Permalänk
Medlem

Formatera SSD?

Hej, funderar på att formatera min Intel X25M-G2 80GB och lägga in en ny fräsch kopia av Windows men frågan är då, hur gör man för att formatera sin SSD?
Är det samma sak som att bara stoppa in Windows skivan och formatera den eller måste man göra på något annat sätt? För läste att det kunde försämra prestandan om man inte använde något program som formaterade den. Som tex HDDErase,
http://www.iishacks.com/index.php/2009/06/30/how-to-secure-er...

Vore bra om någon har några tips eller råd om hur man ska göra

Permalänk
Medlem

Bästa är att köra en secure erase när du ändå ska formattera den, då blir den verkligen nollställd.
Men visst fasen kan du bara köra en vanlig formatering på den och köra vidare.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Bästa är att köra en secure erase när du ändå ska formattera den, då blir den verkligen nollställd.
Men visst fasen kan du bara köra en vanlig formatering på den och köra vidare.

Kan du länka någon bra guide eller skriva hur du gick tillväga, och vad är egentligen skillnaden mellan att Secure Erase "formatera" den och att Windows "formatera" den?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av acckee:

Kan du länka någon bra guide eller skriva hur du gick tillväga, och vad är egentligen skillnaden mellan att Secure Erase "formatera" den och att Windows "formatera" den?

Secure Erase innebär att disken fysiskt nollställs, dvs all gammal data tas bort från disken. En vanlig "Windowsformatering" innebär bara att man tar bort partitionen, dvs all gammal data ligger fortfarande fysiskt kvar på disken tills något nytt skrivs över den.

Anledningen att en Windowsformatering gör disken något långsammare är att det är långsammare att skriva över data i en "upptagen" cell på en SSD än att skriva till tomma celler, till skillnad från en mekanisk disk måste datan tas bort innan skrivningen sker vilket tar lite tid.

Secure Erase tar däremot ett tag, bör lämnas över natten och gärna nästföljande arbetsdag också.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Secure Erase innebär att disken fysiskt nollställs, dvs all gammal data tas bort från disken. En vanlig "Windowsformatering" innebär bara att man tar bort partitionen, dvs all gammal data ligger fortfarande fysiskt kvar på disken tills något nytt skrivs över den.

Anledningen att en Windowsformatering gör disken något långsammare är att det är långsammare att skriva över data i en "upptagen" cell på en SSD än att skriva till tomma celler, till skillnad från en mekanisk disk måste datan tas bort innan skrivningen sker vilket tar lite tid.

Secure Erase tar däremot ett tag, bör lämnas över natten och gärna nästföljande arbetsdag också.

Tar någon sekund med ssd det skickas en ströminpuls till alla cellerna samtidigt som får dom att tappa minnet.

Permalänk
Medlem

Om jag inte kommer ihåg helt fel, så har jag läst att det bästa för en SSD (med TRIM), är helt enkelt att bara ta bort befintlig partition, skapa en ny och göra snabb-formatering.

Detta för att minska onödig skrivning till disken.
SE-erase, eller fullständig formatering bidrar till ökad "wear" på disken, vilket i sin tur påverkar livslängden.
Detta är väl iof marginellt, men jag antar att du förstår tanken bakom ..

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Secure Erase innebär att disken fysiskt nollställs, dvs all gammal data tas bort från disken. En vanlig "Windowsformatering" innebär bara att man tar bort partitionen, dvs all gammal data ligger fortfarande fysiskt kvar på disken tills något nytt skrivs över den.

Anledningen att en Windowsformatering gör disken något långsammare är att det är långsammare att skriva över data i en "upptagen" cell på en SSD än att skriva till tomma celler, till skillnad från en mekanisk disk måste datan tas bort innan skrivningen sker vilket tar lite tid.

Secure Erase tar däremot ett tag, bör lämnas över natten och gärna nästföljande arbetsdag också.

