Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

Har jag kopplat helt tosigt?

Tja.

Håller på och bygger om bil elen lite.
Har nyttjat bilens hel/halv/dimlyses kablar som signal och satt dit nya säkringar och relän för att få bort massa effektförluster genom att gå igenom elcentralen.
Dock varje gång jag sätter i ett relä så är det någon säkring som går inne i bilens elcentral och inte i säkringsdosar jämte reläna som jag har.

Reläets stifts. och socklen till relät är märkt med följande färger.

Blå 30 12V Batteri
Röd 87 Signal till lampa
Gul 87 Signal till lampa
Grön 85 styrsignal
Svart 86 Jord

Jag matar relät med 12V in på pinne 30.
Hämtar signalen in på pinne 85 (från knapparna inne i bilen)
Relät skickar den vidare på pinne 87 (dubbla utgånger tex vänster höger framlyse)
Går igenom lasten (lampan) och vidare till jord där även stift 86 ansluts.

Vädligt länge sedan jag lekte med relän men fan Först tänkte jag om jag kopplat relät avigt men då borde det lysa konstant vare sig om det får signal eller ej. Eller har jag spegelvänt pinne 85 och 86?

EDIT: Öppnade upp ett relä och vad jag kan se så har jag spegelvänt 86 och 85.. bääh. Jävla skit socklar som inte följer färgstandad

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Dec 2009

Har du frågat om något el schema från volvo?

Caselabs Merlin SM8 - 4,5 GHz 5820K - Asus x99 pro - 2x Evga GTX 1080 FTW 2152 MHz- 16 GB Dominator Platinum 2800MHz - Samsung 960 1TB pro - wb red 4tb 2x - Evga supernova g2 850 - Custom loop

Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av 24mbit:

Har du frågat om något el schema från volvo?

Är inget jag behöver. eller ens kan använda

Jag nyttjar somsagt bara signalen från tex hellyset för att tända lamporna. samma princip som om jag hade kopplat in extra lysen.

Nu är det ju så att jag skjuter ju säkringarna baklänges på något jävla höger.
Har testat spegelvända 85 och 86 men får samma resultat. Blir fan inte klok på vad jag har gjort för fel. har dubbelkollat allting. mätt kablar så att det inte är några som har kortslutning etc. Hittar inget fel.

Lite snabbt uppritat hur det är kopplat.

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Är inget jag behöver. eller ens kan använda

Jag nyttjar somsagt bara signalen från tex hellyset för att tända lamporna. samma princip som om jag hade kopplat in extra lysen.

Nu är det ju så att jag skjuter ju säkringarna baklänges på något jävla höger.
Har testat spegelvända 85 och 86 men får samma resultat. Blir fan inte klok på vad jag har gjort för fel. har dubbelkollat allting. mätt kablar så att det inte är några som har kortslutning etc. Hittar inget fel.

Lite snabbt uppritat hur det är kopplat.
http://i.imgur.com/aVrJn.jpg

Det första som åker upp i min skalle. Är att säkringarna är för klena. Men det ska dom inte vara,
andra är om du matar för mycket ström till dom säkringarna som går? Jag kan annars ta mig en sväng till Volvo om någon dag och fråga dom.

Caselabs Merlin SM8 - 4,5 GHz 5820K - Asus x99 pro - 2x Evga GTX 1080 FTW 2152 MHz- 16 GB Dominator Platinum 2800MHz - Samsung 960 1TB pro - wb red 4tb 2x - Evga supernova g2 850 - Custom loop

Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Om du vänt reläet fel o stek dioden så har du kortis i det..

Är du säker på polariteten till lysena då ?

Du ska ju kunna koppla en 50W lampa på "signalen" mot jord utan att någon händer, går det så är det fel på reläet, eller på ditt elschema.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av 24mbit:

Det första som åker upp i min skalle. Är att säkringarna är för klena. Men det ska dom inte vara,
andra är om du matar för mycket ström till dom säkringarna som går? Jag kan annars ta mig en sväng till Volvo om någon dag och fråga dom.

Sitter 15A Orginal Det är dessa jag skjuter.
Jag har på min sida avsäkrat med 15A även där. På tok för mycket för 55W alt 110W som det blir med lyserna på slagna fullt (varje insats) Evt startström o ledningsförluster är väl en orsak de sitter lite större säkringar.

Nu är det ju så att med min koppling så ska jag ju mata mindre ström till de säkringar som går sönder.
Volvo har inget med detta att göra. Det är ju helt och hållet min koppling som det är vajsing med. för återställer jag till orginal (skiftar lite kontaktstycken) så funkar allting när man bytt säkringar.
Har en Volvo verkstad i stan så. Dock är de ju bara insnöade på V70 och sånt trams

Skrivet av Karaff:

Om du vänt reläet fel o stek dioden så har du kortis i det..

Är du säker på polariteten till lysena då ?

Du ska ju kunna koppla en 50W lampa på "signalen" mot jord utan att någon händer, går det så är det fel på reläet, eller på ditt elschema.

En lampa bryr sig inte om polariteten kommer från höger eller vänster
Nu är det ju så att tar jag bort mitt relä och säkringar så blir det ju orginal med en 55W lampa på 'signalen' till jord.

Det du säger nu så kan de ju vara så att jag har ett deffekt relä. någonstans. Låter ju nästan så att det inte är mina nya relän utan kanske ett som sitter i elcentralen som dioden är paj på.
Skadar ju inte att öppna upp varje relä och mäta så att den bara släpper igenom på ena hållet.

För det låter ju rätt troligt att det är något relä som bråkar. spec när det ligger två i serie om man så säger (orginal + mina nya då) Felet uppenbarar sig ju inte om man bara har ett relä då det inte kommer gå någon backspänning

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2006

Volvos elschema är tvärenkla att använda.
Men vad har du för ampere på säkringarna? Och hur vet ni andra att "Säkringarna inte kan va för svara"? han skriver ju inte nånstans vadför ampere det är på säkringarna >: (

Har du jordat relät?
Jag har häfte med olika boschbeteckningar, kan gräva fram det om det är så att felet ligger där.

My name is legion, for we are many.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av Cropsgrinder:

Volvos elschema är tvärenkla att använda.
Men vad har du för ampere på säkringarna? Och hur vet ni andra att "Säkringarna inte kan va för svara"? han skriver ju inte nånstans vadför ampere det är på säkringarna >: (

Har du jordat relät?
Jag har häfte med olika boschbeteckningar, kan gräva fram det om det är så att felet ligger där.

Fortfarande inget med Volvo's elcheman att göra. Vad har ni fått det ifrån?

15A som står nämt i inlägget ovan. Vad är det du sluddrar om "Säkringarna inte kan va för svara"? ?

Ja Relät är jordat självklart. Det är Hella relän som används 4RA 003 510-73

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Men sätter du reläet åt fel hål så är risken att du steker dioden, då blir det kortis i reläet och det kommer bränna säkringarna när du kopplar spänning över det.
Dioden finns för att släcka backspänningen som blir när du släpper spolen.
Därav polaritetsfrågan, jag vet exakt hur el fungerar.

Ett relä tar inte många ampere, troligen bara milliampere..

Går säkringen när du kopplar in dina reläer har du kortis mot jord någonstans, svårare än så är det inte.

Säkringarna är inte dimensionerade efter lasten, säkringarna är dimensionerade efter kabelarean.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

Om man tittar på vänstra halvan så är det så orginal ser ut. Det röda är relät.
Ser nu att de ska vara sträckat mellan brytaren och reläet men men. Funktionen är den samma.
Den sträckade biten ner till lampan är så det ser ut orginal.
Den har jag slopat.

Istället har jag satt dit en ny slinga och nyttjar bara det gamla som styrsignal. Tittar vi på den högra delen så är det blåa reläet. Ser nu att de ska vara sträckat mellan brytaren och reläet men men. Funktionen är den samma. Jag har härmed flyttat lampan för att slippa ha totalt ca 400W det handlar om i slutändan med alla lysen tända (irellevant men iaf) Det är endast därför jag har satt dit ett nytt relä och säkringar för att få mindre kabelförluster och just för att avlasta elcentralen.

Dock är det alltid den säkringen till vänster i bild som går sönder. Aldrig den till det blåa. Även fast det är där lasten strömmen ska gå ifrån.

Ingenting är klippt på orginalstam utan har skarvat in mig med likadana kontaktstycken som orginal så jag kan återställa till orginal med att skifta 2 kontaktstycken.

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Om du kopplat enligt ditt schema så tror jag att det är fel på reläet eller att märkningen inte stämmer, den säkringen skall inte gå om du har resistansen i spolen mot jord.

Det borde finnas en brytare till innan reläet i röda rutan, så du kan döda hållkretsen?

Det borde räcka med en 5A säkring..

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av Karaff:

Men sätter du reläet åt fel hål så är risken att du steker dioden, då blir det kortis i reläet och det kommer bränna säkringarna när du kopplar spänning över det.
Dioden finns för att släcka backspänningen som blir när du släpper spolen.
Därav polaritetsfrågan, jag vet exakt hur el fungerar.

Ett relä tar inte många ampere, troligen bara milliampere..

Går säkringen när du kopplar in dina reläer har du kortis mot jord någonstans, svårare än så är det inte.

Säkringarna är inte dimensionerade efter lasten, säkringarna är dimensionerade efter kabelarean.

Men det har jag ju med i första posten hur det var kopplat. sen blev jag osäker om det var rätt kopplat mellan 85 och 86. vilket jag även skiftat och testat med annat relä och samma fel uppstår.

Nu är det ju så att jag tänker ju mer att dioden i relät i bilens elcentral är boven i dramat för plockat jag bort mitt relä så funkar det utmärkt. gör ju inget om det går backspänning till jord om relät inte är draget för den delen. Dock är den paj när jag kopplar in mitt relä efter så blir det troligen spännings skillnader varav att säkringen går?

Att ett relä inte dra några större mängder A/mA vet jag. Är ju inte några maffiga spolar vi pratar om direkt. Nu är det lite 50/50 att man avsäkrar en kabel för var den klarar av. Utan snarare för lasten o evt startström. Jag Vet hur det fungerar men jag jobbar sällan med relän utan ägnar mestadels av dagen att dra kabel från A till B i hus och industrier mm.

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av Karaff:

Om du kopplat enligt ditt schema så tror jag att det är fel på reläet eller att märkningen inte stämmer, den säkringen skall inte gå om du har resistansen i spolen mot jord.

Det borde finnas en brytare till innan reläet i röda rutan, så du kan döda hållkretsen?

Det borde räcka med en 5A säkring..

Jag ser då inget fel med schemat mer än att det kanske inte är så populärt att ha två relän i serie? För är dioderna hela borde det funka.

Nja i den röda rutan är ju relät. släpper man 12V matning så fjädrar den tillbaka och släpper så enkelt hållkretsen.Även 5A säkring för det röda relät är i överkant för att endast styra relät med ett få mA som spolen må dra. Bryts det röda relät så bryter jag ju även det blåas hållkrets.

För Det är ju bara ett Relä som styr ett annat relä. Får ta och riva elcentralen i bilen för att få ut relät och öppna upp och mäta om dioden är hel eller inte. för isf ligger ju felet där högst troligt. för något annat fel kan jag då inte komma på.

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Jepp, jag tänkte fel på röda rutan.

Men om det fungerar om du exkluderar din koppling o kör direkt till strålkastaren, men säkringen går när du kopplar in ditt hemmabygge, då är det ju inte bilen felet sitter, eller hur.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av Karaff:

Jepp, jag tänkte fel på röda rutan.

Men om det fungerar om du exkluderar din koppling o kör direkt till strålkastaren, men säkringen går när du kopplar in ditt hemmabygge, då är det ju inte bilen felet sitter, eller hur.

Jo jag tycker det borde vara mitt som krånglar. har iaf mätt mina relän (Dock ej bilens relä) och hittade två trasiga dioder. Tur man har lite extra relän. Kan man löda bort dioden ? Vad händer om den inte sitter där? Lite surt att slänga ett par relä annars får man väl löda dit en ny likadan diod.

Det jag tänkte var om relät i bilen om den dioden är sönder det kanske är därför min koppling inte funkar?
Får som sagt mäta upp reläena i bilen (fast de bör vara friska tycker jag) och sen testa igen. Hinner dock inte göra något större ingrepp nu då jag snart ska iväg på jobb.

