HDD+SSD i raid eller inte ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Okt 2009

HDD+SSD i raid eller inte ?

tjo, ska snart uppgradera min dator med en ssd att installera mitt os på samt alla program å spel sen hade jag tänkt använda en vanlig mekanisk hårddisk som lagringsdisk.
så min fråga e då om man måste köra dem i raid eller hur man ska göra för att få det att funka, har alltid bara kört med en hårddisk innan å har för mig att om man ska koppla in mer än en hårddisk i datan så måste man köra dem i raid?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Nej man kan koppla in diskar styckvis, raid behövs inte, (det finns däremot en del raidkort som bara stödjer raid, men det är ju därför man köpt dem)

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Okt 2009

okej, men om man nu ska köra hårddiskarna i raid ska man konfiguera dem i raid innan man installera os eller kan man göra det efteråt ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Ser ingen nytta med att köra en SSD och en HDD i raid (vet faktiskt inte ens om det går?), för det första så används storleken på den minsta disken för att avgöra raidstorleken, för det andra så kommer en SSD inte tjäna någon prestanda på att ligga i raid med en mekanisk disk, snarare tvärtom eftersom SSDn har en söktid runt 0,1-0,2ms medans den mekaniska ofta har 7-9ms.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Raid konfar du med tomma diskar och sedan hanteras de som en disk under partionering o formatering, att göra det efter en installation av oset funkar om du inte ska installera os på de diskarna, och du ska väl lägga os på ssdn.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Okt 2009

aa ska lägga os på ssdn å använda den mekaniska hårddisken som lagrinsdisk.
men om man nu skulle köpa ett moderkort som stöder raid å man vill köra ssdn å lagringsdisken styckvis så att säga kommer det att gå då ?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Ja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
_
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av mnsn:

tjo, ska snart uppgradera min dator med en ssd att installera mitt os på samt alla program å spel sen hade jag tänkt använda en vanlig mekanisk hårddisk som lagringsdisk.
så min fråga e då om man måste köra dem i raid eller hur man ska göra för att få det att funka, har alltid bara kört med en hårddisk innan å har för mig att om man ska koppla in mer än en hårddisk i datan så måste man köra dem i raid?

Jag tror du har missuppfattat exakt vad det är som en RAID-konfig innebär, det är till för att öka prestandan/minska risk för förlust av data. Mer om det står på wikipedia om du är intresserad. För att svara på din fråga så behövs inte RAID i ditt scenario, det kommer inte vara några problem för dig att koppla in SSDn och HDDn.

Skrivet av TiasE:

för det andra så kommer en SSD inte tjäna någon prestanda på att ligga i raid med en mekanisk disk, snarare tvärtom eftersom SSDn har en söktid runt 0,1-0,2ms medans den mekaniska ofta har 7-9ms.

Alla RAID-konfigar är ju dock inte RAID 0

CPU: Phenom II 955BE@3,5 GHz | RAM: 12GB DDR3 1333MHz | MB: Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P | GPU: Radeon HD6950 | PSU: Scythe Kamariki4 650W | OS: Windows 7 pro x64 | Chassi: Lian-Li PC-8B | SSD: Intel 320 120 GB
Skärm: Dell Ultrasharp 2311H 23" FullHD
Laptop: Sony Vaio Pro 13

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av JonteP0nte:

Alla RAID-konfigar är ju dock inte RAID 0

Nej visserligen, men det är nog det vanligaste bland hemanvändare som aldrig arbetat med en raid förut

Skrivet av mnsn:

aa ska lägga os på ssdn å använda den mekaniska hårddisken som lagrinsdisk.
men om man nu skulle köpa ett moderkort som stöder raid å man vill köra ssdn å lagringsdisken styckvis så att säga kommer det att gå då ?

Ja, du kan och bör köra de som separata diskar.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Okt 2009

okej, tack för svaren