WD blue/black+kabinett vs std extern disk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
svar: ja
Registrerad
Mar 2011

WD blue/black+kabinett vs std extern disk?

Hej jag har börjat snegla på en extern hårddisk i 3,5 formatet. Det verkar gå att hitta ganska billiga från både Seagate och WD. Jag undrar hur dessa står sig mot att bygga en egen innehållandes en WD blue eller WD black och om det är värt pengarna att gå upp från en blu till en black om man väljer den vägen. Jag kanske någon gång i framtiden kan komma att ha den i en stationär antingen som system eller lagring.

Vad tycker ni? Vad sitter det för diskar i dom här färdiga lösningarna av externa diskar? Hur är kvaliteten på dessa? Kanske är det smart att plocka ihop en själv istället?

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där jag arbetar
Registrerad
Dec 2004

Beror på hur du vill köra den. Kör du över USB2 spelar det inte så stor roll om det sitter en Green,Blue eller Black i kabinettet, med USB3 eller eSATA så blir det lättare att se skillnad på diskar. Oftast sitter det Green-diskar i färdiga kabinett just för att det är lättast att kyla och billigast. Men ibland kan man hitta annat också. Garantitid på kabinett brukar vara kortare, men diskarna i sig görs det nog ingen sortering av.
En grej med kabinett är att kylningen i dessa inte är så bra och att köra en 7200rpm disk i ett plastkabinett ger ganska höga temperaturer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Mar 2011

Jag kommer köra den som intern och usb2 (till laptopsen). Jag har bestämt mig för att köpa antingen
http://www.dustinhome.se/icy-box-318stus2-b-hd-cabinet-35-sat...
eller http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=589050

och sen en WD blue eller en Samsung f3 1tb. Och nu undrar jag vilken disk som är bäst? Egentligen vill jag ha en black men det lär dröja innan den disken hamnar i en stationär permanent så jag kommer oftast vara begränsad av usb2 skulle jag tro.

Det jag undar över är:
Livslängd
Ljudnivå och vibrationer

Jag hade egentligen först tänkt mig en blue men nu när F3 är billigare så kanske man ska ta en sån? finns det någon anledning att välja en F3 framför en blue? Vill att den ska hålla länge. Garantier vill jag helts undvika för det betyder ju att all data är borta=Complete fail.

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linkan
Registrerad
Jun 2011

I WD:s externa hårddiskar så sitter det i vissa fall en hårddisk som skulle kostat mycket mer om man hade köpt den utan kabinettet(och den längre garantin som då ingår)

Se denna tråd för mer info:

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1007390-billig-1-5...

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Mar 2011

Finns även det omvända verkar det som. Med bildbevis http://www.gearhack.com/myink/ViewPage.php?file=docs/Western%... satt en grön i den. Jag chansar inte, och mitt chassie ska va av metall så det håller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Mar 2011

Ok jag beställer idag och jag har fortfaraqnde inte bestämt mig för blue eller samsung! Samsung klarar 50000 starter och blue 300000, bra argument eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Nej. 10 starter om dagen ger med samsung 13 års livslängd och WD 82 år.
För samma pris som ett kabinett får du 500GB extern disk. Disk som du kan om du vill, i ett senare skede byta ut till valfri disk.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara