Permalänk
Medlem

Varmt!!

Tjena nu är det så här att jag har 32 grader inne i lägenheten. Har köpt 5 nya fläktar för att kyla ner datorn, nu sitter alla i burken, idlar på 42-48 och full load 60-70. Grafikkortet idlar på 40 stadigt, Nu funderar jag på att köpa vattenkylning till processorn och grafikkortet. Vad tror ni är det värt att släppa loss nån tusenlapp för bättre kylning, om det nu blir det vill säga.

Gärna tips osv=)

Permalänk
Avstängd

Satsa på att få ner tempen i rummet istället.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Det är inte möjligt att någon komponent är under rumstemperaturen så du får nog mäta tempen igen...

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

Det är inte möjligt att någon komponent är under rumstemperaturen så du får nog mäta tempen igen...

Ah såg nu ska vara 40 grader på grafikkortet sorry=)

Permalänk
Medlem

Jag tycker då inte att det är värt att lägga nån tusenlapp på att få ner datortempsen, att den idlar på 40°C ser jag som riktigt bra med tanke på att du har 32°C i lägenheten.
Jag har 27°C i rummet och datorn idlar på 31-38°C förutom grafikkortet som idlar på 50°C.

Lägg nån tusenlapp på att få ner rumstempen istället (t.ex bygga en ghetto-style ac).

Visa signatur

Primärdator: C2Q Q9550 | 6GB OCZ Reaper | 1xGTX480 | Asus P5NT WS | 1x 750GB Spinpoint F1 + 1x 250GB Samsung | Chieftech Turbo 750W | Mionix Naos 7000 + Logitech G11 |
TV-dator: C2Q Q8400 | 4GB Crucial DDR2 | 1x HD4850 | Asus P5N73-AM |1x400GB + 1x500GB + 2x 1TB Spinpoint F1 | 500W budget-agg | Xbox 360-kontroll |

Permalänk
Medlem

Hur överlever du i den värmen? Och hur kan det ens bli så varmt?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av simlar:

Jag tycker då inte att det är värt att lägga nån tusenlapp på att få ner datortempsen, att den idlar på 40°C ser jag som riktigt bra med tanke på att du har 32°C i lägenheten.
Jag har 27°C i rummet och datorn idlar på 31-38°C förutom grafikkortet som idlar på 50°C.

Lägg nån tusenlapp på att få ner rumstempen istället (t.ex bygga en ghetto-style ac).

Hehe blir nog fan en Ghetto-style AC=) såg att dom hade denna på netonnet.se
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/klimat-och-varme/l...
Köper den så kanske man kan sova och surfa lite svalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Hur överlever du i den värmen? Och hur kan det ens bli så varmt?

Jag har själv 28.8 grader i mitt rum nu. Solen ligger på mm. Jag skulle satsa på insug och köra något filter för att minska dammet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Hur överlever du i den värmen? Och hur kan det ens bli så varmt?

Bor på andra våningen i ett hyreshus med 2 våningar solen ligger på dom timmar som skiten är uppe. så det blir jäklans varmt. Balkongdörren öppen nu då solen inte ligger på=) Kasta ner datorn till bilen sen full AC på kan ju fungera det med=)

Permalänk
Medlem

för drygt 2.000 får du ju en hyfsad AC, hellre än att bränna pengarna på någon vattenkylning, blir ju trevligare att vistas i lägenheten för dig själv

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pfeffe:

Hehe blir nog fan en Ghetto-style AC=) såg att dom hade denna på netonnet.se
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/klimat-och-varme/l...
Köper den så kanske man kan sova och surfa lite svalare.

En fundering, vill man ha avfuktning?
[Edit] Det får man kanske alltid på köpet med AC? jaja
Men AC är definitivt nice.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk

Hade 38-39 grader med öppet fönster på kvällarna när man sitter och lirar. men fick nog av att svettas som en gris och har svårt att sova, så ja åkte till bauhaus och köpte en Ac för 2 000:- och det är något man inte ångra! 21 grader i rummet nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tedwallpro:

Hade 38-39 grader med öppet fönster på kvällarna när man sitter och lirar. men fick nog av att svettas som en gris och har svårt att sova, så ja åkte till bauhaus och köpte en Ac för 2 000:- och det är något man inte ångra! 21 grader i rummet nu.

