Vilken SSD runt 60gb?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kramfors
Registrerad
Mar 2006

Vilken SSD runt 60gb?

Funderar på att köpa en SSD. Jag kommer enbart att ha som OS och lite program. Ingen spel alls.

Funderar på denna, http://new.dustinhome.se/ocz-vertex-2-25-60gb-ssd-sata-300-ml...

Är den bra för det priset eller finns det någon annan som är bättre?

i5 2500k @ 4.0Ghz | ASRock Z68 Extreme4 Gen 3 | Fractal Design R2 | Gigabyte 5870 CF | Fractal Design Tesla 650W 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006

Den är bra, Corsair Force F60 är också bra, dom konkurrerar med varandra..

Asus Geforce GTX 980Ti 6GB Strix OC @ 1500/8000Mhz - Sound BlasterX AE-5 - Deepcool Captain 120 EX RGB - Intel i7 4790K Delid@4.8GHz - MSI Z87 G45 Gaming - 16GB Corsair Vengeance 2400MHz - WD Blue 3D Nand 500GB SSD - 9TB WD RED HDD - Fractal Design Tesla R2 1000W Gold - Silverstone RV01 Raven - Windows 10 Pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

har själv investerat i Corsair SSD Nova2 60GB

har ingen aning om hur dom presterar

enda jag hittat är
Läshastighet 270 MB/sek
Skrivhastighet 240 MB/sek

dvs lite slöare än den du länkat men inets fria frakt gör den billigare med nästan 100:-

om nån har nån bra länk med tester på olika SSd där bägge dessa finns med skulle vara kul för att se hur mycket sämmre denna är än den ovan länkade

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av ZippE-:

Funderar på att köpa en SSD. Jag kommer enbart att ha som OS och lite program. Ingen spel alls.

Funderar på denna, http://new.dustinhome.se/ocz-vertex-2-25-60gb-ssd-sata-300-ml...

Är den bra för det priset eller finns det någon annan som är bättre?

Skrivet av Warrior28:

Den är bra, Corsair Force F60 är också bra, dom konkurrerar med varandra..

Corsair Force 60gb kommer att vara snabbare, plus att disken från OCZ faktiskt är mindre än 60gb, den rymmer endast 55gb...och jag pratar inte om det faktum att windows rapporterar utrymmet som mindre, den rymmer 5gb mindre än "normala" 60gb diskar

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=849399

Har du sata 6gbit/s så kan även denna vara värd att fundera på:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=866383

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Jag ställer mig samma fråga som dig. Jag velar lite mellan OCZ Vertex 2 60GB för 899 och Crucial M4 64GB för 1018. Man blir som lite låst av siffrorna. Crucial M4 som folk verkar tycka (inklusive Sweclockers enligt deras test, men de hade 128-modellen med dubbla skrivhastigheten) med 415MBPS Read/95 MBPS Write eller OCZ Vertex 2 för 899 med påstådda 275/245? Är M4:an verkligen bättre i normal användning än denna äldre disk? Priset spelar ingen roll då det är markant skillnad utan jag är bara orolig över M4:ans minimala skrivhastighet. Vad skulle ni ha tagit?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av GustavN:

Jag ställer mig samma fråga som dig. Jag velar lite mellan OCZ Vertex 2 60GB för 899 och Crucial M4 64GB för 1018. Man blir som lite låst av siffrorna. Crucial M4 som folk verkar tycka (inklusive Sweclockers enligt deras test, men de hade 128-modellen med dubbla skrivhastigheten) med 415MBPS Read/95 MBPS Write eller OCZ Vertex 2 för 899 med påstådda 275/245? Är M4:an verkligen bättre i normal användning än denna äldre disk? Priset spelar ingen roll då det är markant skillnad utan jag är bara orolig över M4:ans minimala skrivhastighet. Vad skulle ni ha tagit?

Som sagt så är vertex 2 i 25nm version inte samma disk som tidigare, mindre kapacitet (55gb) och lägre prestanda med data som inte går att komprimera. Corsair Force F60 är ett mycket bättre val.

Jag skulle välja antingen Corsair F60 eller Crucial m4.

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.