3 RAM minnen i 4 slottars moderkort

Permalänk
Medlem

3 RAM minnen i 4 slottars moderkort

Halloj undrar kan man köra på en Ram enhet på sitt moderkort med 4 slots?

Tänkte flytta över ett ram-minne från andra datan till min så jag har 6 gb i mitt moderkort, men undrar då går det?
har 4 slots på mitt andra moderkort också.

P.S Har testat dragigt ut ett RAM från andra datorn men då Piper datorn jätte högt när den startas

*EDIT*

Kan man starta datorn överhuvud taget med en RAM sticka bara? eller måste man ha minst 2 i en 4 slottars?

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Medlem

Nej, du kommer förlora väldigt mycket prestanda om du kör 3 minnesstickor i ett moderkort för dual-channel (vilket vi vet genom att det finns 4 slots). 2x2Gb presterar bättre än 3x2Gb i ditt fall. Sen måste du också vara säker på att båda minnena är samma DDR-version - alltså måste båda vara DDR2 eller DDR3. Annars kommer det helt enkelt inte funka.

Så antingen kör du med 2 minnesstickor eller 4 - absolut inte 3!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Nej, du kommer förlora väldigt mycket prestanda om du kör 3 minnesstickor i ett moderkort för dual-channel (vilket vi vet genom att det finns 4 slots). 2x2Gb presterar bättre än 3x2Gb i ditt fall. Sen måste du också vara säker på att båda minnena är samma DDR-version - alltså måste båda vara DDR2 eller DDR3. Annars kommer det helt enkelt inte funka.

Så antingen kör du med 2 minnesstickor eller 4 - absolut inte 3!

Varför skulle det vara så fel att köra 3 stickor?

Det fungerar.
Är behovet av mycket ram mer än "ren hastighet" så är det såklart han ska lira på 3.

Visa lite bevis på att han kommer att förlora "väldigt mycket prestanda"..

http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-channel_architecture#Perfor...