Överföra filer från laptop till stationär dator

Permalänk
Medlem

Överföra filer från laptop till stationär dator

Som rubriken lyder ska jag överföra filer (ca 250 gb) till min stationära dator. På den bärbara är win7 installerat och stationära Win XP. Vilket är det lättaste sättet att göra på?
Den bärbara datorn har ej e-sata port tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talli23:

Som rubriken lyder ska jag överföra filer (ca 250 gb) till min stationära dator. På den bärbara är win7 installerat och stationära Win XP. Vilket är det lättaste sättet att göra på?
Den bärbara datorn har ej e-sata port tyvärr.

Du kan överföra dem över netvärket, du kan skruva loss hddn ur bärbara och montera i stationära, du kan köra över ftp. Lättast är nog över nätverket dock

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem

Dom är båda kopplade till samma router dock hatar jag sånna och har aldrig provat ftp, vet inte ens vad det är. försvinner inte garantin om man skruvar ut hdd ur laptopen? Och kommer inte win 7 och win xp sabotera för varandra?

*Edit

Ska ner på stan, har möjlighet att köpa en korskopplad kabel. Vad är att föredra; Usb eller RJ-Kabel?
Alltså hastighetsmässigt och främst vad är lättast?

Permalänk
Medlem

Båda är redan kopplad till samma router så det är totalt onödigt att spendera mer pengar.

Du behöver bara ställa in nätverket på datorerna.
Win 7 kan vara jobbigt att ställa in men det finns Youtube filmer som visar.
XP har en guiden som gör det jätte lätt. Kontroll panelen / nätverk / så ser du guiden om du har kategori vyn (ej klassic vyn) framme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talli23:

Dom är båda kopplade till samma router dock hatar jag sånna och har aldrig provat ftp, vet inte ens vad det är. försvinner inte garantin om man skruvar ut hdd ur laptopen? Och kommer inte win 7 och win xp sabotera för varandra?

*Edit

Ska ner på stan, har möjlighet att köpa en korskopplad kabel. Vad är att föredra; Usb eller RJ-Kabel?
Alltså hastighetsmässigt och främst vad är lättast?

öppna upp "den här datorn" på winxp maskin, "Verktyg - > Mappalternativ -> Visning" se till att "Använd förenklad fildelning" är urkryssat, skriv i adressfältet på win7 maskinen
"\\ipaddress(eller datornnamn)till winxp maskin\c$(eller d$, beroende på vilken enhet du vill spara dina saker på)" du måste då autentisera med ett konto som har administratör rättigheter men kan flytta dit vad du vill

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Entusiast

Absolut enkalst är nätverk.
En USB-kabel har du ingen nytta av.
En cat5 eller hellre cat6 kan däremot vara trevlig om du bara kör trådlöst för du får dubbla överföringshastigheten. Det är dock inte nödvändigt om du bara ställer upp sakerna på att kopiera och sen låter datorerna tugga i lugn och ro ett par timmar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Mycket stort tack, kom precis tillbaka. Ska sitta och prova mig fram, har aldrig gjort något sånt här tidigare. Återkommer väl imorgon utan någon framgång