Blev väldigt förvirrad nu, du har ju 2st SSD's själv, så rekkomenderar du att jag Secure Erasear den som det beskrivs i den här tråden?

http://forums.overclockersclub.com/index.php?showtopic=184250

Eller att jag bara Windows formaterar den?
Och i den andra kommentaren nedanför din skriver han att "wear" ökar och kan minska livslängden, stämmer det eller är det inget man behöver oroa sig för?
Och vet du hur mycket det här egentligen påverkar prestandan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztekk:

Om jag inte kommer ihåg helt fel, så har jag läst att det bästa för en SSD (med TRIM), är helt enkelt att bara ta bort befintlig partition, skapa en ny och göra snabb-formatering.

Detta för att minska onödig skrivning till disken.
SE-erase, eller fullständig formatering bidrar till ökad "wear" på disken, vilket i sin tur påverkar livslängden.
Detta är väl iof marginellt, men jag antar att du förstår tanken bakom ..

Det kanske är olika för olika diskar.
Både OCZ och Corsair till exempel rekommenderar SE varje gång man ska formatera för sina diskar.

Skrivet av acckee:

Blev väldigt förvirrad nu, du har ju 2st SSD's själv, så rekkomenderar du att jag Secure Erasear den som det beskrivs i den här tråden?

http://forums.overclockersclub.com/index.php?showtopic=184250

Eller att jag bara Windows formaterar den?
Och i den andra kommentaren nedanför din skriver han att "wear" ökar och kan minska livslängden, stämmer det eller är det inget man behöver oroa sig för?
Och vet du hur mycket det här egentligen påverkar prestandan?

Det wear som blir av en SE är i princip obefintligt och är inget du behöver tänka på.
Exakt skillnad i prestanda kan jag inte svara på, vet bara att det är rekommenderat att göra en sådan, har inte behövt formatera om min disk än men när jag gör det så lär jag köra en SE i samband med det.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det wear som blir av en SE är i princip obefintligt och är inget du behöver tänka på.
Exakt skillnad i prestanda kan jag inte svara på, vet bara att det är rekommenderat att göra en sådan, har inte behövt formatera om min disk än men när jag gör det så lär jag köra en SE i samband med det.

Så då ska du göra en SE exakt som jag länkade i tråden alltså? för tänkte formatera idag och skulle vara bra om jag var helt hundra

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är väl inte rekommenderat att göra sen såkallad "secure erase" om man inte säljer sin disk till nån annan..
Det räcker gott och väl med att du formaterar den en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är väl inte rekommenderat att göra sen såkallad "secure erase" om man inte säljer sin disk till nån annan..
Det räcker gott och väl med att du formaterar den en gång.

Men alla säger olika, så nu behövs det ingen "secure erase" utan jag ska bara formatera?...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av acckee:

Men alla säger olika, så nu behövs det ingen "secure erase" utan jag ska bara formatera?...

Varför skulle du det? Inte så att om din dator blir stulen kommer de använda återställningsverktyg på den.
Mkt möjligt att de ominstallerar ditt operativsystem på det och säljer den vidare.

Nej du behöver inte det, det är ditt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför skulle du det? Inte så att om din dator blir stulen kommer de använda återställningsverktyg på den.
Mkt möjligt att de ominstallerar ditt operativsystem på det och säljer den vidare.

Nej du behöver inte det, det är ditt val.

Nej men tänkte bara att vissa säger att prestandan försämras om man inte gör det =P.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av acckee:

Nej men tänkte bara att vissa säger att prestandan försämras om man inte gör det =P.

Hur prestandan försämras av att man inte kör en SE vet jag inte, gör man dock det sliter man på disken så där får man sämre prestanda, men ingen man märker av på väldigt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hur prestandan försämras av att man inte kör en SE vet jag inte, gör man dock det sliter man på disken så där får man sämre prestanda, men ingen man märker av på väldigt länge.

Alltså haha, blev verkligen förvirrad nu om jag skulle göra det eller inte... Vill ju inte göra disken sämre...

Permalänk
Medlem

Installera om Windows, kör snabbformattering, installera Intel SSD Toolbox och kör "Intel SSD Optimizer".

Strula med secure erase behöver man bara om man kör Corsair/OCZ (Sandforce) som har sämre mjukvarusupport på sina diskar.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Ah okej men skiter i Secure Erase då!

Permalänk
Medlem

Då ska vi se om vi inte kan reda ut begreppen:

Skrivet av tcntad:

Det är väl inte rekommenderat att göra sen såkallad "secure erase" om man inte säljer sin disk till nån annan..
Det räcker gott och väl med att du formaterar den en gång.

Det finns fler anledningar till att göra secure erase, återkommer om det längre ner i svaret.

Skrivet av acckee:

Men alla säger olika, så nu behövs det ingen "secure erase" utan jag ska bara formatera?...

Secure erase är inget som man måste göra, men det har en del positiva och negativa effekter. Återkommer om det längre ner i svaret.

Skrivet av acckee:

Nej men tänkte bara att vissa säger att prestandan försämras om man inte gör det =P.

Prestandan blir inte sämre av att inte göra det, den blir bättre av att göra det (vilket inte är samma sak...)

Skrivet av tcntad:

Hur prestandan försämras av att man inte kör en SE vet jag inte, gör man dock det sliter man på disken så där får man sämre prestanda, men ingen man märker av på väldigt länge.

Prestandan blir inte sämre av att man sliter på disken så det är inget man behöver oroa sig för.

När man gör en secure erase så nollställer man alla celler i disken vilket innebär att disken blir som ny. När disken är ny är alla celler oskrivna vilket gör att disken inte behöver jobba med "wear leveling" förrän alla celler skrivts till igen. När det inträffar så drar wear leveling algoritmerna igång och börja rensa och placera data efter bästa förmåga vilket gör att prestanda sjunker en aning, disken har då nått s.k.a "used state" vilket får anses vara diskens normalläge. En fördel utöver att man återställer prestandan är att disken får det lättare att jämna ut skrivningar eftersom det inte finns så mycket tidigare data att ta hänsyn till.

En nackdel är det sliter en aning på disken, gör man det för ofta (säg ett par ggr/vecka) så riskerar man att disken dör i förtid, ocz hävdade tidigare att 3-4 ggr/år inte var något som helst problem.

Personligen tycker jag att om man ändå håller på och ska installera om så kan man passa på att göra en secure erase också så får disken det lite lugnare framöver. Inget måste, men så länge man inte gör det för ofta så är det fler fördelar än nackdelar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Frispel:

Då ska vi se om vi inte kan reda ut begreppen:

Det finns fler anledningar till att göra secure erase, återkommer om det längre ner i svaret.

Personligen tycker jag att om man ändå håller på och ska installera om så kan man passa på att göra en secure erase också så får disken det lite lugnare framöver. Inget måste, men så länge man inte gör det för ofta så är det fler fördelar än nackdelar.

Jag vet mycket väl vad som händer vid en säker borttagning/radering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag vet mycket väl vad som händer vid en säker borttagning/radering.

Du kanske gör det, men alla som läser ditt inlägg gör det nog inte och då kan det vara bra att vara lite mer utförlig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Frispel:

Du kanske gör det, men alla som läser ditt inlägg gör det nog inte och då kan det vara bra att vara lite mer utförlig

Det är sant:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

till skillnad från en mekanisk disk måste datan tas bort innan skrivningen sker vilket tar lite tid.

Vilket känns behöver förstärkas.

Detta innebär att när du skriver data till en redan uptagen cell, görs två operationer. En Erase, en Write.

Secure Erase rensar all data på disken, så när du sedan ska skriva på den sektorn - görs endast en operation: en Write.

TRIM har som syfte att ochså göra denna 'Erase' operation när data tas bort från disken. (Ej via formatering)

Med andra ord, du ökar inte mängden wear - tvärtom, du kan sänka den eftersom SSD effektivare kan använda alla celler. Destå närmre kapacitet (som SSDn ser), destå högre 'write amplification'. Det bör nu vara självklart att en SSD som har undgått en SE ochså har den absolut lägsta write amplification som går att uppnå, som gradvis kommer att öka igen efter att enheten fylls up på nytt.

Permalänk
Medlem

Formatering i windows 7 nollställer cellerna som ingår i partitionen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara