Låta växlingsfilen ligga på en greendisk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007

Låta växlingsfilen ligga på en greendisk?

Vore det bra att lägga typ halva/hela växlingsfilen på min nyinskaffade greenhårddisk, eller skulle det slita ut den onödigt fort? Har hört att man kan få rätt mkt bättre prestanda genom att lägga växlingsfilen på en separat hårddisk, men har även hört att greendiskar är känsliga för slitage.

Jag känner mig rätt sugen på att göra det eftersom datorn är rätt seg (när jag startar den/går ur hibernering så får min main-hårddisk jobba häcken av sig i flera minuter för att systemet ska vara kännas "snappy".
Jag tycker att det borde hjälpa att dela upp växlingsfilen då.

Tack på förhand!

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Axelander23:

Vore det bra att lägga typ halva/hela växlingsfilen på min nyinskaffade greenhårddisk, eller skulle det slita ut den onödigt fort? Har hört att man kan få rätt mkt bättre prestanda genom att lägga växlingsfilen på en separat hårddisk, men har även hört att greendiskar är känsliga för slitage.

Jag känner mig rätt sugen på att göra det eftersom datorn är rätt seg (när jag startar den/går ur hibernering så får min main-hårddisk jobba häcken av sig i flera minuter för att systemet ska vara kännas "snappy".
Jag tycker att det borde hjälpa att dela upp växlingsfilen då.

Tack på förhand!

Menar du swappen, pagefile.sys i Windows?

Enligt din signatur har du 12 GB ram, varpå jag tvivlar på att du ens behöver någon swap/växlingsfil, såvida du inte brukar köra extremt minneskrävande applikationer förstås.

Att lägga swappen på en separat disk är normalt sett en klar prestandamässig fördel, och det borde det vara även för en långsammare "green"-disk. Vad gäller slitage vet jag inte, men det låter osannolikt att en "green"-disk skulle slitas mer än en vanlig. Snarare tvärtom, kan man tycka.

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av backfeed:

Menar du swappen, pagefile.sys i Windows?

Enligt din signatur har du 12 GB ram, varpå jag tvivlar på att du ens behöver någon swap/växlingsfil, såvida du inte brukar köra extremt minneskrävande applikationer förstås.

Att lägga swappen på en separat disk är normalt sett en klar prestandamässig fördel, och det borde det vara även för en långsammare "green"-disk. Vad gäller slitage vet jag inte, men det låter osannolikt att en "green"-disk skulle slitas mer än en vanlig. Snarare tvärtom, kan man tycka.

Visst, jag har oxå hört att man inte skulle behöva nån växlingsfil när man har typ jätte mkt ram som jag har, men jag har även hört att man ska ge fan i hur mkt växlingsfil windows vill ha och bara låta den sköta det själv. Jag låter windows sköta det själv.

Anledningen till att en greendisk skulle slitas snabbare är det här med att dom stannar ibland (tror jag, spin down tror jag det kallas). När den har stannat och windows vill komma åt minsta lilla grej på den så måste den starta igen, och det sliter. Är inte så haj på det där, men jag har hört om folk som har använt greendiskar som primära diskar och då fått problem med slitage.

Edit: Min hårddisk verkar inte göra nån s.k Spin down. Den går hela tiden.

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."