BIOS hittar inte SSD:n -- en omstart löser det.

Permalänk
Medlem

BIOS hittar inte SSD:n -- en omstart löser det.

Varje gång jag startar datorn går den in i BIOS och ingen hårddisk hittas. Men startar jag om den (ctr - alt -del) så hittar den SSD:n och bootar utan några som helst problem.

SSD:n är en Corsair Force 120 (sata 2) inköp i slutet på maj och datorn är en Asus U35jc. Har testat så gott som allt av värde i BIOS och använder självklart senaste BIOS från Asus. Har enbart Linux på den om det skulle spela någon roll.

Tack på förhand
Richard

Permalänk

Testat att uppdatera sata controllern på moderkortet?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av ri:

Varje gång jag startar datorn går den in i BIOS och ingen hårddisk hittas. Men startar jag om den (ctr - alt -del) så hittar den SSD:n och bootar utan några som helst problem.

SSD:n är en Corsair Force 120 (sata 2) inköp i slutet på maj och datorn är en Asus U35jc. Har testat så gott som allt av värde i BIOS och använder självklart senaste BIOS från Asus. Har enbart Linux på den om det skulle spela någon roll.

Tack på förhand
Richard

Om du inte redan gjort det så kan du kolla om det finns någon ny firmware till disken. Utöver det så kan man försöka med att stänga av "quick boot" eller liknande i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Testat att uppdatera sata controllern på moderkortet?

Ska kolla mer på det ikväll.

Skrivet av Frispel:

Om du inte redan gjort det så kan du kolla om det finns någon ny firmware till disken. Utöver det så kan man försöka med att stänga av "quick boot" eller liknande i bios.

Allt så som "quick boot" och sånt är avslaget. Firmware har inte slagit mig innan. Självklart ska jag testa det!

Verkar som om det bara händer om jag byter power source när datorn är avständ. T.ex. stänger av på batteri, sätter på på batteri är inget problem. Men sätter jag i strömsladden när den är avstängd så går den in i BIOS. Eller som nu på sommaren när jag inte flyttar den så mycket: kör på sladd, stänger av och drar ut sladden, sätter in den igen på morgon och kommer in i bios.

Edit: Det jag skrev innan visade sig inte stämma.

Permalänk
Medlem

Firmware var redan senaste. Att formatera om disken i Windows till en "vanlig" disk gjorde ingen skillnad - krävs fortfarande en restart för att den ska hittas.

Ska kolla om jag hittar nått om sata controllern men är skeptiskt då det är en laptop och jag inte funnit någon annan med detta problem. Ska bara fixa ett OS på den först...