Hitachi RMA = SKÄMT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Nov 2003

Hitachi RMA = SKÄMT

Jag skickade in min Hitachi 1TB hd till Hitachi, tog ca 1 vecka så hade jag en ny.
När jag öppnade paketet så var HD förseglad så antog det var en helt ny disk som WD gör..

När jag öppnade så stod det på HD "refurbished" .. WHAT?

De har alltså lagat min HD, inte skickat en ny.. Nu efter en vecka är problemet tillbaka..
Och det kostade mig ca 250:- skicka hd.. Tänker inte betala en gång till för att skicka iväg det, får väl se vad de säger..

Skulle jag vetat detta så skulle jag köpt en helt ny 2tb istället, känns inte direkt värt att lägga ut totalt 500:- för att få en reparerad hd.. När man kan köpa en 2tb för 600:-

Så för mig blir det inga mer Hitachi!

Fractal R6 Blackout TG - Gigabyte Aorus Gaming 7 - 8600K @ 5.0 / H115i Pro - 2x8 Vengeance 3200 RGB - ASUS 1080 STRIX 8GB - WD Black nVme 256GB - 512GB 840 EVO RAID0 - 12TB HDD - Exibel GKX-M - Rival 700 - G900 Spectrum

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Apr 2011

kontakta butiken kanske innan du går rage på hitachi

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av AxxT:

Jag skickade in min Hitachi 1TB hd till Hitachi, tog ca 1 vecka så hade jag en ny.
När jag öppnade paketet så var HD förseglad så antog det var en helt ny disk som WD gör..

När jag öppnade så stod det på HD "refurbished" .. WHAT?

De har alltså lagat min HD, inte skickat en ny.. Nu efter en vecka är problemet tillbaka..
Och det kostade mig ca 250:- skicka hd.. Tänker inte betala en gång till för att skicka iväg det, får väl se vad de säger..

Skulle jag vetat detta så skulle jag köpt en helt ny 2tb istället, känns inte direkt värt att lägga ut totalt 500:- för att få en reparerad hd.. När man kan köpa en 2tb för 600:-

Så för mig blir det inga mer Hitachi!

Det är säkerligen inte din disk som du fick tillbaka utan en annan som de har kollat upp och som funkar som det är tänkt. Det bör vara garanti på denna också, så NP.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av AxxT:

Jag skickade in min Hitachi 1TB hd till Hitachi, tog ca 1 vecka så hade jag en ny.
När jag öppnade paketet så var HD förseglad så antog det var en helt ny disk som WD gör..

När jag öppnade så stod det på HD "refurbished" .. WHAT?

De har alltså lagat min HD, inte skickat en ny.. Nu efter en vecka är problemet tillbaka..
Och det kostade mig ca 250:- skicka hd.. Tänker inte betala en gång till för att skicka iväg det, får väl se vad de säger..

Skulle jag vetat detta så skulle jag köpt en helt ny 2tb istället, känns inte direkt värt att lägga ut totalt 500:- för att få en reparerad hd.. När man kan köpa en 2tb för 600:-

Så för mig blir det inga mer Hitachi!

Förstår inte riktigt, du har problem med att din trasiga disk ersätt av en reparerad? Varför skulle du ha rätt att få en helt ny?

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Nov 2003

Butiken lämnar bara ett års garanti, sen får man gå till tillverkaren som lämnar 5års garanti.

Att reparera en hd är väl dött fött? Då kunde jag lika gärna gjort en diskscan och reparera de skadade kluster, och då håller den ett tag till.

Så när du lämnar in en HD så tycker du det är okej att få en reparerad HD som någon annan har haft och betala 250:- för det? Och sen märka att den är också kass? Okej, betala mig 200:- så skickar jag min HD till dig! ÄR SOM HITTAD!
Att ens fråga varför jag ska ha en ny disk?? På grund av detta kanske??

När jag lämnar hd hos Samsung, WD, Segate så har jag ALLTID fått en ny HD, ALDRIG en reparerad HD.. Acceptera man det så är man bara korkad..
Har haft följande och alltid fått nya:
WD raptor 150 o 300 = 4st
WD Green 0 Black = 4st
Samsung F1 1TB = 3st
Seagate 500GB = 5st

Det är säker garanti på den disken, men att betala 250:- för det.. Det är inte acceptabelt!