Har du fått elräkningen än? Kunde ju vara kul att veta hur mycket den kostar i drift.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Har du fått elräkningen än? Kunde ju vara kul att veta hur mycket den kostar i drift.

bara haft den i 8 dagar så inte än. tror den drar 400W men kör den i semi-körning så den kör i 10min/h

Jag säger bara, den tar det den behöver ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

bara haft den i 8 dagar så inte än. tror den drar 400W men kör den i semi-körning så den kör i 10min/h

Jag säger bara, den tar det den behöver ^^

Är den till ett rum eller fler? Har nämligen ett litet rum på 7-8 kvm här hemma, som blir rätt varm:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Är den till ett rum eller fler? Har nämligen ett litet rum på 7-8 kvm här hemma, som blir rätt varm:P

Är till 1 rum på 13 Kvm men tror den kyler upp till 25 Kvm (enligt kartongen)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KKay:

Hur överlever du i den värmen? Och hur kan det ens bli så varmt?

När solen låg på i helgen visade min temp 46 osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

När solen låg på i helgen visade min temp 46 osv.

Woåw

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

När solen låg på i helgen visade min temp 46 osv.

Det har jag bakom soffan när solen ligger rätt in i rummet... Har väldigt lite rum med mycket elektronik på

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av knoxed:

Det har jag bakom soffan när soffan ligger rätt in i rummet... Har väldigt lite rum med mycket elektronik på

Bakom soffan när soffan

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

När solen låg på i helgen visade min temp 46 osv.

Isf läser termometern av värmen felaktigt, gissar på att solen träffar den direkt?
46 grader i mitten av ett rum är jag tveksam till

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KKay:

Isf läser termometern av värmen felaktigt, gissar på att solen träffar den direkt?
46 grader i mitten av ett rum är jag tveksam till

Den står faktiskt i skuggan

Permalänk
Skrivet av Tedwallpro:

Hade 38-39 grader med öppet fönster på kvällarna när man sitter och lirar. men fick nog av att svettas som en gris och har svårt att sova, så ja åkte till bauhaus och köpte en Ac för 2 000:- och det är något man inte ångra! 21 grader i rummet nu.

Vad heter den AC du har? Är det en portabel sådan eller en AC med inne och ute-del? Jag har en portabel AC som jag köpte för runt 4,5k och som minst får jag ner temp till 24 grader i ett rum på 9 kvadratmeter. Hur kan du få så låg temperatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Bakom soffan när soffan

Haha ja har inte du också en stor soffa i himmelen?

Permalänk
Medlem

Helt ointressant hur varmt det är i solen.

Solen går rakt in i vardagsrummet och det är (enligt mätarn) 40 grader i solen. 23 inne i rummet. Pratar man Skugga så pratar man det "verkliga"

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

om ni har möjlighet skaffa en markis! Det hjälper riktigt mycket då den ger fönsterna skugga. Dock hjälper en persienner väldigt lite, gör det kvavt och instängt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pfeffe:

Tjena nu är det så här att jag har 32 grader inne i lägenheten. Har köpt 5 nya fläktar för att kyla ner datorn, nu sitter alla i burken, idlar på 42-48 och full load 60-70. Grafikkortet idlar på 40 stadigt, Nu funderar jag på att köpa vattenkylning till processorn och grafikkortet. Vad tror ni är det värt att släppa loss nån tusenlapp för bättre kylning, om det nu blir det vill säga.

Gärna tips osv=)

De temperaturerna är absolut ingen fara för datorn. Kör på bara!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

inga farliga temperaturer varen i rummet eller i datorn. man märker att ingen av er har bott i något varmare land än sverige;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av rullstolskalas:

Vad heter den AC du har? Är det en portabel sådan eller en AC med inne och ute-del? Jag har en portabel AC som jag köpte för runt 4,5k och som minst får jag ner temp till 24 grader i ett rum på 9 kvadratmeter. Hur kan du få så låg temperatur?

Huset är väl isolerat (villa) och rummet är som sagt inte så stort. den heter tetronic, slängde kartongen så minns inte modellen och den är fast som man sätter på väggen (sådana man bukar se på hotell t.ex.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Är till 1 rum på 13 Kvm men tror den kyler upp till 25 Kvm (enligt kartongen)

Hur mycket låter den? Funderar själv på en AC:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram