princip idlar ligger jag på 500W +/- 20W.

När jag kör torture test i Prime 95 (Small FFT test) hoppar jag åter igen upp till 800-1000W.
När jag kör torture test i Prime 95 och belastar grafikkortet med futuremark så visade mätaren till slut uppåt 1700W.

När jag spelar spel som t.ex. Brink visar mätaren ca 13-1400W och jag har spelat många flertimmarssessioner med nuvarande set up och har aldrig märkt av några problem.

Tittar jag i energirapporten för hela lägenheten så ligger jag i snitt på 6-10 kWh per dygn. Jag uppskattar att 20 dagar av 30 per månad så har jag datorn igång hela tiden. Så, minimum 500W*24h=12000Wh=12kWh per dag.

Det är jag inte ens i närheten av. Då topparna för lägenheten är på 10kWh på ett dygn, och då är 3kWh kyl och frys, och sedan har jag glömt en lampa på 3x50W-lampor hela dagen samtidigt som jag kört storkok.

Den blå linjen är alltså min kWh-förbrukning per dygn. Till vänster syns majs och junis elförbrukning. Det är alltså för hela lägenheten med spis, kyl, frys, lampor etc.

Kan jag dra slutsatsen att elenergimätaren från classe inte riktigt fungerar som den ska? Eller är det jag som gör några rejäla tankevurpor?.

Någon som har liknande erfarenheter?

Spelar RB6 Siege, PUBG, Rimworld och lite annat smått o gott.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Har du ställt in mätaren rätt visar den helt uppåt väggarna fel.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite överallt
Registrerad
Jan 2003

Efter lite snabba googlingar så verkar det som att fler får höga värden för sin dator vid användning av troligtvis samma energimätare. Samtidigt skrivs det lite att den i princip bara fungerar med rena fina sinusformade belastningar (resisitiva laster). Jag får ta och forska lite djupare i det här samt ta en titt i min kurslitteratur igen för att se hur det går ihop.

Tills dess låter jag endast burken vara igång under dagen, så kikar jag på min förbrukningsgraf imorgon vilket borde ge mig ett hyffsat vettigt idle-värde.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Jo, mätaren visar ju helt fel. Din dator borde dra runt 250-300W som mest, och kanske runt 150-200W i idle. Ditt nätagg har ju en effektivitet på ca. 80% vid 100% load, vilket innebär att det då drar runt 625W. Men din dator borde inte vara i närheten av att belasta nätagget så hårt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite överallt
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av twit:

Har du ställt in mätaren rätt visar den helt uppåt väggarna fel.

Mjo, den slutsatsen ville jag också dra, och det verkar stämma (att den visar fel).

Skrivet av perost:

Jo, mätaren visar ju helt fel. Din dator borde dra runt 250-300W som mest, och kanske runt 150-200W i idle. Ditt nätagg har ju en effektivitet på ca. 80% vid 100% load, vilket innebär att det då drar runt 625W. Men din dator borde inte vara i närheten av att belasta nätagget så hårt.

Grafen för gårdagens förbrukning ser ut att stämma fint med det du säger

Någon som har någon elmätare som de kan rekommendera för att mäta energiförbrukningen för datorn? Eller har ni något annat sätt för att lista ut den?