Bästa 1TB-hårddisken för en femhundring?

Permalänk
Medlem

Bästa 1TB-hårddisken för en femhundring?

Håller på och kikar lite i en kundvagn en medlem här på FB gjort från Inet där han lagt i en "500GB Western Digital Caviar Blue" (direktlänk: http://www.inet.se/artikel/4303036/500gb-western-digital-cavi...) för 361:- kr, men jag funderar på att plocka bort den och istället välja någon hårddisk med 1000GB då jag tror att jag kommer att ha användning för det. Då hittade jag 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ (direktlänk: http://www.inet.se/artikel/4303589/1tb-samsung-spinpoint-f3-h...) för 464:- kr, låter det som ett bra val?

Dock undrar jag bara hur den ENDAST kan vara 103:- kr dyrare när den är 500GB större, dvs dubbelt så stor och har dubbelt så många MB buffertminne. Borde inte Samsung-hårddisken vara mycket dyrare? Eller missar jag någon hake? Vilken är den bästa hårddisken i 1000-GB-klassen för under femhundringen (hos Inet) helt enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Dock undrar jag bara hur den ENDAST kan vara 103:- kr dyrare när den är 500GB större, dvs dubbelt så stor och har dubbelt så många MB buffertminne. Borde inte Samsung-hårddisken vara mycket dyrare? Eller missar jag någon hake? Vilken är den bästa hårddisken i 1000-GB-klassen för under femhundringen (hos Inet) helt enkelt?

Är inget märkligt med det, diskar kostar mycket när deär nya, nu när 3TB diskar bölrjar komma får du 2TB diskar för runt 600kr
Men angående vilken som är bäst.. vad ska du ha disken till? Är det lagring eller systemdisk?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Är inget märkligt med det, diskar kostar mycket när deär nya, nu när 3TB diskar bölrjar komma får du 2TB diskar för runt 600kr
Men angående vilken som är bäst.. vad ska du ha disken till? Är det lagring eller systemdisk?

Åhfan, så pass! Är väldigt amatörmässig inom 'det här' men har jag fel om jag tror att du med din fråga menar om hårddisken ska vara till att sitta i datorn eller vara bredvid och bara lagra bilder och sånt?

I så fall är svaret att den ska sitta i min dator och lagra allting osv, en extern hårddisk har redan min mor som jag har lånat ibland för att spara det oviktigaste, som semesterbilder man inte behöver just nu men ändå vill ha kvar.

Permalänk
Medlem

Han undrar om det är tänkt att du ska installera ett operativsystem på hårddisken eller bara lagra semesterbilder och annat. Något att tänka på med en systemdisk(hdd med os på) är att välja en med hög RPM för att söktider ska bli kortare. Vilket gör så att allt händer snabbare när du startar program och sådant. Tänker du installera ditt os på den så ska du välja en med minst 7200 rpm. Vill du ha snabbare så får du gå till 10000, någon form av RAID eller en ssd. Men det får du inte för 500 kr.

Är disken mest till för mer utrymme för att lagra data så spelar det inte jätte stor roll om den snurrar i 7200 eller 5400 rpm.

edit: Jag kör med en samsung spinpoint och har inget att klaga på. Datorn rullar på som den ska och jag upplever den inte som direkt seg även om det givetvis skulle vara trevligt med en SSD.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, det får bli en 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ då!

Permalänk
Hedersmedlem

Korspostning De Luxe, grovt brott mot §3.3 i reglerna.

*Tråd låst*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro