Permalänk

Tystast låda?

tjo alla, eftersom jag ska beställa en dator från inet så undrar jag vilken låda runt 700 är tystast?

ser ut att R3 från fractal design är populärast för jobbet, men tyvärr har jag läst recensionerna och det sägs att den är inte lika tyst som det påstås att vara.

finns också cooler master silencio 550 som har inga recensioner

men då finns det också nexus-prominent-5 och nexus caterpillar som har fått rätt så bra recensioner

tack i förhand!

Permalänk
Medlem

R3:an är tyst om man har tysta komponenter insatta, den dämpar ju inte allt ljud.

Den låter ju lite då fläktarna ökar och du spelar men när man kollar film eller sover så hörs den inte och det räcker för mig.

Sen är den extremt snygg och med en extra fläkt i fronten håller den bra temps och när du ändå spelar kan du lika väl ha dörren öppen plus luckorna så får du 5-8*c lägre temps.

Permalänk
Avstängd

Grejen med att skaffa en tyst dator... Skaffa en dator med passivt kylt grafikkort eller inbyggt om du inte ska spela + t ex F3 så blir datorn tyst av sig själv.. Även att köra chassifläktar på 5v hjälper...

Permalänk
Medlem

Köp inte Nexus, dom må ha maffiga dämpmattor men hårddiskarna fäster man rakt i chassit och det kommer skapa vibrationer då är R3 bättre, det man ska kolla på framförallt är hårddisk anordningen för resten kan man göra genom att byta kylare och skaffa låg rpm fläktar.

Permalänk

tack för alla svar men ska bara tillägga att jag ska köra passivt kylt grafikkort det borde väl räcka?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChineseClocker:

tack för alla svar men ska bara tillägga att jag ska köra passivt kylt grafikkort det borde väl räcka?

glöm inte köpa en processor kylning till processorn för stock kylaren är inget att hänga i granen exakt.

Permalänk
Medlem

om man säger såhär..jag har 5st 800rpm chassiefläktar samt en cpu fläkt i mitt r2..jag hör bara svagt vindsus (om det är tyst i rummet, som det sällan är) från cpu fläkten som inte är den bästa att flåsa genom en fläns...(eftermarknadskylare, inte orginal till intel). I mitt förra chassie hade jag 2st fläktar o samma innehåll..förutom att jag hade org cpu kylare då..lät som en hel orkan,det var coolermaster chassie utan dämpning o plats för tre fläktar..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Ett tips är om du köper ett chassi med en stor fläkt, 20cm eller så. Sen kör du passivt på processorn och på grafikkortet. Se även till att köpa ett nätagg som är tyst eller som du kan byta fläkt i utan problem. Det betyder också att du troligtvis inte behöver lägga ner pengar på extra fläktar men däremot på passiv kylning. Det chassi jag har är Antec Mini P180, så om mATX är en möjlighet så är det ett bra val som går att få knäpptyst.

Så kör jag just nu och otränade öron vet inte om datorn är igång eller inte.

Permalänk

kommer inte att köra med mATX men tack iaf! Dock har jag lärt mig att byta stockkylarn asap

Permalänk
Medlem

Ska man köpa Nexus chassi så är det bara Prominent 9 som gäller, den kan du hänga upp alla diskar i.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.