Antec lanserar budgetnätdelar på 350–550 W med 80 Plus

Permalänk
Melding Plague

Antec lanserar budgetnätdelar på 350–550 W med 80 Plus

Tre nya nätaggregat från Antec ska täcka in de lägre prisklasserna med 80 Plus-certifierade modeller för datorbyggare på budget.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Trevligt. Ser fram emot att beställa ett Antec 350W istället för nuvarande 400w aktörer till budgetbyggen.

Permalänk
Medlem

Får lite suspekta Corsair CX vibbar av dom... Men men, friskt kopplat hälften brunnet heter det väl

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Inaktiv

Aldrig mer ett Antec-agg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skogsvilden:

Får lite suspekta Corsair CX vibbar av dom... Men men, friskt kopplat hälften brunnet heter det väl

Skillnaden är väl att CX faktiskt inte var 80plus...

Permalänk

Tror nog det blir en 350w till min kommande Llano testrigg.

Permalänk
Medlem

Undrar vem som är OEM, lär inte vara Seasonic... CWT, FSP Toughpower, Andyson? Delta gör väl inte heller så många billiga plattformar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Min mediadator drar mellan 60 och 100 W utanför nätagget, antag att det har 80% verkningsgrad så behöver det bara kunna leverera 80W.
Så jag ser gärna fler nätagg att välja på med lite lägre siffror, det viktiga är istället att dom är tysta, kalla och effektiva! 200 W 80 Plus Gold?

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Min mediadator drar mellan 60 och 100 W utanför nätagget, antag att det har 80% verkningsgrad så behöver det bara kunna leverera 80W.
Så jag ser gärna fler nätagg att välja på med lite lägre siffror, det viktiga är istället att dom är tysta, kalla och effektiva! 200 W 80 Plus Gold?

Skaffa pico psu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ernstp:

Min mediadator drar mellan 60 och 100 W utanför nätagget, antag att det har 80% verkningsgrad så behöver det bara kunna leverera 80W.
Så jag ser gärna fler nätagg att välja på med lite lägre siffror, det viktiga är istället att dom är tysta, kalla och effektiva! 200 W 80 Plus Gold?

Håller med om det nedanstående. Kollat in PicoPSU någongång? Deras effektivitet ligger ju på ~95%.

Förutsatt att datorn inte är i ATX-format...

Skrivet av SayZk:

Skaffa pico psu?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det här är riktigt bra, äntligen lite budget agg med 80plus för att pressa priserna på de mer påkostade.

Nu räcker det inte längre att skaffa en 80plus stämpel.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ernstp:

Min mediadator drar mellan 60 och 100 W utanför nätagget, antag att det har 80% verkningsgrad så behöver det bara kunna leverera 80W.
Så jag ser gärna fler nätagg att välja på med lite lägre siffror, det viktiga är istället att dom är tysta, kalla och effektiva! 200 W 80 Plus Gold?

Err...om det behövs 100W och det är 80% verkningsgrad, behöver du inte typ...120W då?

Permalänk
Medlem

Med den prissättningen vet jag inte om ja vill kalla dem budget agg, dock ser dom inte ut annat än att vara budget. Det är inga problem att hitta icke certifierade 500watts agg med 80% verkningsgrad för 250-300 kr, så jag skulle hellre satsa på något billigare isf.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Err...om det behövs 100W och det är 80% verkningsgrad, behöver du inte typ...120W då?

100 watt vid väggen ger 80 watt hos komponenterna vid 80% verkningsgrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Undrar vem som är OEM, lär inte vara Seasonic... CWT, FSP Toughpower, Andyson? Delta gör väl inte heller så många billiga plattformar.

Tror nog på Delta trots att det luktar FSP långa vägar Men jag hoppas inte Delta går in på budgetspåret utan fortsätter att leverera bra nätdelar som Antecs fina High Current Pro serie bla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

100 watt vid väggen ger 80 watt hos komponenterna vid 80% verkningsgrad.

Och för att få 100W behöver man ju då...få se...125W för att få 100W till komponenterna...
Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Och för att få 100W behöver man ju då...få se...125W för att få 100W till komponenterna...
Eller?

Det är ju en fantastisk förbättring ;). För att få en enkel uträkning kan man sätta att:
0,8x = y där y = strömmen som komponenterna behöver och x strömmen som tas från vägguttaget.
Behöver din komponenter exempelvis 200 watt, sätter man y =200:
0,8x=200 och så delar man båda leden med 0,8
x = 250

Alltså kommer nätagget att dra 250 W
Eller så skiter man i det :/

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Trevligt med 80+ men hur skall dom kunna konkurrera med de 80+ Bronze som redan finns på marknaden för väldigt bra prislapp som tex FSPs enheter.

