Games for Windows slås ihop med Xbox.com

Permalänk
Melding Plague

Games for Windows slås ihop med Xbox.com

Två digitala distributionstjänster blir till en när Microsoft slår ihop Games for Windows Marketplace med Xbox.com.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

whopdido!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Wohoo.. Varför inte bara bygga in Xboxens mjukvara i windows?

EDIT: Alla verkade inte förstå sarkasmen i mitt inlägg.

Visa signatur

Dubidub

Permalänk
Skrivet av Berklar:

Wohoo.. Varför inte bara bygga in Xboxens mjukvara i windows?

Det skulle varit något! Och på så sätt kunna lira xbox spel på PC

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

oj vad häftigt men man blir lite chockerad, xbox är ju en konsol och man vill ju inte spela konsolspel på pc inte. varför kunde dom inte göra tvärtom tycker man ju, pc spel i konsolen. typ windows game market istället för x b o x wtf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berklar:

Wohoo.. Varför inte bara bygga in Xboxens mjukvara i windows?

/like

Det vore inte dumt.
Varför inte göra konsollerna uppgraderbara med vanlig PC hårdvara också?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

om detta innebär att man bara köper ETT spel och spelar det på båda plattformar från samma sparställe så är det ju något :)s

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Xbox har haft om GWL support tidigare, så var detta knappast en överraskning. Riktigt trevligt!

Permalänk

betyder detta att vi kommer få Halo?

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara lägga ner tjänsten? Games For Windows Live har varit ett ostabilt gissel sedan dag ett och aldrig tillfört någonting till ett enda spel.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Får man säkert börja betala för att spela online på pc också.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk

Drogs in i detta Games for Windows mot min vilja, när jag skulle spela Flatout 2 ulitmate carnage på min PC igår. Det tog väl sådär 15-20 minuters krångel innan jag till slut kunde komma igång med spelet. Detta känns bara som ytterligare ett sätt för storföretagen att hålla total koll på allt vad konsumenterna gör vid dator. Allt registreras.

Permalänk
Medlem

Ja, vad ska man säga... all förändring är väl till det bättre i det här fallet. GFWL som affär är en fullständigt värdelös upplevelse.

Permalänk
Medlem

Ja usch, inte mera "games for windows" för min del.. Installerade Dirt 2 till grabben härom dan och fy faen vilken trälig registreringsprocess bara för å komma igång med spelet! Naturligtvis såg man kopplingen med Xbox, en massa loggar och länkar till Xbox under registreringen. Kommer tänka mig för både en och två ggr innan jag köper ett spel som det står "Games For Windows" på, alldeles oavsett om det har med Xbox eller inte å göra.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

En onödig tjänst som slås ihop med en annan i onödan. Jaha... Tyvärr lär vi väll få fortsätta dras med eländet på PC oavsett namn. Med allt krångel man hade med det bara för att lira GTAIV är intresset inte stort oavsett namn.

Permalänk
Medlem

Om det betyder att som någon påpekade ovanför att jag får mina titlar till båda plattformerna så är detta ett väldigt bra steg frammåt inom spelande.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

Om det betyder ännu mer krångel, registreringselände och svårigheter med att köpa/sälja spel i andra hand så kan jag vara utan.
Kanske är jag negativ men det känns som att utvecklingen går mot att jäklas maximalt mot dom som köper sina spel.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Är det inte lättare att alla företag (Valve, Microsoft, EA osv..) fixar en tjänst som sammlar allt på ett ställe. Kanske inte lika lönsamt för dem med mycket lättare för alla som spelar. Håller även med om att Games for windows live krånglar extremt mycket, håller mig till Steam efter GTA IV.

Visa signatur

Sann livsglädje är att få göra så lite som möjligt, på så lång tid som möjligt. För så mycket pengar som möjligt. Åtta timmar varje vardag, med ledig helg.

Permalänk
Medlem

Ja, detta är ju ganska motsägelsefult. Vi vill ju INTE ha konsoll-portningar av spel...!

Skrivet av HUEHUAHUE:

betyder detta att vi kommer få Halo?

Halo är dött efter katastrofen "Reach". Halo: The New CoD.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berklar:

Wohoo.. Varför inte bara bygga in Xboxens mjukvara i windows?

Skrivet av xfmimd:

Det skulle varit något! Och på så sätt kunna lira xbox spel på PC

Skrivet av Sir_Manfred:

/like

Det vore inte dumt.

MS har ju redan uttryckt planer på att göra just det med Windows 8, snabbt och smidigt (hoppas man) kunna koppla ihop din Windows Phone 7 mobil med dator eller xbox, och även kunna dela vissa spelupplevelser och funktioner emellan

Skrivet av Sir_Manfred:

Varför inte göra konsollerna uppgraderbara med vanlig PC hårdvara också?

Och vart är då skillnaden?
Hela poängen med konsolen och dess största försäljningsargument för just spelutvecklare är den festa hårdvaran, på samma sätt osm mobilspel och appar (oftast) utvecklas för iPhone istället för Android, fast hårdvara gör att du kan pressa den till max och nå hela marknaden.
Ska man göra Pc spel så måste man räkna med allt från i9 som sweclockers folk sitter på till P4 generationerna i asien, vilket gör det både dyrare och mer resurskrävande.

Permalänk
Medlem

Otroligt många som inte kan skilja på Games for Windows och Games for Windows Live.
Den förstnämda är bara Microsofts namn för spel på Windows, alltså har inget med Windows Live att göra.
Den andra är Microsofts sätt att göra alla PC-spelare förbannade.

Nu är ju frågan hur Microsoft tänkte, för om man vill köpa ett PC-spel så är det ju helt naturligt att gå in på X-Box...eller?
Och hur var det nu, inte längesen Microsoft gick ut med att nu jäklar, nu ska vi satsa på PC-Gamers. Luktar lite illa här eller hur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfkin:

Nu är ju frågan hur Microsoft tänkte, för om man vill köpa ett PC-spel så är det ju helt naturligt att gå in på X-Box...eller?
Och hur var det nu, inte längesen Microsoft gick ut med att nu jäklar, nu ska vi satsa på PC-Gamers. Luktar lite illa här eller hur.

Ja det känns som att dom försöker gömma undan PC spelen. Dom kanske vill ha lite statistik som visar att deras PC försäljningen sjunker så pass mycket så nu måste dom tyvärr lägg ner deras satsning på PC?
Finns ju inte en chans att dom flyttar allt till en sida som heter X-box och kallar det en satsning på PC.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Konsolspel: Mindre kostnad, högre pris.
Datorspel: Högre kostnad, lägre pris.

Börjar förstå varför alla väljer att porta spel istället. Vem fan vill inte tjäna så mycket pengar som bara är absolut möjligt utan att på något sätt tänka på spelupplevelsen hos de som spelar på PC? Nej usch och fy, här är det kosing som ska inkasseras!

Permalänk
Skrivet av Sir_Manfred:

/like

Det vore inte dumt.
Varför inte göra konsollerna uppgraderbara med vanlig PC hårdvara också?

För att det inte skulle gå. Spelen är anpassade för just den hårdvaran som finns i konsolen. Om du skulle ha en dator med samma hårdvara skulle du knappast kunna spela xbox-spelen.

Skrivet av Kaoskadosk:

Konsolspel: Mindre kostnad, högre pris.
Datorspel: Högre kostnad, lägre pris.

Högre pris? Mjo, men det är ju licensavgifter så tillverkarna får ju inte mer pengar för det!

Permalänk
Skrivet av Mor5ives:

En onödig tjänst som slås ihop med en annan i onödan. Jaha... Tyvärr lär vi väll få fortsätta dras med eländet på PC oavsett namn. Med allt krångel man hade med det bara för att lira GTAIV är intresset inte stort oavsett namn.

Ja fy fan. Har fortfarande problem med GTA pga gfwl. Ren skit som jag inte vet vad det hjälper mig med, fyller ingen funktion för min del i alla fall.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

För att det inte skulle gå. Spelen är anpassade för just den hårdvaran som finns i konsolen. Om du skulle ha en dator med samma hårdvara skulle du knappast kunna spela xbox-spelen.
Högre pris? Mjo, men det är ju licensavgifter så tillverkarna får ju inte mer pengar för det!

Har för mig att det är runt 50:- per spel i licensavgift. Sen har de väl en klumpsumma att hosta upp också men högre pris stämmer ändå ganska väl. Efter ett halvår så kostar pc-versionen 50% av originalkostnaden medan konsol-versionen fortfarande mer eller mindre går lös på 5-600:-

Konsolspel genererar mer pengar, till alla pc-spelares stora förtret.

Permalänk

Det är väl bara 2 hemsidor som slår ihop som jag fattar det?
Inget som påverkar i övrigt.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Och vart är då skillnaden?
Hela poängen med konsolen och dess största försäljningsargument för just spelutvecklare är den festa hårdvaran, på samma sätt osm mobilspel och appar (oftast) utvecklas för iPhone istället för Android, fast hårdvara gör att du kan pressa den till max och nå hela marknaden.
Ska man göra Pc spel så måste man räkna med allt från i9 som sweclockers folk sitter på till P4 generationerna i asien, vilket gör det både dyrare och mer resurskrävande.

Skrivet av Woodlauncher:

För att det inte skulle gå. Spelen är anpassade för just den hårdvaran som finns i konsolen. Om du skulle ha en dator med samma hårdvara skulle du knappast kunna spela xbox-spelen.

Jag är bara så trött på att konsollerna är "top of the line" i en månad sen har PC sprungit förbi. 5 år senare kanske det kommer en ny konsoll men det blir samma grej där.
Det vanligaste problemet vi har idag när vi utvecklar till konsoll är det tok-låga grafikminnet. Konsollen är kapabel att rendera spelet med mer content och texturer men pga. det låga minnet tvingas vi banta ner på grafiken. Det är rätt surt. Gör konsollerna "upgradeable". Iallafall när det gäller minne.
Eller så får de helt enkelt släppa konsoller som räcker längre. Men då kommer antagligen PC-branchen försöka (och troligtvis lyckas) att komma ikapp iallafall.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Otroligt många som inte kan skilja på Games for Windows och Games for Windows Live.

Ja, Microsoft, till exempel. GFW "Live" ligger ju under X-box sedan ett tag tillbaka, hur länge vet jag inte, så att också "Marketplace" nu flyttas dit är väl knappast förvånande?

/Olle

Permalänk
Medlem
Skrivet av zimmiz:

varför kunde dom inte göra tvärtom tycker man ju, pc spel i konsolen.

det gjorde de, konsollen hette xbox, från directx-box

95% pc i den konsollen

/Daniel