Permalänk

Köpa plåt i Stockholm

Jag e ute efter ca 30x20cm stålplåt, aluplåt eller något sånt. Vart kan jag få tag på en sån för en billig peng?
Förutom att gå till den "lokala plåtslagaren"

Såg att biltema hade ark på 50x100cm 1,2 mm för 169:-. Blir nog det ifall jag inte hittar bättre någon annanstans.

Permalänk
Medlem

bauhaus säljer 30X100cm aluark 0.8 och 1.5 mm

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

låter bra

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha plåten till?

Om du bara tänkt bygga något litet till datorn så kör på 0.8mm från Bauhaus. Det är alltid lättast/roligast att ha att göra med plåt som går att bocka utan världens maskin

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Jag ska faktiskt bara göra en rektangulär frontplåt (med rundade hörn) till min hembyggda stereo
Så det blir inget bockande, bara lite hålsågning. Frågan e om aluminium håller bra? Inte för att jag kommer dra in en hammare i den men vad jag har hört så e aluminium ganska klent, men det kan ju vara helt fel förstås

EDIT: Mätte lite mer exakta mått, de andra var bara en ren gissning. ca 13x20cm max ska den vara. Ifall det inte finns mindre ark än på bauhaus så får det bli där. Hörde förut att Kjell skulle ha 30x30 men kan inte hitta något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Jag ska faktiskt bara göra en rektangulär frontplåt (med rundade hörn) till min hembyggda stereo
Så det blir inget bockande, bara lite hålsågning. Frågan e om aluminium håller bra? Inte för att jag kommer dra in en hammare i den men vad jag har hört så e aluminium ganska klent, men det kan ju vara helt fel förstås

EDIT: Mätte lite mer exakta mått, de andra var bara en ren gissning. ca 13x20cm max ska den vara. Ifall det inte finns mindre ark än på bauhaus så får det bli där. Hörde förut att Kjell skulle ha 30x30 men kan inte hitta något?

Det var clas ohlson som sålde tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Frågan e om aluminium håller bra? Inte för att jag kommer dra in en hammare i den men vad jag har hört så e aluminium ganska klent, men det kan ju vara helt fel förstås

Beror på två saker: Ett tjockleken, allt över 1,5mm är relativt hållbart. Två hårdheten, det finns olika hårdhet på aluminiumplåt. Hårdare plåt är sträckhärdad och ofta svårare att bocka utan att den går av. Så i ditt fall skulle jag leta efter en 2mm plåt som är medelhård.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Jag ska faktiskt bara göra en rektangulär frontplåt (med rundade hörn) till min hembyggda stereo
Så det blir inget bockande, bara lite hålsågning. Frågan e om aluminium håller bra? Inte för att jag kommer dra in en hammare i den men vad jag har hört så e aluminium ganska klent, men det kan ju vara helt fel förstås

EDIT: Mätte lite mer exakta mått, de andra var bara en ren gissning. ca 13x20cm max ska den vara. Ifall det inte finns mindre ark än på bauhaus så får det bli där. Hörde förut att Kjell skulle ha 30x30 men kan inte hitta något?

När jag skulle göra en frontpanel så gick jag in på http://www.schaeffer-ag.de och laddade ner deras CAD-program, och ritade ut hur jag ville ha panelen. Du kan välja olika material och med dina mått så kostar det nog inte mer än 2-300 spänn. och resultatet blir outstanding. Att köpa plåt och meckla själv utan bra verktyg är bara waste of time.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mina aluplåtar till Project Silent Shadow från Ståldepån, http://staldepan.se/ fick allt enligt mina egna mått. Fick betala runt 3000 för plåtar till ett helt chassi både 2mm, 5mm och 10mm plåtar.

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build