Jakten på det tysta chassit!

Permalänk
Medlem

Jakten på det tysta chassit!

Nu har jag knappast världens mest högljudda system, men ett par 5850 samt standardfläkten på en H60 hörs rätt ordentligt - särskilt när de sitter i ett Cooler Master Centurion 5. Det roliga är att dessa komponenter även alstrar rätt mycket värme som, högljudda fläktar till trots, stannar i chassit till viss del.

Av denna anledning har jag börjat leta efter ett tystare chassi. De jag har kollat på är:

Fractal Design Define R3
Antec P183 v3
Cooler Master Silencio 550

Av detta kanske ni ser ungefär vilken prisklass jag har tänkt mig också, dyrare Silverstone och Lian Li är alltså rätt uteslutna för tillfället.

P183 v3 är nog det jag gillar bäst för tillfället, enbart på grund av att man kan få bra flöde till grafikkorten genom att ta bort den övre diskburen (har bara en hårddisk och kommer troligen inte att ha fler än två/tre i framtiden). Silencio har också denna funktion, men då det saknar utblås i taket (där jag tänkt sätta min H60) så vet jag inte.

Tankar/förslag?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

Ganska rejäl prisskillnad mellan P183 och R3 ändå ja..

P183 är ju tystare än R3, men kostar ju typ 600 kr mer också. R3 är nog mer tystnad / krona än P183.

Säker på att det inte är bättre att lägga pengarna på bättre fläktar och / eller en fläktkontroller?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Jag skulle rekommendera dig att kolla på Deifne XL, grymmt tyst och klockrent på alla sätt...

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

P183 är i en klass för sig kvalitétsmässigt om man jämför med R3 men vet inte mycket om silencio 550.

Permalänk
Medlem

Chassit kommer inte hjälpa dig. Du behöver byta kylning på grafikkortet och fläktar på CPU-radiatorn, det är vad vi andra har gjort.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Well, planen är lite grann att göra både och. Problemet med mitt Centurion 5 är att det är 1) Helt värdelöst för kabeldragning, och 2) Saknar plats för 120mm-fläktar i fronten.

Det sitter en liten 80mm-fläkt i den undre hårddiskburen, vilket är den enda intake-fläkten jag kan få dit utan moddande. Planen med exempelvis ett P183 är att ta ut den övre diskburen och sätta Silverstone AP121-fläktar som intake, min H60 i taket och en något tystare fläkt som utblås i bak. Detta är helt omöjligt att åstadkomma i mitt nuvarande chassi, mest det som är poängen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Well, planen är lite grann att göra både och. Problemet med mitt Centurion 5 är att det är 1) Helt värdelöst för kabeldragning, och 2) Saknar plats för 120mm-fläktar i fronten.

Det sitter en liten 80mm-fläkt i den undre hårddiskburen, vilket är den enda intake-fläkten jag kan få dit utan moddande. Planen med exempelvis ett P183 är att ta ut den övre diskburen och sätta Silverstone AP121-fläktar som intake, min H60 i taket och en något tystare fläkt som utblås i bak. Detta är helt omöjligt att åstadkomma i mitt nuvarande chassi, mest det som är poängen.

Du skjuter dig själv i foten genom att tro att positivt luftflöde kommer lösa dina problem, det gör det inte. AP-fläktarna låter pga luftflödet betydligt mer än du vill att en tyst dator ska låta.

Det bästa du kan göra är att köpa en ny kylare till grafikkortet och byta fläktarna på denna samt undervolta en tyst utblåsfläkt och din CPU-fläkt. Inblås gynnar inte grafikkortet nämnvärt om det inte sitter i sidan, fläktar på grafikkortet är det enda sättet att lösa det.
Om ditt nuvarande chassi inte tillåter det så köp ett P183, visst men förvänta dig inte att det kommer lösa dina problem för det gör det inte.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.