Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Bulldozer överklockas till 5,1 GHz

Permalänk
Melding Plague

AMD Bulldozer överklockas till 5,1 GHz

Testexemplar av AMD:s kommande prestandaprocessorer i FX-serien hittar sakta men säkert ut från fabrikerna. Nu publiceras överklockningsresultat över 5 GHz.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Om det stämmer är jag grymt imponerad! Undra vad resultaten i Cinebench kan bli?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Fint!

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Sandy Bridge killer? Vad gör en I7-2600K i normala fall på luft?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem

1.58V? Det måste vara felrapporterat ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

Sandy Bridge killer? Vad gör en I7-2600K i normala fall på luft?

Skickades från m.sweclockers.com

Allt från 4.5ghz till över 5ghz. Beror på hur mycket "tur" du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Allt från 4.5ghz till över 5ghz. Beror på hur mycket "tur" du har.

Okej!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem

Nu är FX iofs multiplikator-upplåsta, men tar man 22x200 så hamnar vi på 4,4 GHz.
Trevligt!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Fint med både 8mb L2 och L3-cache. Visst ligger 2600K på 1mb L2 och 8mb L3?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Ser ju lovande ut rent klockfrekvensmässigt, men då är frågan hur stark CPUn är per klock, t.ex. jämfört med SB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Ser ju lovande ut rent klockfrekvensmässigt, men då är frågan hur stark CPUn är per klock, t.ex. jämfört med SB.

Då det är olika arkitekturer så är det mer intressant att jämnföra prestanda vid samma TDP, de drar säkerligen olika Watt vid samma klock...

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk

Trevligt!

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk
Medlem

Ser fram emot tester

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Äh, Min i5 2500k gör 4500mhz på 1.248vcore 24/7 stabil(Kan säkert få den lägre också, men har inte testat mycket mer än så). Med Luftkylare. Känns som man kan klara sig på denna ett tag till iaf

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Ett fulltest säger mer än 1000 NDA-svammel

Jaha, var det ca 4,9 stabilt på alla kärnor.. känns ju lite svajigt. Troligen sämre än 2600K men kanske billigare.
5,5 hade varit en toppnyhet, 4,5 hade varit spiken i kistan, men nu är spänningen på topp haha.

Arkitektureffektivitet vet man inget om ännu. Bulldozerkärnor vs HT, cache, IPC och annat spelar in. Före intels lansering av C2D på 775 så var ju AMD effektivare per clock, efter det har det varit tvärtom. Är det dags att vända steken igen?

Viktigaste okända parametern är dock priset. Vad kostar den att producera? Vad kostar den för slutkund?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Peking:

Fint med både 8mb L2 och L3-cache. Visst ligger 2600K på 1mb L2 och 8mb L3?

Bulldozer har 2MB L2 cache per modul (så totalt 8MB för en 4-modul/8-CPU trådar) och Sandy Bridge har 256kB per CPU-kärna (så totalt 1MB på 2600K som har 4 kärnor).

Intel fick en hel del kritik då de minskade L2 cachen från 2MB till 256kB i övergången från Core2 -> Nehalem. Men det folk inte verkar förstå är att det finns en design-trade-off mellan cache-latens och dess storlek. Ju större cache desto större latens kommer den få. Intel hävdar att Nehalem/Sandy Bridge är extremt beroende av att snabbt få tag i data från cache, i.e. den är väldigt beroende av cache med låg latens. AMD har gjort en annan bedömning och anser att det är viktigare att ha högre L2 hit rate.

Resultatet är att att Sandy Bridge har ungefär halva latensen (12 cykler) mot L2 cache jämfört med Bulldozer (20 cykler). Hittar ingen referens på Bulldozers latens mot L3, men Sandy Bridge har relativt låg latens även på L3, 26-31 cykler enligt

http://www.realworldtech.com/page.cfm?ArticleID=RWT0918101919...

Vi lär snart få se om AMD gjorde ett bra designval när NDAerna försvinner.

Edit: kanske bra om jag ger någon form av referenspunkt i mitt påstående att Sandy Bridge har låg latens mot L3. AMD Phenom II har ca 56 cyklers latens mot L3.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av ford:

Jaha, var det ca 4,9 stabilt på alla kärnor.. känns ju lite svajigt. Troligen sämre än 2600K men kanske billigare.
5,5 hade varit en toppnyhet, 4,5 hade varit spiken i kistan, men nu är spänningen på topp haha.

Arkitektureffektivitet vet man inget om ännu. Bulldozerkärnor vs HT, cache, IPC och annat spelar in. Före intels lansering av C2D på 775 så var ju AMD effektivare per clock, efter det har det varit tvärtom. Är det dags att vända steken igen?

Viktigaste okända parametern är dock priset. Vad kostar den att producera? Vad kostar den för slutkund?

Det kommer nog bero på vilken sorts last du kör. Multitrådat kommer BD förmodligen vara betydligt bättre än SB med sina 8 kärnor men i enkeltrådat lär SB vara bättre, åtminstone vid samma klockfrekvens.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Trevlig, och detta är bara ett test exemplar

Är dock inte jätte hypad när det kommer till flera kärnor, många nya spel idag kämpar ju med att använda alla 6st på x6-serien

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har funderat på att skaffa en sb ett tag nu men det kanske är värt att vänta på bättre prestanda uppgifter / pris uppgifter på bulldozer.
Sb moderkortet jag har kollat på är p67-ud4 som ligger på ~1550kr. Lägger man på ~400kr får man värsting kortet Asus VFormula eller ud7 AM3+. Så det skulle vara kul att veta vad en Bulldozer kommer att kosta, om det är värt det eller inte beroende på processor kostnad / prestanda vs sb. Antar att det är den stora frågan för alla dock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

fanns en till video
http://www.youtube.com/user/CzechPCTuning#p/a/u/1/VHI675P-Xc8
den hoppar från 1.4 ghz till 4.2 ghz.. inte dåligt.

Permalänk

Fan, köpte precis ett IV formula AM3 sockel.. Synd att jag inte kunde vänta lite, Så skulle jag lätt vilja ha bulldozer.

Permalänk
Skrivet av nex_73:

Då det är olika arkitekturer så är det mer intressant att jämnföra prestanda vid samma TDP, de drar säkerligen olika Watt vid samma klock...

Nja, med tanke på att nyheten rör maxklock på luft, så är det ju intressant hur processorn presterar vid denna klock jämfört med SB vid samma klock.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intel fick en hel del kritik då de minskade L2 cachen från 2MB till 256kB i övergången från Core2 -> Nehalem. Men det folk inte verkar förstå är att det finns en design-trade-off mellan cache-latens och dess storlek. Ju större cache desto större latens kommer den få. Intel hävdar att Nehalem/Sandy Bridge är extremt beroende av att snabbt få tag i data från cache, i.e. den är väldigt beroende av cache med låg latens. AMD har gjort en annan bedömning och anser att det är viktigare att ha högre L2 hit rate.

Bara delvis sant, det finns en koppling mellan cachens mappning till minnet och latensen.
Mappning - http://en.wikipedia.org/wiki/CPU_cache#Associativity
En cache som är "2-way set associative cache" är mycket snabbare än exempelvis en som är "16-way set associative cache". Men det blir mer träffar på en cache som är "16 - way..".

Att Intel fått upp antalet träffar i cachen trots att den är liten har och göra med att de använder prefetching mycket mer aggressivt jämfört med AMD, de har även optimeringsprogram för utvecklare där de kan optimera koden för intels processorer.

Vad AMD gjort nu är ungefär samma sak som de gjort mot nVidia med grafikkorten. Man kopierar lösningen men gör den mycket bättre. AMD hade också prefetchers tidigare men då bara mot L1 cachen, i bulldozer har man byggt in prefetchers mot L2 cachen och dessutom gjort den gigantiskt stor. De kommer förmodligen ha väldigt hög träffbild i L1 eller L2 vilket borgar för höga hastigheter.

Permalänk
Medlem

Shiiit, rätta mig om jag har fel, men på andra bilden på SuperPi'n så ser man en 1'a till vänster på sista raden. Detta betyder att en bulldozer klockad tilll 5 GHz inte klarar SuperPi 1M på under 10 sekunder? En Sandy Bridge klarar ju SuperPi 1M på runt 7,5 sek vid 5 GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Nja, med tanke på att nyheten rör maxklock på luft, så är det ju intressant hur processorn presterar vid denna klock jämfört med SB vid samma klock.

Nej, tänk lite längre...
Om du överklockar bägge till samma klock, MEN den ena processorn drar 150W och den andra drar 140W.
Det betyder ju att du kan klocka den som drar 140W lite till för att få processorerna att dra samma antal Watt - eller hur?

Skrivet av Drawmly:

Shiiit, rätta mig om jag har fel, men på andra bilden på SuperPi'n så ser man en 1'a till vänster på sista raden. Detta betyder att en bulldozer klockad tilll 5 GHz inte klarar SuperPi 1M på under 10 sekunder? En Sandy Bridge klarar ju SuperPi 1M på runt 7,5 sek vid 5 GHz.

När ska folk lära sig att SuperPi är förlegat sedan läääänge. Det är år 2011 nu, och det finns klart mycket bättre bench för att mäta enkeltrådig prestanda.

Citat:

Super Pi utilizes the x87 instruction set. These instructions date all the way back to the 8087 math coprocessor. While they were important for 80386, 80486, and Pentium they became obsolete when 3DNow! and Streaming SIMD Extensions were released.

http://en.wikipedia.org/wiki/Superpi

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CALLEPERFECT:

Fan, köpte precis ett IV formula AM3 sockel.. Synd att jag inte kunde vänta lite, Så skulle jag lätt vilja ha bulldozer.

det moderkort stödjer bulldozer enligt asus

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Innebär det här att jag bör returnera 2500k-paketet jag beställt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Innebär det här att jag bör returnera 2500k-paketet jag beställt?

Om du orkar vänta ca 2 månader till

Permalänk

Man kan ju inte säga något. förrutom att den färdiga produkten närmar sig och att man snart kan beställa antingen bulldozer eller en i52500 (beroende på prestanda och pris).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Innebär det här att jag bör returnera 2500k-paketet jag beställt?

Antagligen inte.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC