Korsord för SweClockers-läsare

Permalänk
Melding Plague

Korsord för SweClockers-läsare

Semesterstängt och vännerna ute på vift? Medlemmen Martin "DaLys" Lissmats syr ihop ett korsord för långsamma sommarnätter, givetvis på temat datorer och hårdvara.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det va inte mycket jag kunde där

Permalänk

Riktigt roligt! Tack för korsordet "DaLys" och för SC som uppmärksammade oss "icke forum-gurus" om det

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

What you're referring to as Linux, is in fact, GNU/Linux, or as I've recently taken to calling it, GNU plus Linux. Linux is not an operating system unto itself, but rather another free component of a fully functioning GNU system made useful by the GNU corelibs, shell utilities and vital system components comprising a full OS as defined by POSIX.

Many computer users run a modified version of the GNU system every day, without realizing it. Through a peculiar turn of events, the version of GNU which is widely used today is often called "Linux", and many of its users are not aware that it is basically the GNU system, developed by the GNU Project.

There really is a Linux, and these people are using it, but it is just a part of the system they use. Linux is the kernel: the program in the system that allocates the machine's resources to the other programs that you run. The kernel is an essential part of an operating system, but useless by itself; it can only function in the context of a complete operating system. Linux is normally used in combination with the GNU operating system: the whole system is basically GNU with Linux added, or GNU/Linux. All the so-called "Linux" distributions are really distributions of GNU/Linux.

Permalänk
Medlem

Riktigt kul korsord, lite klurigt

Permalänk
Medlem

Skicklig: Leet

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk

AAAAAAAAHHHHH UNDERBART!!!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoH:

What you're referring to as Linux, is in fact, GNU/Linux, or as I've recently taken to calling it, GNU plus Linux. Linux is not an operating system unto itself, but rather another free component of a fully functioning GNU system made useful by the GNU corelibs, shell utilities and vital system components comprising a full OS as defined by POSIX.

Many computer users run a modified version of the GNU system every day, without realizing it. Through a peculiar turn of events, the version of GNU which is widely used today is often called "Linux", and many of its users are not aware that it is basically the GNU system, developed by the GNU Project.

There really is a Linux, and these people are using it, but it is just a part of the system they use. Linux is the kernel: the program in the system that allocates the machine's resources to the other programs that you run. The kernel is an essential part of an operating system, but useless by itself; it can only function in the context of a complete operating system. Linux is normally used in combination with the GNU operating system: the whole system is basically GNU with Linux added, or GNU/Linux. All the so-called "Linux" distributions are really distributions of GNU/Linux.

Och ingen brydde sig...

Permalänk
Medlem

kewl, synd att man inte kan lösa det online i datorn. (Kanske bara jag som inte vet hur.)

[Edit] Sitter just nu och målar över det jag skrivit fel i Paint.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

kewl, synd att man inte kan lösa det online i datorn. (Kanske bara jag som inte vet hur.)

Går inte online, men man kan tanka hem den och fylla i i paint eller liknande.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Hmmm, verkar finnas ett antal olika varianter av svar på den understa blå texten. Lite beroende på hur snäll man vill vara mot Emil & Jonas... Kul korsord att lösa i övrigt!

Permalänk
Medlem

Oo va grymt Kommer skriva ut det och försöka lösa snarast

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Kan normalt knappt något ord alls i korsord men det här var enkelt

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Hedersmedlem

Grymt roligt att se sånt här på forumet! Bra jobbat!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Majora:

Och ingen brydde sig...

Det roliga är att typ inga Linuxanvändare bryr sig heller. Ehm, förlåt, GNU/Linuxanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Det roliga är att typ inga Linuxanvändare bryr sig heller. Ehm, förlåt, GNU/Linuxanvändare.

Var precis det jag tänkte på
Är inte en allt för inbiten lunix-användare, men använder det ibland, och jag orkar aldrig bry mig om att säga GNU/Linux, då folk redan förstår vad man menar. Det är väl snarare mer viktigt att säga vilken distro man kör istället.

Permalänk
Medlem

Hahaha, underbart! Skriver ut så har jag något att göra på frukost-rasten

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon84089:

Det roliga är att typ inga Linuxanvändare bryr sig heller. Ehm, förlåt, GNU/Linuxanvändare.

Det finns ju en gräns för hur mycket mänskligheten kan bry sig, och gnu-mannen (se korsordet) tar ju nästan hela kakan själv.

Permalänk
Medlem

Get your Geek On. Like a boss

Permalänk
Medlem

Tror ja har lyckats lösa den rätt.
Men ja kommer inte på vad (HS I Lund, Hård Spel kille och OS/2 filformat) den längsta kodnyckeln skulle vara.
Tycker förklaringarna är rätt långsökta emellanåt.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Inaktiv

HS står inte för headshot kan jag säga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

HS står inte för headshot kan jag säga..

Ja fick lite hjälp av en på irc och kom fram till att sista bokstaven kan vara 2 olika saker men betyder ungefär samma endå.

Lyckas inte komma underfund med den längsta kombinationen av blå rutor dock

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nick-li:

Ja fick lite hjälp av en på irc och kom fram till att sista bokstaven kan vara 2 olika saker men betyder ungefär samma endå.

Njae?

Citat:

Lyckas inte komma underfund med den längsta kombinationen av blå rutor dock

Friday friday...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Njae?

Friday friday...

argh ja var mer i tankarna om sommar o. sol

edit: visar sig att ja har mera fel då också

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

ha! hade fastnat lite på MATTE / GRAFIK, men kom sedan på den där andra rätta termen för lagr. nätverk då lossnade väldigt mycket i det området

likaså status på serven. krångligt men plötsligt uppenbarar svaret sig och det känns så uppenbart

Permalänk
Medlem

Bra iniativ! Men själva korsordet är lite obalanserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

ha! hade fastnat lite på MATTE / GRAFIK, men kom sedan på den där andra rätta termen för lagr. nätverk då lossnade väldigt mycket i det området

likaså status på serven. krångligt men plötsligt uppenbarar svaret sig och det känns så uppenbart

Jo man känner sig rätt idiotförklarad emellan åt.

Btw när kommer facit släppas? Nästa Vecka, Månad eller helt enkelt när nästa Korsord kommer?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0ski:

Bra iniativ! Men själva korsordet är lite obalanserat.

Kan hålla med där, emellanåt låter den rätt kryptiskt.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Hård Spel kille

Jag fick det till en snubbe som gjorde comeback efter 14(tror jag det var) år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Och ingen brydde sig...

Ehh, snarare du som inte bryr dig. Vi andra som är lite kunskapstörstiga säger verkligen inte nej till lite info om GNU/Linux.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.