Rykte: Macbook Air med Intel Sandy Bridge den 14 juli

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Macbook Air med Intel Sandy Bridge den 14 juli

Ihärdiga rykten gör gällande att Apple är på väg att uppdatera den ultraportabla bärbara datorn Macbook Air med Intel Sandy Bridge och höghastighetsanslutningen Thunderbolt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

trevligt

Permalänk
Medlem

Lär bli ett saftigt överpris på den.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Lär bli ett saftigt överpris på den.

Som alltid med Apple?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lillem4n:

Lär bli ett saftigt överpris på den.

Jämfört med vilken konkurrent?
Vaio Z? Den verkar inte särskilt billig (dyrare?).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Är inte uppgradera ett mer lämpat ord? Uppdatera syftar mer till att man kanske stoppar in lite mer minne, byter en hårddsik etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PerZerk:

Är inte uppgradera ett mer lämpat ord? Uppdatera syftar mer till att man kanske stoppar in lite mer minne, byter en hårddsik etc.

Orden brukas användas exakt motsatt vad du säger.
En tillverkare uppdaterar en produktlinje, och en användare kan uppgradera sin dator.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Orden brukas användas exakt motsatt vad du säger.
En tillverkare uppdaterar en produktlinje, och en användare kan uppgradera sin dator.

Okej.

Permalänk

Saftiga överpriser från Apple gör väl ingen förvånad. Dock ska man inte klaga så värst mycket iom att det inte finns några vettiga konkurrenter i just den kategorin (tänker främst på 11-tumsvarianten). Det finns liknande 13-tummare men de är inte direkt billiga de heller.

När jag var på datorjakt för ett par månader sedan så fanns det verkligen ingenting annat vettigt att köpa som var litet, hade bra bateritid, bra skärm, snabb cpu och ett riktigt grafikkort.

Permalänk
Avstängd

Då kanske det är läge att jämföra den mot Samsung 900X eller vad den heter och så finns det väl en konkurrent till från Asus eller liknande?

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Jämfört med vilken konkurrent?
Vaio Z? Den verkar inte särskilt billig (dyrare?).

Håller fullständigt med dig. Folk brukar säga att MacBooks är överprisade (eller Macs överhuvudtaget); men om man ska gå och hitta motsvarande dator från en annan tillverkare som är lika slimmade, håller samma kvalitet, byggkänsla och har en hyfsat snygg design så brukar det ofta visa sig att man får mindre för pengarna hos andra märken.

När jag köpte min 13" MBP så ville jag ha en så smidig laptop som möjligt med hyfsat mycket kraft. En netbook var för liten med sin miniskärm och dåliga prestanda (haft en netbook innan) men 13" var perfekt. Så jag kollade runt på de 13" laptops som fanns och den ända som kändes vettig och inte extremt överdyr var faktiskt 13" MBP, och den funkar fortfarande för mig idag. Jag har 5 andra laptops och ingen av dem kan i närheten mäta sig mot Macbooken och ändå har de alla kostat ungefär lika mycket i inköp.

Något som överlag brukar vara värdelöst hos andra laptops är touchpaden, förr så såg jag bara touchpaden som ett alternativ i nödfall och jag tänkte likadant när jag köpte min MBP men efter använt den ett tag så förstod jag att det inte är touchpads som koncept det är fel på utan det är alla billiga, tråkiga, dåliga, jobbiga, plastiga, m.m. touchpads (typ syntapic) på andra laptops som det är fel på. Även multitouchpadsen för andra laptops brukar vara värdelösa även om de brukar vara snäppet bättre än äldre.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Robiiins93:

Som alltid med Apple?

Om man tittar på MBP så är dessa faktiskt inte dyrare än andra tillverkare förutsatt att du väljer basmodellen, Apple har vansinnigt höga priser på alla tillägg. Apple tar också hutlöst betalt för "high-end" varianten av varje MBP storlek, att det ska skilja 3000 kr mellan 13" med 2.3GHz + 320GB HD mot 13" med 2.7 GHz + 500 HD är helt vansinnigt då 2.7GHz CPUn kostar $250 och 2.3GHz kostar strax under $200.

Apple har också mage att ta 1800kr för 4->8GB uppgradering av RAM. Att köpa 4GB och sedan uppgradera själv till 8GB kostar mindre än hälften, trots att man då även får 4GB i "reserv".

Tittar man på Samsung och Asus, som båda redan släppt ultratunna laptops med Sandy Bridge så blev prislappen på dessa ungefär samma som för MBA.

Däremot måste jag ändå säga att nya Vaio Z är riktigt prisvärd, trots sina >=20.000 kr. Försöker man matcha den spec:en med en Mac så blir det betydligt dyrare och det går ändå inte att både få lika bra prestanda, lika låg vikt och lika hög upplösning på skärmen. Är faktiskt lite sugen att byta ut min MBP mot en Vaio Z

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tycker 9945kr är helt ok för en 11 tums lövtunn laptop som ändå inte körde atom eller liknande. För att vara apple så var det suveränt

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jämfört med vilken konkurrent?
Vaio Z? Den verkar inte särskilt billig (dyrare?).

