Formatering - Vilka skillnader har WinXP:s resp. Win7:s NTFSformateringsmetoder?

Permalänk

Formatering - Vilka skillnader har WinXP:s resp. Win7:s NTFSformateringsmetoder?

hej.

Jag köpte just en 2TB HDD som jag skulle ha som lagringsdisk sekundärt i datorn med nyinstallerat Win7 och allt. När jag öppnade formateringen inne på Diskhantering så fanns andra alternativ också än vid XP.

T ex:
1.1 - Det fanns något som hette GUID/GPT istället för MBR. Men vilka är de stora fördelarna med GPT? Något en vanlig konsument kan använda/dra nytta av?

1.2 - Sedan fanns något som hette exFAT. Men finns det anledningar där att man vill ha det istället för NTFS?

Jag funderar också på vilka skillnader NTFS formateringen gör i Win7 jämfört med i WinXP.

2.1. På hårddisken står det att vid XP formatering ska man använda Samsungs egna Aligning-tool. Vad gör Win7 med hårddisken isåfall om man inte behöver andvända Samsungs Aligning-tool?

2.2. Och är det någon skillnad på NTFS-versionerna vid 7 och XP? Eller är det samma versionsnummer?

2.3. Finns det fler saker som Win7 gör med hårddisken för att få mer prestanda än vid en formatering vid ett WinXP?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

1.1)
GPT stödjer bootbara partitioner som är större än 2TB. MBR gör inte detta. Observera att de flesta BIOS baserade system inte kan boota via GPT, utan endast klarar MBR.

1.2)
exFAT är till för att ersätta FAT32, som inte stödjer filer större än 4GB. Det används främst på externa enheter. Både Mac OS och Linux har förmågan att helt läsa och skriva till exFAT partitioner, något som inte är helt sant med NTFS.

2.1)
Moderna HDDs och SSDs använder sektorer som är på 4kb. Windows XP förstår inte den här formen av formatering, och skapar 512byte sektorer. Detta resulterar i en flera prestanda konflikter, samt förlorat lagringsutrymme.

2.2)
Det finns enstaka funktions skillnader mellan XP-NTFS och W7-NTFS, men de är för den vanliga användaren i princip identiska.

2.3)
Se 2.1.

Permalänk

Jaha ok.

Men gör Windows 7-formateringen rätt storlek på sektorerna? T ex om det är 4K så gör den det automatiskt?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Men gör Windows 7-formateringen rätt storlek på sektorerna? T ex om det är 4K så gör den det automatiskt?

Ja. W7 identifierar och formaterar dessa diskar som de ska.