Behöver ett relativt billigt å svalt chassi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
östersund
Registrerad
Jul 2009

Behöver ett relativt billigt å svalt chassi

Tja!
Jag har nu bestämt mig för att jag måste fixa ett nytt chassi då mitt tillfälliga APLUS Case Curbic är alldeles för varmt, jag kom upp i 90grader då jag spelade Ghost Sniper tror jag att det hette.
Jag ska nu köpa ett nytt och har kollat runt lite i forumet och på komplett.se
Ett chassi som jag fastnade för var Fractals R3 som är ganska diskuterat på forumet. Har svårt att få en klar synd då alla har olika åsikter. Ni kan skriva här vad ni tycker om R3 och andra burkar. har också funderar på om jag kanske ska byta upp mig till full tower istället för mid. Vad är er åsikt om storleken och kylkapaciteten?

Chassit fr gärna vara ett av de tystare men jag letar främst efter ett så svalt som möjligt för dryga tusen lappen

Mvh Plupp92

EDIT 1:En R3 som man kastar in två 140mm fläktar i (en top, en front) borde väl kyla på ganska bra, vet att det är off topic men ni kan rekomendera fläktar om ni vill, går att montera både 140mm och 120mm på samtliga platser men jag antar att 140mmm är bättre, right?

EDIT 2: tänkte också på skillnaderna mellan Fractal R3 och XL, de borde vara av samma skrot och korn men det bör vara lättare att dra kablar och få ner temperaturen i XL, dock kan en del nätagg ha för korta kablar. har ett Corsair TX 650W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ramsele
Registrerad
Jan 2011

Då skulle jag nog säga FD R3 riktigt svalt chassi de enda som är negativt enligt mig är gummiplärparna som försvinner så fort man försöker sig på en kabeldragning ^^

Oskar :)
Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i5 2500 3.3 GHz | Asus P8P67 LE REV B3 | Asus Radeon HD6870 1GB Referens | Corsair 2x2048MB 1600MHz |1TB Samsung Spinpoint F3 |XFX Core Edition 550W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sony MDR-XB700 | Steelseries 6G v2 | Qpad 5K | http://bfbc2.statsverse.com/stats/pc/%5BSWE%5D%20fait/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Tänk på en grej bara om du ska köpa R3, det är att det är ljuddämpat material i och det påverkar kylningen (vet inte hur mycket) men det kan resultera i att fläktarna låter mer. Annars verkar R3 som ett bra chassi.
Själv köpte jag Corsair Graphite 600T för några veckor sen och jag är nöjd med kylningen, lite över priset men det kan vara något att kolla på i vilket fall som helst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Deathklock:

det är att det är ljuddämpat material i och det påverkar kylningen (vet inte hur mycket) men det kan resultera i att fläktarna låter mer

Eh, nej? Fläktarna låter inte mer för att det sitter ljuddämpande material i datorn...

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av vikham:

Eh, nej? Fläktarna låter inte mer för att det sitter ljuddämpande material i datorn...

Okej, erkänner att jag var otydlig.
Men det jag menade var att kylningen påverkas lite och om man vill ha samma temperatur i ett chassi som är ljuddämpat som ett som inte är det så måste fläktarna gå snabbare i det ljuddämpade chassit.

Nu är detta nåt jag har läst här på Sweclockers forum så det kanske inte stämmer till hundra procent.
Och istället för att bara vara negativ så kunde du ha tillfört nåt som tips om chassi eller bara rätta det jag skrev.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av plupp92:

EDIT 2: tänkte också på skillnaderna mellan Fractal R3 och XL, de borde vara av samma skrot och korn men det bör vara lättare att dra kablar och få ner temperaturen i XL, dock kan en del nätagg ha för korta kablar. har ett Corsair TX 650W

en kompis till mig köpte nyligen en Define XL och han hade problem att dra 12 pins kontakten från nätagget till moderkortet bakom plåten.

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Dec 2007

Har själv ett Fractal R3 och kan ju säga lite för & nackdelar som jag har upplevt.
Först och främst är det ett sjudundrande chassi för pengen, helt klart, dock brister kvalitén på några ställer såsom gummiplupparna som ska hålla kabeldragningen lite snyggt, dock kan man få dit dem om man vill igen. Annars tycker jag chassit är väldigt robust, framsidan av chassit ger intyget utav ett välbyggt chassi enligt mig, dock kunde höger bakplåt (kabeldragning......) haft lite mer plats, antingen har jag sjukligt långa nättagg kablar eller så är det ont om plats där bak.

Sen om fläktarna som ingår är bra? Helt ok, låter inte alls mycket enligt mig, nästan ingen skillnad mellan den och mina Nexus 120mm Real Silent som jag har istället.

Om du har någon mer specifik fråga på R3an, skriv, chassit är välköpt så många har väl vettiga svar utifrån experience..

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Med tysta komponenter kan du få en väldigt tyst dator med r3:an. men lägg gärna till en fläkt i fronten och bak i toppen för extra kylning och gör den också tystare:S

|| CPU: Intel Core I5-4690k @ 4.2GHz ||GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 OC ||Chassi: Fractal Define R3 Black Pearl ||Skärm: Acer XB270HU||