Samsung Series 9? Ingen större skillnad i pris dock.

Permalänk
Medlem

Samsung 900X3A-A01 (13" med 128 SSD) 14 995:-
MacBook Air (13" 128gb SSD) 12 495:-

Samsung 900X1A-A01 (11" 64GB ssd) 10 490 :-
MacBook Air (11" 64gb SSD) 9 495:-

Samsung är lite dyrare men inte mycket just nu, men man får ju se sen vad dom nya BMA kostar.

11" klassen så finns det bara samsung som har någon liknande.
13" så finns det några Samsung , Sony och Lenovo och Dell (som håller typ samma spec och storlek, under 1.4kg och under 2cm tjock) men hur många utav dom som håller samma kvalite och finnis är ju en anna femma.

Fast fler kommer ju tex Asus m.m.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Hååååhååååååååååå!
Jag "behöver" en ny laptop och Jesus, Joseph och Maria vilket habegär jag har när det gäller en 13" MBA...

Men egentligen vill jag ju att det ska sitta en Ivy-Bridge i den... Halverad strömförbrukning och 37% mer prestanda eller vad de lovade gör ju att det händer saker i byxan...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Samsung 900X3A-A01 (13" med 128 SSD) 14 995:-
MacBook Air (13" 128gb SSD) 12 495:-

Samsung 900X1A-A01 (11" 64GB ssd) 10 490 :-
MacBook Air (11" 64gb SSD) 9 495:-

Samsung är lite dyrare men inte mycket just nu, men man får ju se sen vad dom nya BMA kostar.

11" klassen så finns det bara samsung som har någon liknande.
13" så finns det några Samsung , Sony och Lenovo och Dell (som håller typ samma spec och storlek, under 1.4kg och under 2cm tjock) men hur många utav dom som håller samma kvalite och finnis är ju en anna femma.

Fast fler kommer ju tex Asus m.m.

Nja, 4gb ram MBA kostar 13.400, och (i USA, vet inte hur det funkar i Sverige) är det inkluderat motsvarande "AppleCare"-garanti i Samsung-datorn, vilket skulle gjort att MBA kostat typ 15.900. Samsungs 9-serie ska tydligen ha uppdaterats nyligen, iaf i USA, och där garantitiden nu är sänkt, men kostar ett par hundra dollar mindre.

Jag skulle nog påstå att i dagsläget är det inte svårt att jämföra en MBA med Samsungs 9-serie i pris, medan Samsung-modellen har ganska mkt vassare spec (processor, ethernet-port, usb 3.0). MBA har visserligen andra fördelar, men ska bli riktigt intressant att se vad deras refresh har att komma med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om man tittar på MBP så är dessa faktiskt inte dyrare än andra tillverkare förutsatt att du väljer basmodellen,

Basmodellen av MBP 13" kostar väl en 11000? Då får man inget dedikerat grafikkort och en 320gb hårddisk. Acer, Samsung, Asus har nästan ett GeForce 520 eller 540 i alla deras nyare datorer i den klassen. Finns flera slimmade 13-14" som slår MBP i prestanda för under 10000kr.

Hur kan man inte säga att Macbooks är dyra när en acer 4830tg kostar 8000kr och då får man bättre batteritid ett 540 gt och en 750gb hårddisk. Motsvarigheten skulle nog kosta fan det dubbla i en mac. Tycker jag känns ovärt även om man får en betydligt mycket bättre skärm :).

Visst så hade man kunnat betala fan 15000kr för en perfekt laptop, så priset i sig är inte så viktigt, men finns flera dåliga grejer med mbp så den höga prislappen tycker iaf jag inte berättigad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Poisonblade:

Saftiga överpriser från Apple gör väl ingen förvånad. Dock ska man inte klaga så värst mycket iom att det inte finns några vettiga konkurrenter i just den kategorin (tänker främst på 11-tumsvarianten). Det finns liknande 13-tummare men de är inte direkt billiga de heller.

När jag var på datorjakt för ett par månader sedan så fanns det verkligen ingenting annat vettigt att köpa som var litet, hade bra bateritid, bra skärm, snabb cpu och ett riktigt grafikkort.

Har inte läst igenom och sett om du svarat men...

Överpris? Om du hittar en bärbar på 11" som är lika tunn som Air:en och som har Intel SB och en SSD för ett pris runt 10k så kommer jag gratulera dig

Är verkligen ingen Apple-fanboy, mest på grund av den bristande spelmöjligheten, men att säga att MBA har ett överpris gör mig faktist väldigt förvånad ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tror att priserna kommer vara detsamma? Apple brukar inte ändra sina priser (eller?)

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Överpris? Om du hittar en bärbar på 11" som är lika tunn som Air:en och som har Intel SB och en SSD för ett pris runt 10k så kommer jag gratulera dig

Det jag vill ha sagt är att det verkligen inte är billigt, ordvalet överpris kommer som svar på Lillem4n's inlägg.
Tänker mest på Apple's priser i allmänhet och drar Air:en över samma kam. Ingen kan ju påstå att den är billig iaf.

Jag skriver ju oxå att det inte finns några alternativ till MB Air, undantaget Samsung 900X1A-A01. Dock har jag ingen koll hur bra den är. Så i teorin skulle Apple faktiskt kunna ta ännu mer betalt om de ville...

Permalänk
Medlem

problemet med apple är inte att dom tar bra betalt för sina datorer, utan det är att dom är så snåla med prestandan och tar så jävla mycket för extra tilllägg, det är där dom tappar mig som kund.

Permalänk
Avstängd

Nice! Världens bästa dator blir ännu bättre

Steve kan sin sak <3

Visa signatur

iamgay

Permalänk
Medlem

Ska övertala farsan att köpa en sånhär, skitgrym ju.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sKRUVARN:

Basmodellen av MBP 13" kostar väl en 11000? Då får man inget dedikerat grafikkort och en 320gb hårddisk. Acer, Samsung, Asus har nästan ett GeForce 520 eller 540 i alla deras nyare datorer i den klassen. Finns flera slimmade 13-14" som slår MBP i prestanda för under 10000kr.

Ok, skulle gärna vilja ha tips på datorer som har samma kvalité på skärm, tangentbord och touchpad som MBP och kostar väsentlig mindre. Är själv inget "Apple fan" (mer ett Linux-fan i så fall), men är rätt petig med kvalitén på min dator då jag sitter så väldigt mycket framför den. Har just nu en 15" MBP med matt hi-res skärm + SSD, pris 21-22.000 har jag för mig. Om jag jämför denna dator mot HP EliteBook, Dell Latitude eller liknande så skiljer sig priset rätt lite men MBP har bättre tangentbord och touchpad och minst lika bra batteritid. Svensson-modellerna av Asus, Samsung, HP och Dell är inte ens i närheten av MBP i kvalité, utan man får titta på "företagsmodellerna".

Vad det gäller batteritid har jag inte sätt någon prestandamässigt likvärdig laptop som kan mäta sig med MBP+OSX. Men åtskilliga tester har också visat att MBP+OSX har 1-2 timmar bättre batteritid jämfört med MBP+Win7 och jämför man MBP+Win7 så finns många laptops som ligger på samma nivå. Är inte interesserad att köra "hackintoch", så tänker bara köra OSX på Apples HW. Och då undrar jag om det verkligen finns något som är billigare än MBP med bättre batteritid.

Testade precis att skriva in mina krav på laptop, minst 1680x1050 skärm, matt skärm, quad-core CPU. De system som matchar (från Apple, Fujitsu, HP och Lenovo) ligger inom 1000kr från varandra (16.500 och uppåt). Ingen av dessa har SSD, lägger man till priset för en sådan så hamnar man i nivå med basmodellen av Sony Vaio Z (som har SSD), som trots allt är överlägsen på vikt (1.2kg).

Så MBP är bara dyrt om man helt saknar krav på kvalité, motsvarande system från andra tillverkare är lika dyrt. Möjligen är Vaio Z ett undantag då den kostar som de andra systemen, men har betydligt mycket lägre vikt. I.of.s får man klara sig med 1600x900 alt. lägga upp ett par tusen till för 1920x1080...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Blir att göra av med min gamla MBP och köpa en ny MBA.. samt en iPad

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

problemet med apple är inte att dom tar bra betalt för sina datorer, utan det är att dom är så snåla med prestandan och tar så jävla mycket för extra tilllägg, det är där dom tappar mig som kund.

Tänker man bara på prestanda tror jag inte heller Apple vill ha dig som kund

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ok, skulle gärna...

Du har helt rätt! Dock så var det väl basmodellerna som nämdes och då blir typ ända kravet en i5a! Vad kvalite gäller så stämmer det nog mycket väl att antagligen ingen Svensson modell kan mäta sig mot mbp unibody och skärm tyvärr. Sen ligger mbp cpun på runt 100grader å puttrar så är väl inte bara gött med unibody.

Vad gäller batteritiden har du fel, instegsmodellen mbp13" ligger enligt notebookcheck på 6h12min med OSX. Acer 3830TG 7h28min, Asus u36 8h07min under Surfing with WLAN.

Permalänk

Det blir nog i3 som bas och kanske i5 som tillval! mbp kan ju inte ha samma prestanda som en air i basutförande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Du har helt rätt! Dock så var det väl basmodellerna som nämdes och då blir typ ända kravet en i5a! Vad kvalite gäller så stämmer det nog mycket väl att antagligen ingen Svensson modell kan mäta sig mot mbp unibody och skärm tyvärr. Sen ligger mbp cpun på runt 100grader å puttrar så är väl inte bara gött med unibody.

Vad gäller batteritiden har du fel, instegsmodellen mbp13" ligger enligt notebookcheck på 6h12min med OSX. Acer 3830TG 7h28min, Asus u36 8h07min under Surfing with WLAN.

jag har 9 timmars batteritid när jag surfar med min mbp 13" 2010 mid.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell