Permalänk
Medlem

EK-Kit H30 vs Corsair H100

Jag funderar på att skaffa "riktig" vattenkylning ( EK-KIT H3O - Supreme HF 360 Cu ) Eller ska jag ta H100 när den kommer ut om ett par dagar?

Det dom ska kyla är en Core I7 930 som tickar på 4ghz vill gärna få högre men ligger på en temp på 85-90 load med H50...

Har ett Corsaid 800D så plats är inga problem..

Vilken skulle DU ta? Vilken av dessa är bäst? Antar att EK-Kittet är bättre, men dubbelt så dyrt..

Permalänk
Medlem

Om du har 85-90 grader i load med H50 så måste du antingen mata CPUn med rejält för mycket volt eller ha monterat fel eller använt för mycket eller lite kylpasta sen angående valet så skulle jag nog bara köra riktig vattenkylning om du även planerar att kyla Grafikkortet inom framtid.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Volten ligger på 1.4, och har inte monterat fel eller något annat sådant. Ska inte kyla mitt Grafikkort.

Enbart min CPU.

Permalänk
Medlem

1.4 volt är grymt mycket, runt 1.3 borde ge dig en mycket bättre temp och den borde fortfarande fungera fint, kör själv på 1.3 just nu på 4ghz

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Ska ta ner den sen, men skulle du även ta EK-kittet även om du inte ska kyla en GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laiq:

Ska ta ner den sen, men skulle du även ta EK-kittet även om du inte ska kyla en GPU?

Jag skulle definitivt rekommendera EK kittet, då man enkelt kan lägga till fler delar till det i framtiden. Om du tex vill kyla grafikkortet. Den har ju också en större radiator = kyler bättre, tystare bättre pump etc.

Permalänk
Medlem

För at inte tala om att h100 har en aluminium radiator om jag mins rätt

Permalänk

Funderar själv på att byta från h50 till ett EK h30 240mm kitt. Blir också till att byta chassi då r3 inte lämpar sig för egen vattenkylning så bra, blir nog ett graphite 600t chassi, de vita. Min temp ligger nu på 53 grader i idle för i5an på 3.8ghz, ca 24 grader i rummet. Hur mycket tror ni denna temp kommer gå ner?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Funderar själv på att byta från h50 till ett EK h30 240mm kitt. Blir också till att byta chassi då r3 inte lämpar sig för egen vattenkylning så bra, blir nog ett graphite 600t chassi, de vita. Min temp ligger nu på 53 grader i idle för i5an på 3.8ghz, ca 24 grader i rummet. Hur mycket tror ni denna temp kommer gå ner?

Såg på din sig:

Vad fick du för temps nu med vattekylningen?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Skrivet av chaval:

Såg på din sig:

Vad fick du för temps nu med vattekylningen?

Jag får helt passivt, alltså utan några fläktar igång alls, ca 39 grader i idle, och då är de runt 25 grader i rummet. Ska sägas också att jag bara har cpu i loopen än så länge, men som sagt är detta helt passivt. har även pumpen på 50%. I load kommer jag upp i runt 49 grader som max, och då har jag precis så mycket fläkt på att de snurrar runt, alltså fortfarande helt tysta. Kan absolut rekommendera detta då de inte va speciellt dyrt i jämförelse med typ h100

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Någon som vill linka vart man kan köpa ett ek h30 kit?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:Asus Rampage III ExtremeCPUIntel Core i7 930 @4,2GHzCPU CoolerCorsair H100RAMG.Skill 6x4gigGPUPower Color radeon HD6970NätdelCorsair HX1000WChassieCorsair Graphite 600TSSDCrucial m4 SSD 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tryrain:

Någon som vill linka vart man kan köpa ett ek h30 kit?

Skickades från m.sweclockers.com

Längst ner på denna sida finns EK's H3O kit.
Indomo Vatten Kit

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Längst ner på denna sida finns EK's H3O kit.
Indomo Vatten Kit

Och till det måste du antingen skaffa 1L destillerat vatten, eller något av följande färdigblandade vätskor:
http://www.indomo.se/index.php?show=57&mode=list&id=194

Jag rekommenderar även att du köper bättre fläktar, tex Scythes Gentle Typhoon.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Och till det måste du antingen skaffa 1L destillerat vatten, eller något av följande färdigblandade vätskor:
http://www.indomo.se/index.php?show=57&mode=list&id=194

Jag rekommenderar även att du köper bättre fläktar, tex Scythes Gentle Typhoon.

Håller med där. de fläktar som följer med låter som fan om du kör dem 100%. Jag kör dem i kanske 10% och då låter de inget alls, men ska du köra mer än så så köp Stythe GT fläktar. Jag kör också batterivatten från macken med kanske 10% glykol i, samt färgen man får med i kittet för att få vattnet blått. Kolla mitt galleri för inspiration!

EDIT: En viktig sak som inte står i instruktionen sen är att skölja ur radiatorn ett antal gånger med batterivatten, då de samlas en del damm samt andra partiklar där i under tillverkningen. Risken finns annars att detta smuts hamnar på de små flänsarna i cpu blocket och försämrar prestandan! Så köp gärna någon extra liter batterivatten att skölja med!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301