Permalänk
Medlem

PS3 VS DATOR hjälp!

Står inför ett val PS3/XBOX 360 VS dator.

PS3: Ingen installation krävs, enklare att bara köpa och köra. Behöver inte uppgradera delar. Inte så dyr.
XBOX 360: Inte gratis internet som i PS3 men annars ungefär samma. Rätta mig om jag har fel är inte så insatt i konsoler har bara ett ps2.

PC: Kräver bättre delar dyrare men kan spela nästan alla spel som PS3 och XBOX 360 har. Men snyggare grafik.

PS3/XBOX 360 är dock mycket enklare att ha med sig osv inte lika klyddigt snackar nu om storlek.

Vilket borde jag ta?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Kan spela fler spel på dator imo, strategispel, MMO osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cappe:

Står inför ett val PS3/XBOX 360 VS dator.

PS3: Ingen installation krävs, enklare att bara köpa och köra.

Vilket borde jag ta?

Vissa PS3-spel kräver installation av vissa delar, och jag som inte spelar så ofta möts alltid av firmware uppdateringar och speluppdateringar som orsakar 5-10 minuters väntan varje gång man är som mest sugen.

Jag gillar både pc och konsol, men spelar olika spel på dessa.

Permalänk
Medlem

Jag anser det vara en stor fördel att installera spelen på HDDn hos konsol, går betydligt snabbare att ladda spelen. Det hela beror lite på vad du prioriterar, du kan satsa på konsol för olika genrer (FPS, Racing, Äventyr, Rollspel) och kanske ett par på datorn som du har (Strategi, MMO) men med betydligt lägre grafikinställningar (beroende på vad du har för dator, but you get my drift)

Nog att PC och konsol har sina problem hårdvarumässigt, men vill du bara att tuta, köra och vill spela så är det konsol du fokuserar på. Med PC så bör man vara medveten om diverse mjukvaru-uppdateringar som patchar, DirectX, Visual C++ Runtime, .NET, drivrutiner och uppdatera PunkBuster and so on för att hålla spelens framework uppdaterade och optimalt (för att inte på tala om framedrops om du inte har bra dator nog för diverse effekter). Steam är väldigt bra när det kommer till spelpatchar men för resten så är det manuellt, vilket kan upplevas drygt för vissa.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Okej tack, glömde MMO spel och strategi men sen är det en hel del spel som inte görs till PC också och skyrim kommer ju fokuseras som ett konsol spel. Någon som vet när dom släpper nyare konsoler? Sen undrar jag, ett PS3 och XBOX 360 vilken dator prestanda ger den? Tillexempel PS3= AMD 5770 CPU intel osv vilka dator specs mäter dom sig med?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Okej tack, glömde MMO spel och strategi men sen är det en hel del spel som inte görs till PC också och skyrim kommer ju fokuseras som ett konsol spel. Någon som vet när dom släpper nyare konsoler? Sen undrar jag, ett PS3 och XBOX 360 vilken dator prestanda ger den? Tillexempel PS3= AMD 5770 CPU intel osv vilka dator specs mäter dom sig med?

Min första dator som jag köpte 1999.

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Skrivet av cappe:

Okej tack, glömde MMO spel och strategi men sen är det en hel del spel som inte görs till PC också och skyrim kommer ju fokuseras som ett konsol spel. Någon som vet när dom släpper nyare konsoler? Sen undrar jag, ett PS3 och XBOX 360 vilken dator prestanda ger den? Tillexempel PS3= AMD 5770 CPU intel osv vilka dator specs mäter dom sig med?

En PS3 har ett riktigt gammalt grafikkort (7800GTX?), samma sak med XB360. Skillnaden är bara att spel är många gånger fler optimerade till konsol än till PC eftersom det är oändligt mycket lättare att optimera för en enda uppsättning komponenter (konsol) än att optimera för alla möjliga olika sorters (PC), så en dator med 7800GTX är lika kraftfull som en PS3 men spelen till PS3:an kommer vara snyggare.

Men mitt tips är att du ser till spelen som finns idag på marknaden och ser om du helst vill ha de som är PC-exclusive (WOW, SC2, Diablo, Dawn of war 2, Battlefield 3 etc) eller om du hellre vill ha de som är multiplattform eller konsolexklusiva (Halo, GTA, Mass Effect etc) och väljer utifrån det. De spel som finns till alla plattformar är oftast mer välgjorda till konsol (faktiskt speciellt xbox) i form av optimering och kontroll. Du kan ju annars köpa en xbox360-kontroll till PC och köra bilspel eller andra spel till PC med kontroll.

My 5 cents

Permalänk
Medlem

Okej tack men kommer inte Battlefield 3 till konsol?
Den datorn jag kollat in har GTX 560 TI intel i5 2500k SLI redo med 8gb ram 750w nättagg xfx core edition

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Skrivet av cappe:

Okej tack men kommer inte Battlefield 3 till konsol?
Den datorn jag kollat in har GTX 560 TI intel i5 2500k SLI redo med 8gb ram 750w nättagg xfx core edition

Ajfan det stämmer ju lol tänkte jag inte på. Men BF är ju coolare till PC?

Ser ut som en bra dator förutom att grafikkortet var väldigt klent. Du betalar för väldigt mycket men får inte så mycket spelprestanda om du köper den datorn. Skulle rekommendera att ta ett datorpaket från köpråd-delen i forumet, finns många bra. Mitt system kostar antagligen hälften så mycket som den datorn men är nog snabbare i spel (har mycket sämre delar overall men grafikkortet är snabbare). Hur mycket kostar den?

Permalänk
Medlem

Är inte Nvidia Geforce gtx 560 ti ett bra grafikkort? Har jag alltid trott och hört och läst här på sweclockers?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Nvidia geforce Gtx 560TI är ett väldigt bra grafikkort

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Han sa ju att det var väldigt klent ?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Skrivet av cappe:

Han sa ju att det var väldigt klent ?

Det är väldigt prisvärt och ett bra kort, men eftersom de andra delarna i datorn var så mycket bättre så känns det dumt att bara köpa ett GTX 560Ti. Om du ska köpa en superdator med 2500k och 8GB RAM etc så är det bättre att antingen dra ned på de andra delarna eller att köpa ett bättre grafikkort. Annars lägger du massa pengar på saker runtomkring i onödan. Hur mycket kostar datorn?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Jag anser det vara en stor fördel att installera spelen på HDDn hos konsol, går betydligt snabbare att ladda spelen. Det hela beror lite på vad du prioriterar, du kan satsa på konsol för olika genrer (FPS, Racing, Äventyr, Rollspel) och kanske ett par på datorn som du har (Strategi, MMO) men med betydligt lägre grafikinställningar (beroende på vad du har för dator, but you get my drift)

Nog att PC och konsol har sina problem hårdvarumässigt, men vill du bara att tuta, köra och vill spela så är det konsol du fokuserar på. Med PC så bör man vara medveten om diverse mjukvaru-uppdateringar som patchar, DirectX, Visual C++ Runtime, .NET, drivrutiner och uppdatera PunkBuster and so on för att hålla spelens framework uppdaterade och optimalt (för att inte på tala om framedrops om du inte har bra dator nog för diverse effekter). Steam är väldigt bra när det kommer till spelpatchar men för resten så är det manuellt, vilket kan upplevas drygt för vissa.

Ärligt talat har jag inte behövt uppdatera DirectX, Visual C++ Runtime, .Net, mina drivrutiner eller PunkBuster på rätt länge... inte manuellt iaf. Drivrutiner kan man uppdatera om man upplever något problem och Windows 7 lägger in det faktiskt som ett optional update sedan resten brukar själva spelen uppdatera eller så gör Steam det. Känns inte som den biten är sämre idag än på min PS3 eller Wii. Jag minns att det krävdes en uppdatering (som tog några minuter) innan jag kunde spela Super Mario Galaxy till exempel.

Skrivet av cappe:

PS3/XBOX 360 är dock mycket enklare att ha med sig osv inte lika klyddigt snackar nu om storlek.

Vilket borde jag ta?

Jag spelar mest på PC (Windows 7) men även på PS3 och ibland på Wii. Jag sammanfattar vad jag tycker är bra med PC för min del:

+ Bakåtkompatibilitet - Jag kan alltid spela mina gamla spel genom Windows 7s eget "Compatibility Mode" eller genom att köra någon virtuell maskin eller emulator

+ Strategispel - Civ Rev är roligt men det känns som en "Civilization Lite". Total War-serien, Homeworld 1 och 2, Dawn of War-serien osv finns inte på Xbox 360 eller PS3 (änsålänge)

+ Simulatorer - Finns det några till PS3 eller Xbox 360? Något som liknar Flight Simulator X har jag inte sett iaf men kan inte tänka mig att det skulle vara någon begränsning hårdvarumässigt

+ Mods - Project Reality till BF2, DoTA till Warcraft 3 till exempel

+ Billigare spel (oftast) - De går ner i pris snabbare och digitala butiker som Steam, Impulse, Gamersgate, Direct2Drive, GoG, GreenManGaming, GetGamesGo osv. brukar köra med någon rea varje vecka

+ Bredare (?) spel-utbud - Visst finns det exclusives till PS3 och Xbox 360 men det känns som om de två konsollerna fokuserar mest på s.k. AAA-titlar och det mesta som finns på dessa plattformar är just multi-platform.

Sedan, angående det där om storlek, kolla på Lian Li PC-Q08B. Det är en mini-ITX låda som har plats för de flesta moderkort.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem

kommer alla mina saker få plats i detta chassit http://www.inet.se/kundvagn/visa/605787/2011-07-10

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

kommer alla mina saker få plats i detta chassit http://www.inet.se/kundvagn/visa/605787/2011-07-10

Nej, det står ej att det stödjer ett ATX-moderkort...
Du måste ha ett Mini-ITX ifall du ska använda det chassit.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

Oj, men finns det Mini-ITX moderkort som stöjder SLI eller crossfire?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Oj, men finns det Mini-ITX moderkort som stöjder SLI eller crossfire?

Nej, de är alldeles för små för det.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mini-ITX
Jag har i alla fall inte sett något med Crossfire/SLI.

Du får nog ta ett tower chassi.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

Annars om du vill ha en mindre dator finns det micro-ATX med Crossfire/SLI.
Passar i lite mer kompakta chassin. http://www.inet.se/artikel/1901982/asus-p8p67-m-pro-rev-b3 http://www.inet.se/kategori/416/staende-matx

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Skrivet av cappe:

Oj, men finns det Mini-ITX moderkort som stöjder SLI eller crossfire?

Svaret på den frågan vad jag vet är nej, dock plockade jag ihop ett förslag på en liten (mATX) dator åt dig som är väldigt kompetent: http://www.inet.se/kundvagn/visa/605937/2011-07-10

Om du nu vill köra crossfire borde ett annat nätagg inköpas, ett på 750W borde absolut räcka. Ex https://www.inet.se/artikel/6900363/xfx-core-edition-750w

Här har jag heller inte lagt till OS men oavsett vad du köper borde det vara 64-bitars så att datorn kan använda mer än 4GB RAM. Den här datorn borde duga ett ganska bra tag framöver särskilt med ett till grafikkort och lite överklocking. (Om du vill överklocka processorn borde du köpa en annan kylare till den..)

Men som någon ovanstående sa borde detta ligga i köpråd tråden. Hf gaming

Visa signatur

|En tråkig acer-laptop|

Citera om du vill ha något sagt.

Permalänk
Medlem

har även kollat på laptop http://shop.onoff.com/Produkter/Datorer__Kringutrustning/Dato... riktigt bra erbdjudande ju.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

har även kollat på laptop http://shop.onoff.com/Produkter/Datorer__Kringutrustning/Dato... riktigt bra erbdjudande ju.

Radeon HD 6770M är rätt bra för ett mobilt grafikkort men räkna inte med att det skall prestera lika bra som ett desktop Radeon HD 6770 eller någonstans i närheten av en desktop GTX 560Ti. Men visst är det smidigt med en bärbar dator som man kan spela på.

Kolla även dv6-6031eo om du tycker att en 17,3" bärbar är för stor. Det är nästan exakt samma specs bortsett från att du får en mindre skärm (15,6") med ett lägre upplösning på 1366*768 istället för den fina 1600*900. Det blir dock lättare för en Radeon HD 6770M att driva spel på 1366*768 än 1600*900.

EDIT: Läste att det var något problem med kombinationen Sandy Bridge + AMD grafik pga deras automatic switchable graphics. Det verkar som om Radeon-kortet inte utnyttjas med spel som använder OpenGL. Lite länkar:

http://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Display-and-Video/New-d...
http://en.community.dell.com/support-forums/laptop/f/3519/t/1...
http://forum.lenovo.com/t5/ThinkPad-Edge/ATI-GPU-doesn-t-work...
http://littleadvisor.com/blog/archives/820

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem

Aha synd men laptop är inte så jätte aktuellt, men jag kan lira black ops lagg fritt på denna datorn jag har nu ska köpa battlefield bad company 2 imorgon också

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]