Fractal R6 Blackout TG - Gigabyte Aorus Gaming 7 - 8600K @ 5.0 / H115i Pro - 2x8 Vengeance 3200 RGB - ASUS 1080 STRIX 8GB - WD Black nVme 256GB - 512GB 840 EVO RAID0 - 12TB HDD - Exibel GKX-M - Rival 700 - G900 Spectrum

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Feb 2007

Misshandlar du dina diskar eller? Byter väldigt ofta tycker jag, genom rma då.

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linkan
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av AxxT:

Butiken lämnar bara ett års garanti, sen får man gå till tillverkaren som lämnar 5års garanti.

Att reparera en hd är väl dött fött? Då kunde jag lika gärna gjort en diskscan och reparera de skadade kluster, och då håller den ett tag till.

Så när du lämnar in en HD så tycker du det är okej att få en reparerad HD som någon annan har haft och betala 250:- för det? Och sen märka att den är också kass? Okej, betala mig 200:- så skickar jag min HD till dig! ÄR SOM HITTAD!
Att ens fråga varför jag ska ha en ny disk?? På grund av detta kanske??

När jag lämnar hd hos Samsung, WD, Segate så har jag ALLTID fått en ny HD, ALDRIG en reparerad HD.. Acceptera man det så är man bara korkad..
Har haft följande och alltid fått nya:
WD raptor 150 o 300 = 4st
WD Green 0 Black = 4st
Samsung F1 1TB = 3st
Seagate 500GB = 5st

Det är säker garanti på den disken, men att betala 250:- för det.. Det är inte acceptabelt!

Det finns inget som säger att den är reparerad och med tanke på hur lätt det är att reparera en dylik(not) är den gissningsvis inte det. Mitt tips är att kolla upp vad Refurbished faktiskt kan innebära utöver reparerad innan du slänger ur dig sånt.

Och är inte dåligt bortskämd om du anser dig ha rätt till en splitter ny hårddisk när din går sönder. Du har ingen som helst rätt att bli arg när du får en hårddisk i nyskick, om än begagnad. Hårddisken som gick itu var ju gissningsvis också begagnad.

Och aldrig mer Hitachi? du har haft 8 rma:s på WD och en på Hitachi...

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Apr 2011

har du aldrig tänkt att det är du som behandlar din hårdvara dåligt?? 17 rmas på bara hårddisken låter som det är ganska mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av AxxT:

Butiken lämnar bara ett års garanti, sen får man gå till tillverkaren som lämnar 5års garanti.

Att reparera en hd är väl dött fött? Då kunde jag lika gärna gjort en diskscan och reparera de skadade kluster, och då håller den ett tag till.

Så när du lämnar in en HD så tycker du det är okej att få en reparerad HD som någon annan har haft och betala 250:- för det? Och sen märka att den är också kass? Okej, betala mig 200:- så skickar jag min HD till dig! ÄR SOM HITTAD!
Att ens fråga varför jag ska ha en ny disk?? På grund av detta kanske??

När jag lämnar hd hos Samsung, WD, Segate så har jag ALLTID fått en ny HD, ALDRIG en reparerad HD.. Acceptera man det så är man bara korkad..
Har haft följande och alltid fått nya:
WD raptor 150 o 300 = 4st
WD Green 0 Black = 4st
Samsung F1 1TB = 3st
Seagate 500GB = 5st

Det är säker garanti på den disken, men att betala 250:- för det.. Det är inte acceptabelt!

Vad jag vet så fixar Dustin, Komplett med flera garantiärenden under hela garantitiden.

Vad gäller refurbished så gör alla tillverkare så, även WD.
De repareras och förpackas så de ser ut som nya.

Eftersom du har haft så många trasiga diskar så borde du fundera på orsaken till detta.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av AxxT:

Butiken lämnar bara ett års garanti, sen får man gå till tillverkaren som lämnar 5års garanti.

Att reparera en hd är väl dött fött? Då kunde jag lika gärna gjort en diskscan och reparera de skadade kluster, och då håller den ett tag till.

Så när du lämnar in en HD så tycker du det är okej att få en reparerad HD som någon annan har haft och betala 250:- för det? Och sen märka att den är också kass? Okej, betala mig 200:- så skickar jag min HD till dig! ÄR SOM HITTAD!
Att ens fråga varför jag ska ha en ny disk?? På grund av detta kanske??

När jag lämnar hd hos Samsung, WD, Segate så har jag ALLTID fått en ny HD, ALDRIG en reparerad HD.. Acceptera man det så är man bara korkad..
Har haft följande och alltid fått nya:
WD raptor 150 o 300 = 4st
WD Green 0 Black = 4st
Samsung F1 1TB = 3st
Seagate 500GB = 5st

Det är säker garanti på den disken, men att betala 250:- för det.. Det är inte acceptabelt!

Du vet inte vad/om det det var fel på den du fått nu, kanske var ett stift i kontakten som var snett eller liknande. Dom reparerar inte diskar med fysiska fel på skivorna/läsarmen, sådana diskar kasseras. Är du orolig så kör ett test med tillverkarens felsökningsprogram.

Återigen, varför ska du få en helt ny? Du skickar in en som gått sönder, antingen reparerar dom den eller så skickar dom en ersättningsdisk, finns inget som helst som säger att du ska få en helt ny. Skulle du kräva en helt ny om det gällde något annat i elektronikväg? TV? Mobiltelefon? Kamera?

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kumla
Registrerad
Jul 2008

Bor du ute på landet och har strömspikar? Hur kan man ha sönder så många diskar har en hel hög med diskar 4-5 hår 24-7 har aldrig haft en trasig disk

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundets Pärla?
Registrerad
Okt 2007

Det kan ju vara vibrationer i lådan också. En bekant RMA:a ett antal diskar innan vi kom på det.

På tiden det begav sig när IBM ägde tillverkningen (dvs nuvarande Hitachi) så fick jag RMA:a en deathstar disk och betala för frakten.
Efter några veckor kom UPS och levererade disken. Den var refurbished med "service parts". Dock var det kraftiga repor i höljet och paranoid som man är kopplade man in disken och körde deras testprogram. Givetvis var disken trasig. Några foton och ny felkod till supporten och en ny RMA. Denna gången kom dock UPS och hämtade disken samt lämnade vid senare tillfälle en annan refurbished disk till mig. Diskarna hade varit nere och snurrat på Filippninerna i fabriken.

Celeron 300A @ 450MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av pompa_kumla:

Bor du ute på landet och har strömspikar? Hur kan man ha sönder så många diskar har en hel hög med diskar 4-5 hår 24-7 har aldrig haft en trasig disk

Haha eller hur, jag har behövt skicka 1 disk på RMA under en 20års period och då har jag haft datorn på 24/7 iaf under de senaste 15 åren. Ofta med diskar liggandes löst i eller utanför chassit när det inte funnits plats.

Men för att vara lite on topic, visst suger det att du fått tillbaka en disk som är trasig den med och måste stå för frakten på den också, väldigt dåligt.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Extremt många diskar du returnerat som sagt, jag har själv många diskar men har inte oavsiktligt dödat 16 styck på de 25 år jag hållit på med datorer
Du har kört sönder 16 diskar, om vi räknar med en rejält hög fel % (säg 10%) har du 160 diskar ? mera normalt så borde du haft kring 500 diskar i drift, du har inte funderat på vad du gör fel om så många diskar rasar pga "fabrikationsfel" ?
Dessutom ska du vända dig till försäljaren med reklamationer.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av mrqaffe:

Extremt många diskar du returnerat som sagt, jag har själv många diskar men har inte oavsiktligt dödat 16 styck på de 25 år jag hållit på med datorer
Du har kört sönder 16 diskar, om vi räknar med en rejält hög fel % (säg 10%) har du 160 diskar ? mera normalt så borde du haft kring 500 diskar i drift, du har inte funderat på vad du gör fel om så många diskar rasar pga "fabrikationsfel" ?
Dessutom ska du vända dig till försäljaren med reklamationer.

närmare 600 metanke på att han pajat 2 hitachi också.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2005

Var nu snälla, pojkar!
Han kanske är lite som Kalle Anka, ständigt otursförföljd!

Själv har jag aldrig haft en HD som rasat inom garanti tiden.

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Hzup:

Var nu snälla, pojkar!
Han kanske är lite som Kalle Anka, ständigt otursförföljd!

Själv har jag aldrig haft en HD som rasat inom garanti tiden.

otur är om man har 9 stycken men 18 stycken medans garantin fortfarande e kvar, de låter lite för mycket för att bara vara otur

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002

Oberoende produkt så skall man aldrig vänta sig nyproducerad vara i ersättning om den gamla är mer än 1 månad gammal.
"Refurbished" är alltid normalt. Annars skulle alla företag göra ganska bra förluster.

Apple iMac early 2009 (ATI 4850)
Apple Mac mini 2011 (server)
Apple Mac mini 2012 (Plex-server)
Apple Macbook Pro 2011 15-tum (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller