Nvidia Quadro i världens mest högupplösta domteater

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Quadro i världens mest högupplösta domteater

Adler Planetarium i Chicago uppgraderas till världens mest högupplösta domteater med projektorer i 8K-klassen. Bakom kulisserna huserar 42 stycken Nvidia Quadro som sprutar ut 64 megapixel 30 gånger i sekunden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vill se! Verkar riktigt riktigt coolt

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Ingen svensson dator precis hehe ^^

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

saftigt

Visa signatur

ASUS ROG Z490-F | Intel i5 10600K | ASUS Strix RTX 3090 | Corsair Vengeance LPX 4x8 Gb | Corsair RM1000x

Permalänk
Medlem

Hehe, skulle vara kul att ha hemma.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Nu till viktigaste frågan, klarar den...?

Men också användbart till Folding.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Vad läckert det hade varit att se

Permalänk
Medlem

En riktig entusiastmaskin. Inget datarum, datasal är komplett utan en riktig best

Permalänk
Medlem

Tänk om man kunde spela spel på detta viset? Och i 3D dessutom? Oj oj...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Högre upplösning + ordentlig 3D = framtiden.

Snart får vi väl se "Nvidia the way it's meant to be watched" och några år senare "Nvidia the way it's ment to be experienced" på alla typer av underhållning.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Högre upplösning + ordentlig 3D = framtiden.

Snart får vi väl se "Nvidia the way it's meant to be watched" och några år senare "Nvidia the way it's ment to be experienced" på alla typer av underhållning.

"Nvidia - The Way It's Meant To Be Born"
"Nvidia - The Way It's Meant To Eat"
"Nvidia - The Way It's Meant To Have Sex"
"Nvidia - The Way It's Meant To Die"

Mao så kommer vi dö i äkta 3d... men vänta... vi lever ju redan i en tre dimensionell värld...

Permalänk
Medlem

21m bred - hur många tum blir det tvärsöver? Hur är det med pixeltätheten? 8k*8k lär ju inte vara så tätt ändå.

Inte för att det gör saken mindre häftig, så klart! Men jag bävar inför tanken på kostnaden på 42 stycken quadro.
Men hur fungerar det? Massiv SLI eller singelkopplade? Jag är inte så insatt i quadro.

Permalänk
Avstängd

Visst, imponerande men det är ju gamla kort?

Trodde åtminstonde det skulle vara Fermi och inte GT200.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe, fint att de mekar i kostymer, nästan som förr i tiden när "datoringenjörerna" gick runt i vita labbrockar

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Maxar den Crysis?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Maxar den Crysis?

Ouch!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Visst, imponerande men det är ju gamla kort?

Trodde åtminstonde det skulle vara Fermi och inte GT200.

Det har nog tagit ett par år från första förslaget till budget och sen planera, bygga hårdvara och skriva kod för att få allt detta å funka. Quadron var nog top of the range när hela processen började rulla.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Maxar den Crysis?

Hehe. Förmodligen inte i max-upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Det har nog tagit ett par år från första förslaget till budget och sen planera, bygga hårdvara och skriva kod för att få allt detta å funka. Quadron var nog top of the range när hela processen började rulla.

Det står ju till och med att projektet tog två år. De första Fermi-korten släpptes drygt ett år sedan, och dessa grafikkort lär ha handlats i relativt tidigt skede.

Det jag undrar mer över är varför Quadro? Är inte de gjorda framför allt för Cad? Känns som att vanliga spelkort hade fungerat lika bra, då detta är väl i princip vanlig videoavkodning, bara "lite" mer högupplöst? Eller det kanske är för driftsäkerheten? Rätta mig om jag har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Lite halv OT sådär, men heter det verkligen domteater? Låter som väldigt mycket svengelska. Borde inte kupolbio vara mer rätt? (dome = kupol, theater = bio)

Permalänk
Skrivet av hakuni:

Det står ju till och med att projektet tog två år. De första Fermi-korten släpptes drygt ett år sedan, och dessa grafikkort lär ha handlats i relativt tidigt skede.