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Reläet är för att kortsluta pulsen som bildas i spolen när du släpper spänningen så den inte skickar den bakåt, kan slå sönder ex vis utgångar på ett styrkort..

Trodde du vart elektriker

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av Karaff:

Reläet är för att kortsluta pulsen som bildas i spolen när du släpper spänningen så den inte skickar den bakåt, kan slå sönder ex vis utgångar på ett styrkort..

Trodde du vart elektriker

Haha jo men jag är sällan inne i maskiner och pillar och då är de på sin höjd bara någon kontaktor eller hålkrets man pillar med. väldigt sällan jag pillar med annat. Drar för det mesta bara kabel i hus och industrier. Men jag läste runt lite och det är ju bara att klippa bort dioden om jag känner för det. Är ju ingen fara om den skulle fladdra en gång och tända lampan evt gör den ej det häller pga för stor segdragen last.

Det jag blev fundersam över var att jag visste inte tt vissa reläer hade en diod i sig och därför gav mig en massa fel. Men nu är den saken löst och hoppas min koppling funkar bättre sen

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ö
Registrerad
Sep 2004

Och längden på kabeln påverkar ju också vilken säkring man kan ha, Men i en bil så är det så korta stumpar det handlar om. Så där vill man säkra för att kabeln inte ska brinna upp. Har man ett relä som bygger på halvledare så behöver man inte någon diod. Men har man en spole i reläet så är det en bra ide att ha en diod.

assrock!! hehe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

Sådär ja Struntade i att mäta bilens relä'er . De verkar hela. för annars hade de ju brunnit säkringar även utan min koppling.

Iaf tog och stiftade om mina socklar (Feltema som sätter Jord på fel stift ) Och Där lös det Dock fel lampor. tex dimlyse vid halvljus på ena lyktan osv. dock snabbt om kopplat i kontaktstycket så nu funkar det. nu väntar jag bara till kvällen så man kan se om det är någon skillnad eller inte ^^

Så dagens lektion är att 86 Alltid är signal 12V matning och 85 Alltid är Jord.
Koppla alltid så oavsett om det är med diod eller inte! (iaf såna här kopplingar. avancerade kopplingar kan nyttja spolens kontakter annorlunda)

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Så dagens lektion är att 86 Alltid är signal 12V matning och 85 Alltid är Jord.

Nja, det beror på vart du läser, i dagens volvo scheman är anslutningarna bara numrerade, 1,2 3 osv.
Dock inte speciellt jobbig, går på rutin efter ett tag

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av frankof:

Nja, det beror på vart du läser, i dagens volvo scheman är anslutningarna bara numrerade, 1,2 3 osv.
Dock inte speciellt jobbig, går på rutin efter ett tag

MEN FÖR FAN!! Det har inte ett skit att göras med VOLVO's evt Elscheman! För fan! Vad får ni det ifrån?

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av -=FULLMOON=-:

MEN FÖR FAN!! Det har inte ett skit att göras med VOLVO's evt Elscheman! För fan! Vad får ni det ifrån?

haha, ingen ger sig. Lösningen måste ju finnas i Volvos Schema. Det är bara så. (not) :D.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av -=FULLMOON=-:

MEN FÖR FAN!! Det har inte ett skit att göras med VOLVO's evt Elscheman!

inte ett dyft, jag svarade bara på ditt påstående att:

Citat:

Så dagens lektion är att 86 Alltid är signal 12V matning och 85 Alltid är Jord.

Så är inte fallet, även reläna är märkta 1,2,3 osv.
Dock har dom i regel ett schema tryckt på sidan, så det är svårt att springa fel.

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Är ju ingen fara om den skulle fladdra en gång och tända lampan evt gör den ej det häller pga för stor segdragen last.

Det är inte reläet som fladdrar utan du får en spänningspuls "bakvägen" i matningen till spolen, hade matningen varit transistoriserad, t.ex. ett PLC med transistorutgångar, hade du kunnat bränna upp den aktuella utgången.

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Nu kan vi lägga ner tråden, nu har vi återigen bevisat att elektriker i allmänhet saknar de grundläggande elkunskaperna

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.