Permalänk
Medlem

Problem med mssql_connect

Hej, jag sitter här och testar på mssql, men stöter på ett stort problem, jag kan inte ansluta till min(a) databas(er), jag använder mssql 2008 (SQL Server Management Studio) och xampp 1.6.4

$link = mssql_connect("xeonz-PC\SQLEXPRESS", "xeonz-PC\xeonz", "")or die(mssql_error());
$db = mssql_connect("account_test", $link);

i account_test har jag userID, userName, password, email. jag vet hur man skriver ut det på sidan och hur man gör nytt konto. men nu till mitt problem:

Warning: mssql_connect() [function.mssql-connect]: Unable to connect to server: xeonz-PC\SQLEXPRESS in C:\xampp\htdocs\test\login.php on line 13

Fatal error: Call to undefined function mssql_error() in C:\xampp\htdocs\test\login.php on line 13

testar sedan med att sätta @ före mssql_connect så det blir @mssql_connect, då får jag Fatal error: Call to undefined function mssql_error() in C:\xampp\htdocs\test\login.php on line 13

så jag skulle uppskatta lite hjälp, jag har tagit bort (;) framför extension=php_mssql.dll i php.ini

Visa signatur

CPU: i5-2500K | RAM: 4gb XMS3 1333mhz | Grafikkort: XFX Radeon 5770 | Mobo: MSI P67A c45 | HDD: WD Black 500GB | Chassi: NZXT Lexa S |PSU: XFX XXX Edition 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3onz:

Fatal error: Call to undefined function mssql_error() in C:\xampp\htdocs\test\login.php on line 13

mssql_error() är inte en definierad funktion.

Första felmeddelandet säger att du har fel i din connection-string. testa mssql_connect("127.0.0.1", "xeonz", "") istället

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

mssql_error() är inte en definierad funktion.

testade med att byta till mssql_connect("127.0.0.1", xeonz, ""); funkade inte

Warning: mssql_connect() [function.mssql-connect]: Unable to connect to server: 127.0.0.1 in C:\xampp\htdocs\www\register.php on line 13

Fatal error: Call to undefined function mssql_error() in C:\xampp\htdocs\www\register.php on line 13

Visa signatur

CPU: i5-2500K | RAM: 4gb XMS3 1333mhz | Grafikkort: XFX Radeon 5770 | Mobo: MSI P67A c45 | HDD: WD Black 500GB | Chassi: NZXT Lexa S |PSU: XFX XXX Edition 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3onz:

det förstår jag ju... men vad ska man göra för att fixa det då?

Det finns ingen sån funktion definierad i standardbiblioteket enligt google, så vill du "fixa" så får du skapa den själv. Ett alternativ verkar vara mssql_get_last_message()

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Det finns ingen sån funktion definierad i standardbiblioteket enligt google, så vill du "fixa" så får du skapa den själv. Ett alternativ verkar vara mssql_get_last_message()

känns som att det är något helt fel med mitt xampp här, mysql fungerar inte ens Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Can't connect to MySQL server on 'localhost' (10061) in C:\xampp\htdocs\index.php on line 27
Can't connect to MySQL server on 'localhost' (10061) hmm, bytte lösenord utan resultat.. men får kolla mer imorron, måste sova nu pga av mina föräldrar....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

blir så himla förbannad nu, har testat 3 olika versioner av xampp inget vill fungera, vet inte vad jag ska göra. så om någon har en fundering kan ni vara snälla att svara

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla om du kommer in i databasen genom standardgränssnittet som följer med vid installation / phpmyadmin

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Kolla om du kommer in i databasen genom standardgränssnittet som följer med vid installation / phpmyadmin

gjorde det, gör inte det nu pga av att mysql inte vill starta (har installerat om xampp några gånger idag, testade även wamp)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

PROBLEM SOLVED. pratade med en som också haft likadant problem, det han gjorde var att installera xampp 1.6.4 och fixa xampp security (127.0.0.1/xampp > security) sedan funkade allt

Visa signatur