Asrock CoreHT 252B HTPC

Permalänk
Melding Plague

Asrock CoreHT 252B HTPC

För den som vill ta datorn till vardagsrummet är en renodlad HTPC i de flesta fall det bästa alternativet. SweClockers kontrollerar om purfärska Asrock CoreHT lever upp till kraven.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Explosioner kan inte ske i rymden, trololol

Visa signatur

9800x3d | 5090 ROG Astral | 64GB 6GHz | 4TB 990 PRO | G9 Odyssey OLED

Permalänk
Medlem

6500kr? hell no =P

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Permalänk

gief Llano...lite för mycket cpu för htpc. men att dom fixat video spelningen är ju gignatisk plus...

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Priset kan vara lite högt ja. Men och andra sidan så tror jag det är rätt befogat ändå. Om man kollar på bygga själv i samma format med samma funktioner (kompetent bluray-spelare etc.) så tror jag ändå vi landar på liknande summor (säkerligen kring 5000~ i alla fall) och då känns ändå 6500~ befogat att ta för ett företag.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Sheeet va dyrt, inte alls värt tycker jag.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Riktigt fin, perfekt osv... förutom PRISET? vem ger 6500kr för en sådan? kan lika bra fortsätta köra med min 5000kr Laptop med HDMI.... då får jag 2 funktioner i 1, hade dom byggt i hopa en HTPC i samma stil, samma storlek men med ett billigare pris typ 3000kr max då hade jag köpt en direkt, men jag vill dock ändå gärna ha bluray ;).... men som sagt processorn kan dom ju dra ner en hel del på, min laptop har Intel core 2 duo 2ghz och klarar allt vad media heter

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Medlem

Finns fler modeller

Kollar man på Asock's hemsida så finns det två modeller till

231B med en i3 2310M
231D med en i3 2310M samt DVD

Permalänk
Medlem

Vilken söt liten sak

Permalänk
Medlem

Priset gör den väldigt omotiverad även att den inte klarar XBMC bra gör att den stryks från min lista direkt.

Har just nu en ASUS EEEBOX 1501P som jag är nöjd med, klarar 1080P med xbmc utan problem.
Dock är det 24hz problemet samt avsaknad för HDavkodning med Nvidia Ion.

Spanade på en ZOTAC ZBOX AMD FUSION E-350 USB 3.0 WIFI-N , vet inte om den är bättre? AMD brazos

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk

Känns lite lagom seriöst att göra ett test och enbart jämföra med en annan enhet av samma typ, som ju rätt tydligt inte är i samma klass eftersom den kostar hälften så mycket. När man ändå jämför äpplen och päron, varför är inte boxee box med? Den är ju väldigt uppskattad av många (och kostar ännu mindre)...

Jag undrar nästan om det är så att Asrock köpt sig denna "artikel"?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av pt96hni:

Kollar man på Asock's hemsida så finns det två modeller till

213B med en i3 2310M
213D med en i3 2310M samt DVD

Jo, jag noterade också detta.
Ingen av de två finns dock att få tag på i Sverige, tyvärr. Förhoppningsvis kan de ramla in hos någon butik på sikt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kan sänka gamman lite på videon, fan vad ljust det blir när man får fågelvyen på själva htpcn. Florecent skin ftw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Priset kan vara lite högt ja. Men och andra sidan så tror jag det är rätt befogat ändå. Om man kollar på bygga själv i samma format med samma funktioner (kompetent bluray-spelare etc.) så tror jag ändå vi landar på liknande summor (säkerligen kring 5000~ i alla fall) och då känns ändå 6500~ befogat att ta för ett företag.

Ja, håller med.

Så kompakta datorer bygger man inte själv för en rimlig peng (räkna in research och tid att få tid allt pilla till allt), om man ens kan hitta speciella kylllösningar för CPU etc.

En hemmabyggd HTPC blir nästan alltid en bra bit biffigare, sen om man måste ha en superminimal enhet är en annan femma.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag gillar Emils recensioner, men jag lade märke (räknade!) till att Emil sa ordet "här" 63 gånger på 11min xD
OnT: För dyr för prestandan

Permalänk

Recensionerna blir bara bättre och bättre, good shajt!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Användarnamnqwer:

Känns lite lagom seriöst att göra ett test och enbart jämföra med en annan enhet av samma typ, som ju rätt tydligt inte är i samma klass eftersom den kostar hälften så mycket. När man ändå jämför äpplen och päron, varför är inte boxee box med? Den är ju väldigt uppskattad av många (och kostar ännu mindre)...

Jag undrar nästan om det är så att Asrock köpt sig denna "artikel"?

Nu tar du väl ändå i från tårna?
Det står tydligt i artikeln att de andra enheterna endast är med för att ge referenspunkter. Det handlar inte om någon direkt jämförese alls, bara värden för att sätta Asrock CoreHT i ett sammanhang. Artikeln är fokuserad på den nya produkten, de andra två är redan recenserade.

Skrivet av p0k:

Kan sänka gamman lite på videon, fan vad ljust det blir när man får fågelvyen på själva htpcn. Florecent skin ftw.

Vi hade lite problem med ljuset, så vi satsade på att få det "tillräckligt upplyst" vilken nog blev lite för bra. Lovar bot och bättring till nästa video.

Skrivet av SayZk:

Jag gillar Emils recensioner, men jag lade märke (räknade!) till att Emil sa ordet "här" 63 gånger på 11min xD
OnT: För dyr för prestandan

Alla har vi våra laster, hehe. Det är faktiskt väldigt svårt att vänja sig av med uttryck och formuleringar man använder ofta.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Men hur är den på deinterlacing?

Full HD: Alla moderna HTPCs klarar detta utan problem.
24hz: En extra bildruta var 5e minut kan jag leva med (var 16e minut med AMD grafikkort).
HD Ljud: Intel var väl sist att fixa detta så nu är det klart.
Deinterlacing: Finns det nån färdig HTPC som fixar detta bra? Och kass deinterlacing går inte att leva med..

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

mac mini

om jag skulle lägga ut 6000-7000 kr på en htpc skulle det bli mac mini inget snack om saken!

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk

Kul att recencenten tar upp detta med frekvensen 23,976Hz, det uppskattas. Synd bara att enheten inte var i närheten, AMD Brazos ligger bättre till.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Alla har vi våra laster, hehe. Det är faktiskt väldigt svårt att vänja sig av med uttryck och formuleringar man använder ofta.

Min last är väl att jag räknade då x)
Men jag menade absolut inget illa om det! Ensam kvar när alla andra är på semester?

Permalänk

Någon som vet om 23.973Hz numera gäller alla Sandy Bridge eller bara denna?

Har länge funderat på en i3 2100 HTPC/NAS/DAAP så att jag kan ta bort nas funktionen från min server (som är överfull av hårddiskar idag) och ha den som dedikerad utvecklings/webserver men har hållit mig på grund av 24Hz problemet. Värt att nämnas är att jag tänkt köra Linux med XBMC på den och antagligen ett FullATX h67 moderkort (atx för att jag behöver expansionsplatserna till kontrollerkort och nätverkskort).

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Ser för dyrt ut med kass grafikkrets..

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Say what?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Say what?

Finns ingen syre i rymden vilket krävs för att en explosion ska kunna ske

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusNO

Skrivet av Jilted82:

Say what?

Tror han kommenterar filmen som Emil spelar upp. Oh hoh hoh hoh hoh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Finns ingen syre i rymden vilket krävs för att en explosion ska kunna ske

Och vad brukar rymdskepp ha för bränsle...? Samt vad andas de som är i rymdskeppet?

Visa signatur

Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Och vad brukar rymdskepp ha för bränsle...? Samt vad andas de som är i rymdskeppet?

Det lilla räcker inte till en explosion

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Det lilla räcker inte till en explosion

Flytande syret räcker mer än väl.

Visa signatur