Permalänk
Medlem

OC = i5, P67A-GD55, 6950 nybörjare

Hej

Är den här guiden bra att följa för överklockning?:
http://www.youtube.com/watch?v=3YtSpckyfe0

Samma grafikkort och processor i videon som jag har.

Räcker det med denna guide eller ska jag överklocka något mer?
Sen har jag ett easyboost program till gigabyte grafikkortet där man kan ändra memory mhz från 1250 till 1325 mhz och gpu 870 mhz till 900 mhz. Bör jag göra det eller bara när det behövs? Får korten kortare livstid?

Mitt system:

http://www.inwarehouse.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=945...

Antar att jag kan gå in och försöka ändra till det han gjorde. Kan man göra de på ett steg eller måste man testa lite i taget?

har läst denna: http://www.sweclockers.com/forum/2-k...overklockning/

Mvh en glad+tacksam Pelle

Permalänk
Medlem

Tjena,

Jag skulle inte följa den guiden om jag var du. Han låser processorn på 4,7 MHz och kör med fixed Vcore. Gör inte det

Visa signatur

MSI P67A-GD65 REV B3 | i7 2600k @ 4.4 | 2 x MSI Radeon HD 6950 2Gb | 16GB Corsair 1600MHz VENGEANCE | Intel SSD 320 80GB + 1TB Western Digital RE4 | Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarElden:

Tjena,

Jag skulle inte följa den guiden om jag var du. Han låser processorn på 4,7 MHz och kör med fixed Vcore. Gör inte det

Fattar varför man inte bör låsa cpun i 4,7GHz eftersom SB modellerna är gjorda för att turboklockas.
Men varför inte sätta fixed Vcore? Kanske är annat på MSI korten men mitt Asus P8P67 Pro kan få för sig att hoppa ända upp till 1.6 om jag låter den sköta sånt själv vilket är alldeles för högt då jag kan ha den stabil på en fixed Vcore på 1.42. Kan förstå att det är bra för att spara lite el då den sänker Vcore när den är idle, men man vill ju inte riskera att den bränner ut moderkort och cpu heller

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Som han säger i videon, så kan du förmodligen inte ha samma inställningar som han har rakt av. Har du tur kan du ha bättre, med otur sämre. Det beror helt på hur tur du har haft med ditt ex av moderkort och processor (alla är lite olika, även om modellen är densamma).

Du kan ju alltid prova med inställningarna som han gjorde, men funkar det inte, så dra ned multipeln vid nästa försök. Kör Prime 95 eller OCCT och håll noga koll på temperaturerna (se till att de håller sig under 70°C ungefär), för att se om överklockningen är stabil.

Som de andra här säger, så är det lite onödigt att låsa processorn att köra på en fast multipel, när man istället kan öka multipeln för turboläget enbart.

När det gäller grafikkorten, så kör först originalklock och lasta med kombustor eller liknande, samtidigt som du håller koll på temperaturerna. Eftersom du kör med dubbla grafikkort och av en modell med hög (eller tjock) kylare som dumpar den varma luften i chassit, så kan det nog bli rätt varmt redan utan överklockning. Så kolla hur du ligger till temperaturmässigt först, innan du försöker överklocka.

Du har ju rätt rejäl prestanda ändå med dubbla HD6950.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Du kan ju alltid prova med inställningarna som han gjorde, men funkar det inte, så dra ned multipeln vid nästa försök. Kör Prime 95 eller OCCT och håll noga koll på temperaturerna (se till att de håller sig under 70°C ungefär), för att se om överklockningen är stabil.

Under 70 grader när man kör Prime95 är väl å ta i?
Max safe temp på 2500k är 98 grader och den börjar throttla vid 90 och så mycket som du stressar den vid IBT och Prime95 kommer den aldrig stressas under spel osv så man kan mycket väl ligga på en temp runt 80-85 medans man stressar CPUn såpass hårt och ändå ligga runt 60 max 70 sen när man spelar.

Edit: eller ja, upp till 80 i Prime 95 kanske, IBT stressar den otroligt mycket mer.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

oc hjälp

så gjorde som den här killen:

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2167456
ändrade Spread Spectrum till [Disabled]
och Long Duration Power Limit (W) 110 från 95
Long Duration Maintained (ms) 1000 från 1000
Long Duration Power Limit (W) 130 från 118
1-Core Ratio Limit 42 från 37
2-Core Ratio Limit 42 från 36
3-Core Ratio Limit 42 från 35
4-Core Ratio Limit 42 från 34

resultatet blev 4,2ghz vid turbo mode , 1,288 Vcore runt 60 grader vid load under 4 min med hyper PI.
orthos tog bara 2 kärnor =s?

http://i53.tinypic.com/2vskp36.jpg

Nu till frågan: Testade ändra allt till 45 på core ratio och sen ändra lite Watt med då kom jag inte längre än "windows startas"

Hur gör man successivt så jag kan komma till x45 multiplier? Hur visste snubben vilka värden han skulle ha på Watt inställningarna?
Vad betyder dessa power limits, hur kunde han överklocka så? klockade han vcore indirekt?

Vilket program ska jag använda för att testa typ 3 timmar?
Med prime95? är det blend jag ska ta, varför testar man ram minnet?
Hur vet jag om jag klarade testet? Är det när datorn inte kraschar?

Mvh Pelle.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Under 70 grader när man kör Prime95 är väl å ta i?
Max safe temp på 2500k är 98 grader och den börjar throttla vid 90 och så mycket som du stressar den vid IBT och Prime95 kommer den aldrig stressas under spel osv så man kan mycket väl ligga på en temp runt 80-85 medans man stressar CPUn såpass hårt och ändå ligga runt 60 max 70 sen när man spelar.

Edit: eller ja, upp till 80 i Prime 95 kanske, IBT stressar den otroligt mycket mer.

Japp, jag lade mig på en mycket safe nivå och tänkte mest på Prime95. Huvudsaken är ju att han håller koll på tempen så att den inte skenar för högt.

PelleSWE<=

Guider för trådskaparen:
http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/39184-p67-sandy-b...
http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/07/how-to-overc...

Skulle du tycka det är struligt att överklocka manuellt, kan du ju alltid använda OC Genie funktionen på moderkortet. Du använder den lilla knappen nere till vänster på kortet (sett från fronten av chassit när kortet är monterat i chassit). Läs i manualen hur du gör, det är mycket enkelt.

Överklockningen blir inte lika hög som när du klockar manuellt, och spänningsnivån tenderar att bli lite högre än när du kör manuellt, men det är enkelt. Stäng av datorn, tryck in knappen, starta datorn, gå in i UEFI/BIOS och spara när texten som ber dig om det kommer vid uppstart (var så på den äldre varianten i alla fall, du kanske slipper). Klart.

Visa signatur

~Pelle~