Nättag under 550W och med 80+ Bronze, 12st finns under 500kr.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=436#rparams=l=s72453775

Och FSP sticker ut lite i sammanhanget med 400W 80+ Bronze under 300kr på känd åf.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=523825

Så lägger sig inte Antec under det rejält finnns ingen anledning att reka dom alls.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loie:

Det är ju en fantastisk förbättring ;). För att få en enkel uträkning kan man sätta att:
0,8x = y där y = strömmen som komponenterna behöver och x strömmen som tas från vägguttaget.
Behöver din komponenter exempelvis 200 watt, sätter man y =200:
0,8x=200 och så delar man båda leden med 0,8
x = 250

Alltså kommer nätagget att dra 250 W
Eller så skiter man i det :/

Eller så tar man det bara * 1,25?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Håller med om det nedanstående. Kollat in PicoPSU någongång? Deras effektivitet ligger ju på ~95%.

Förutsatt att datorn inte är i ATX-format...

Anledningen till PicoPSUs fina siffror beror på att det mesta av spänningsomvandlingen sker i den externa nätadaptern, och förlusten där är inte inräknad. 12V-linan går igenom helt oreglerad så den har 100% verkningsgrad.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Håller med om det nedanstående. Kollat in PicoPSU någongång? Deras effektivitet ligger ju på ~95%.

Förutsatt att datorn inte är i ATX-format...

Faktum är att du kan använda picoPSU till ATX datorer också..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av facedark:

Faktum är att du kan använda picoPSU till ATX datorer också..

Det går, men eftersom kablarna är så korta så känns det långt från meningsfyllt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Hoppas de blir lika stilrena när de når handeln. Trött på massa fjantiga "gaming-dekaler" som gör att datorprylar ser ut att vara designade av ungar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Trevligt med 80+ men hur skall dom kunna konkurrera med de 80+ Bronze som redan finns på marknaden för väldigt bra prislapp som tex FSPs enheter.

Nättag under 550W och med 80+ Bronze, 12st finns under 500kr.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=436#rparams=l=s72453775

Och FSP sticker ut lite i sammanhanget med 400W 80+ Bronze under 300kr på känd åf.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=523825

Så lägger sig inte Antec under det rejält finnns ingen anledning att reka dom alls.

Tror de kommer klara sig hyffsat, största hotet är väl OCZ ModXStream Pro 500W som t.o.m är modulärt. FSP agget är ren skit imo (om det fortfarande är samma gamla agg som funnits på inet i evigheter, hade inte för mig att det var 80+ dock, så detta kanske är ett annat?) Låter extremt mycket så fort du har en dator som drar mer än 200w

Permalänk
Medlem

Kul med fler billiga(re) nätdelar som är 80+, dock så vill man veta hur spänningarna och rippel är i förhållande till andra billiga nätagg. Och ljudnivå, såklart. Skulle vilja se lite fler SFX-nätdelar också med bra komponenter och hög verkningsgrad etc.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Håller med om det nedanstående. Kollat in PicoPSU någongång? Deras effektivitet ligger ju på ~95%.

Förutsatt att datorn inte är i ATX-format...

Skrivet av Hardware guy:

Anledningen till PicoPSUs fina siffror beror på att det mesta av spänningsomvandlingen sker i den externa nätadaptern, och förlusten där är inte inräknad. 12V-linan går igenom helt oreglerad så den har 100% verkningsgrad.

Precis, DC-DC-omvandlingen som sker i Picon ligger snäppet över 90%. Det är klumpen som ska stå för AC-DC som är det knepiga, kombinerat blir resultaten rätt usla faktiskt både sett till verkningsgraden, spänningsstabilitet och rippel. Finns ett test hos jonnyguru.com på några stycken. Men det gäller att hitta en bra extern omvandlare om det ska bli bra i slutändan. Och det är inte det lättaste då det inte finns samma reglemente som kring ATX-standarden och organisationer som 80+ som troligtvis har hjälp till att sortera ut vissa nätagg till en viss del iaf.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe_93:

Tror de kommer klara sig hyffsat, största hotet är väl OCZ ModXStream Pro 500W som t.o.m är modulärt. FSP agget är ren skit imo (om det fortfarande är samma gamla agg som funnits på inet i evigheter, hade inte för mig att det var 80+ dock, så detta kanske är ett annat?) Låter extremt mycket så fort du har en dator som drar mer än 200w

Lär nog vara ett annat i sådana fall, supertyst är det ju inte men inte skull jag kalla det högljutt. Vill man gå på ett riktigt tyst så skall man titta på Seasonics bronze agg som är rätt prisvärda och väldigt tysta. Alla dessa superduper hej och hå nätagg är ju att jämföra med p12 chassi aka gemerschassin mycket bling bling och hög prislapp för absolut ingen funktion mer än att det ser häftigt ut.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730