Livslängd på nätaggregat? (corsair hx520)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Livslängd på nätaggregat? (corsair hx520)

Hej, jo sen datorn brann upp har jag funderat lite på livslängden på dagens nätaggregat, igår när jag byggde min nya dator öppnade jag upp nätaggregatet och gjorde en visuell inspektion av det och förutom lite damm såg det ut att va i toppskick, kondensatorerna såg bra ut och fläkten snurrar lätt utan missljud.
Har en 3-4år gammal corsair hx520 som tillverkats av seasonic, det används mer eller mindre 24/7.

Så hur bra livslängd har ett corsair hx520?
Hur stor risk är det att komponenter går sönder när ett kvalitativt nätaggregat lägger av?
Hur mycket skiljer det i livslängd bland nätaggregaten som håller bra kvalité?

Mvh Raven6666

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005

Det beror ju väldigt mycket på hur mycket det belastas, hur det sitter placerat och hur bra chassit är ventilerat.
Kondensatoråldring (och även många andra komponenters åldring) är ju i mångt och mycket temperaturberoende (stabilitet på AC-spänningen spelar också in).

Sitter aggregatet längst ned i chassit och drar in kall luft utifrån in i aggregatet, så hålls temperaturen låg, vilket påverkar livslängden positivt.
Hålls lasten för det mesta låg, så fås inte lika mycket belastning och förlusteffekt (som höjer temperaturen i nätaggregatet).
Om nätaggregatet däremot sitter i toppen av chassit, i ett dåligt ventilerat chassi med effektkrävande hårt lastade komponenter i, med "skitig" nätspänning som matar aggregatet, så förkortas livslängden rejält.

Så det är väldigt svårt att generellt ge ett svar på många av dina frågor.

Vad jag vet finns det dåligt med långtidsstudier där man låter ett antal nätaggregat ligga och köra med lika hög last i samma omgivningstemperatur.

Har man otur kan även ett nätaggregat av god kvalitet dra med sig komponenter i sitt fall, men risken är mindre än med ett lågbudgetaggregat. Om kondensatorerna börjar bli kassa, så tenderar spänningar att driva iväg och ripplet ökar. Ripplet är i sin tur en fara för elektrolytkondensatorer på moderkort och grafikkort.

Det är säkert en massa jag glömt att nämna, men det kan säkert någon annan fylla i.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kumla
Registrerad
Jul 2008

Han nämnde det viktigast kul att du öppnade det och dela med dig lite mitt vx 450 har snart gått 3 år 24/7 Men min rigg drar max 200w vid spelande kommer nog inte ens upp i det sitter i botten och har 7 fläktar i chassit så det kommer säkert hålla 5 år till 24/ 7. Jag skulle gärna vilja se test på ett nätagg som gått crika 5 år 24/7 för att se om ripple ligger inom värdena.

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2008

Elektrolytkondingar läcker med tiden även om dom ligger på hyllan och samlar damm.. Så med tiden så försämras vissa av komponenterna i ett nätagg.. men det tar ju givetvis mkt längre tid. Men ändå, underskatta inte att elektronik till viss del är färskvara också.
Jag har ett HX520.. haft det nu i 4 år.. tuffar på och låter ingenting. Nu är det iofs grabben som fått gamla datorn, men jag förväntar mig att hans lillebror ska få den i sin tur om en 3 år cirkus. Tror inte det är nätagget som kommer vara först å lämna in

The burk: FD R3 vit, 2st Aerocool 120 i fronten, 1st FD Silent 2 120 bak || NZXT Hale90 650W || Intel i5 2500K @4Ghz m. Thermalright HR-02 Macho Rev.B HSF || Asus P8P67 Pro B3 || Asus R9 280 DCUII Top 3GB || OCZ Vertex 460 240GB || OCZ Agility 3 120GB || WD Caviar green 2TB || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9 2x4GB || Asus Xonar DX || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av lacrits:

Jag har ett HX520.. haft det nu i 4 år.. tuffar på och låter ingenting. Nu är det iofs grabben som fått gamla datorn, men jag förväntar mig att hans lillebror ska få den i sin tur om en 3 år cirkus. Tror inte det är nätagget som kommer vara först å lämna in

Fick nästan offra vänster pungkula för att ha råd med nätaggregatet men har nog varit en av de bättre investeringarna jag gjort när det handlar om datordelar.

Skrivet av pompa_kumla:

Han nämnde det viktigast kul att du öppnade det och dela med dig lite

Var så lite så, kollade speciellt efter svällda kondensatorer och tecken på överhettning men allt såg bra ut.

Skrivet av WrongTarget:

hur det sitter placerat

Det sitter i botten av chassiet och trycker ut luften i chassiet, enda gången det har blivit märkbart varmt var efter att jag hade överklockad en q8300 till 3.2Ghz och kört prime95 i 10minuter.

Citat:

och hur bra chassit är ventilerat.

Tja är det bra ventilerat om man kan glömma en 25w glödlampa tänd i chassiet utan att märka nån skillnad på temperaturer på cpu, gpu, hdd och moderkort?
3x120mm scythe slipstream 1200rpm som trycker luft in i chassiet, 2 i botten och 1 på vänster sida av moderkortet och ett stort hål på höger sida för luften att blåsa ut genom.

Citat:

Hålls lasten för det mesta låg, så fås inte lika mycket belastning och förlusteffekt (som höjer temperaturen i nätaggregatet).

Lasten är för det mest åt de lägre hållet, kör inte så mycket processorkrävande program men jag kör datorspel 0-5timmar om dagen.
Sitter sen en vecka tillbaka med en i5 2500(3.3Ghz) och den ligger på 1.6Ghz i windows med alla program ingång.

Citat:

Har man otur kan även ett nätaggregat av god kvalitet dra med sig komponenter i sitt fall, men risken är mindre än med ett lågbudgetaggregat

Jo, läst en del tråkigheter om bl.a q-tec vilket är orsaken till att jag valde ett lite bättre nätaggregat.

Redigerat:
Mitt chassi är gammal budgetskit som endast finns till för att hålla styr på bl.a tilläggskorten, det står i sin tur upp&ned i ett gammelt 120kg dokumentskåp som jag borrat 2st 120mm hål i botten och 1st 120mm hål i vänster sida.
På höger sida finns ett 8x25cm hål för luften att komma ut genom, satte upp en överbliven 120mm fläkt som blåser in luft runt bl.a grafikkort och runt processorsockeln.