Det jag undrar mer över är varför Quadro? Är inte de gjorda framför allt för Cad? Känns som att vanliga spelkort hade fungerat lika bra, då detta är väl i princip vanlig videoavkodning, bara "lite" mer högupplöst? Eller det kanske är för driftsäkerheten? Rätta mig om jag har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror på driftsäkerheten, drivrutiner till Quadro är mycket bättre skrivna än drivrutiner till GeForce.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Skrivet av SpammerN^:

Jag tror på driftsäkerheten, drivrutiner till Quadro är mycket bättre skrivna än drivrutiner till GeForce.

Både drivrutinerna och hårdvaran torde ju vara mycket, mycket driftsäkrare än 42 stycken GTX285. Man väljer väl ut väldigt goda kretsar till Quadro-korten?

Hur som helst så är det här otroligt häftigt! Finns nog risk för åksjuka för vissa dock!

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk

Fa-an vad snubbarna i videon stakar sig, man förstår om de är lite uppspelta, men come ooon!

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

8000x8000 pixlar? Är det inte mer högupplöst än så? 8 ggr högre än en normal digital bio. Så en vanlig bio är bara i HD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av white_rabbit_:

8000x8000 pixlar? Är det inte mer högupplöst än så? 8 ggr högre än en normal digital bio. Så en vanlig bio är bara i HD?

Inte riktigt, du måste tänka i kvadrat och inte bara kolla på siffran,
exempel: 2x2 är 4 gånger större än 1x1
Alltså: den här är 64 MP så är Bio 8 MP och Full-HD är typ 2 MP

Permalänk
Medlem
Skrivet av white_rabbit_:

8000x8000 pixlar? Är det inte mer högupplöst än så? 8 ggr högre än en normal digital bio. Så en vanlig bio är bara i HD?

Nej 4K upplösning. Vilket är ungefär 4000x2000 (jo jag vet att det är lite högre men kommer inte på exakt hur mycket) så 8 gånger högre stämmer ganska så bra.

Permalänk
Medlem

vist om man vill betala 16k per grafik kort
http://www.inet.se/artikel/5408750/pny-quadro-fx-4800-1-5gb-g...

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

21m bred - hur många tum blir det tvärsöver? Hur är det med pixeltätheten? 8k*8k lär ju inte vara så tätt ändå.

Inte för att det gör saken mindre häftig, så klart! Men jag bävar inför tanken på kostnaden på 42 stycken quadro.
Men hur fungerar det? Massiv SLI eller singelkopplade? Jag är inte så insatt i quadro.

Runt 1150tum xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Visst, imponerande men det är ju gamla kort?

Trodde åtminstonde det skulle vara Fermi och inte GT200.

Vet du vilken modell av Quadro som används? Jag kan inte se att det nämns i artikeln, så det kan ju mycket väl vara Fermi-baserade Quadros som används.

Orsaken till att just Quadro används är förmodligen för att det är NVIDIAs professionella grafikkorts-serie, och man har möjlighet att få mycket bättre service av NVIDIA för dem. För ett sånt här projekt så är det nog viktigt att veta att man kan få hjälp av tillverkaren om något strular, och man betalar gärna lite extra för det.

Skrivet av tetrisgoat:

Inte för att det gör saken mindre häftig, så klart! Men jag bävar inför tanken på kostnaden på 42 stycken quadro.
Men hur fungerar det? Massiv SLI eller singelkopplade? Jag är inte så insatt i quadro.

Om man läser källartikeln så framkommer det att 20 projektorer används. Så man kan väl tänka sig att man använder två grafikkort i SLI till varje projektor, och sen blir två kort över till annat. Men jag vet faktiskt inte hur det faktiskt fungerar, så det är bara spekulationer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Vet du vilken modell av Quadro som används? Jag kan inte se att det nämns i artikeln, så det kan ju mycket väl vara Fermi-baserade Quadros som används.

Orsaken till att just Quadro används är förmodligen för att det är NVIDIAs professionella grafikkorts-serie, och man har möjlighet att få mycket bättre service av NVIDIA för dem. För ett sånt här projekt så är det nog viktigt att veta att man kan få hjälp av tillverkaren om något strular, och man betalar gärna lite extra för det.

Jag kollade på filmen. Och där visas det tydligt FX4800.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB