Windows 8 får "samma eller lägre systemkrav"

Permalänk
Melding Plague

Windows 8 får "samma eller lägre systemkrav"

Microsoft tänker inte skruva upp systemkraven för Windows 8. Istället talar mjukvarujätten om att alla datorer som fungerar med Windows 7 även kommer att kunna uppgraderas till åttan.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför står det Windows 7 på bilden?

Permalänk
Medlem

Svårt att tro att "And, we've also built intelligence into Windows 8" kommer fungera så värst bra.. men vi får väll se.

Det är i alla fall bra att de inte höjer systemkraven men jag skulle vilja se ordentliga effektiviseringar. Windows 7 slukar på tok för mycket systemresurser.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Varför står det Windows 7 på bilden?

Men det är 8 skärmar iaf

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt rätt väg.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Windows 8 får "samma eller lägre systemkrav"

Japp och det kommer jag tro på när grisar flyger i flock över Scan skrapan...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Frågan är om det är skäl nog att uppdatera, är i dagsläget nöjd med Windows 7, så ser ingen anledning att sitta och strula med Windows 8 om det inte är värt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Svårt att tro att "And, we've also built intelligence into Windows 8" kommer fungera så värst bra.. men vi får väll se.

Jag är orolig över samma sak. Första tanken som kommer upp i huvudet är ifall man inte själv får möjligheten att plicka ur vad man vill ha även om man har en starkare dator.

Bara för att jag har power så vill jag ju inte slösa bort den på nån "Windows kludd-fönster-extremt-irriterande" process :/

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Windows 8 får "samma eller lägre systemkrav"

Japp och det kommer jag tro på när grisar flyger i flock över Scan skrapan...

haha!

Man skulle väl praktiskt taget kunna "köra" Windows 7 på 32MB RAM och 1GHz singel core CPU? hårddisken borde väl kunna ligga på 100GB för att kompensera det underbara Swap minnet man lär köra på.

Sänk systemkraven och folk blir gladare! eller vänta lite..

Körbar != användbar

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Kommer Windows 8 att få 32-bitarsstöd på konsumentnivå? För desktop-marknaden, dvs.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tigerhamster:

Kommer Windows 8 att få 32-bitarsstöd på konsumentnivå? För desktop-marknaden, dvs.

Jo den kommer släppas i 32Bit (x86) om ja förstått det rätt men kan ju ha missat nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo den kommer släppas i 32Bit (x86) om ja förstått det rätt men kan ju ha missat nåt.

Vad synd. Men tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

haha!

Man skulle väl praktiskt taget kunna "köra" Windows 7 på 32MB RAM och 1GHz singel core CPU? hårddisken borde väl kunna ligga på 100GB för att kompensera det underbara Swap minnet man lär köra på.

Sänk systemkraven och folk blir gladare! eller vänta lite..

Körbar != användbar

Det går finfint på min Eee PC 701 med 630MHz, 1GB RAM och 4GB SSD. Dock bantat

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Svårt att tro att "And, we've also built intelligence into Windows 8" kommer fungera så värst bra.. men vi får väll se.

Det är i alla fall bra att de inte höjer systemkraven men jag skulle vilja se ordentliga effektiviseringar. Windows 7 slukar på tok för mycket systemresurser.

Vadå "slukar systemresurser"?

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Windows 8 får "samma eller lägre systemkrav"

Japp och det kommer jag tro på när grisar flyger i flock över Scan skrapan...

Varför?
Windows 7 är klart mer prestandaeffektivt än Vista.
Varför skulle det vara så oväntat att Windows 8 fortsätter på den linjen?

Skrivet av Rawet:

haha!

Man skulle väl praktiskt taget kunna "köra" Windows 7 på 32MB RAM och 1GHz singel core CPU? hårddisken borde väl kunna ligga på 100GB för att kompensera det underbara Swap minnet man lär köra på.

Sänk systemkraven och folk blir gladare! eller vänta lite..

Körbar != användbar

När Microsoft satte sina systemkrav på Vista så protesterade alla stora datorföretag (HP, Dell, osv) och pressade Microsoft att sänka dom.
Vilket gjorde att datorer med 512MB RAM såldes med Vista vilket gjorde datorn en pina att använda.
Windows 7 klarar av 512MB RAM bättre pga olika optimeringar och förbättringar.

När dom pratar om att Windows 8 kommer få samma eller lägre systemkrav så tror jag dom menar i praktiken, inte bara på pappret som med Vista.
Efter Vista tycker jag att Microsoft tagit många steg åt rätt håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Vadå "slukar systemresurser"?

Jag vet Windows 95 istället, kräver mycket mindre resurser!

I min erfarnhet så kräver Windows 7 mycket mindre resurser är Windows Vista, och känner inte av mycket större skillnad från XP. Däremot finns det andra icke M$ operative system som kräver mindre, men frågan är om det är värt det om man spelar spel osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Vadå "slukar systemresurser"?

Han har väl kollat hur mycket av sitt RAM som används när datorn står i idle eller liknande, men det är ju inte direkt negativt att den använder RAM:et eftersom det leder till snabbare starter av olika program.
RAM är ju trotsallt till för att användas.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk

Ser faktiskt ut som att det kommer kunna bli något bra

Permalänk
Medlem

Hoppas Win8 också kommer ta mindre plats på disken, windows 7 tar på tok för mycket plats.

(anledning: billiga små ssd-diskar samt möjligheten att köra hela operativsystemet i ram-minnet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Jag är orolig över samma sak. Första tanken som kommer upp i huvudet är ifall man inte själv får möjligheten att plicka ur vad man vill ha även om man har en starkare dator.

Bara för att jag har power så vill jag ju inte slösa bort den på nån "Windows kludd-fönster-extremt-irriterande" process :/

Bara att stänga av tjänster man inte vill ha....
Eller aktivera sådant som är deaktiverat från börjam.

Ah tänker tillbaka då man lekte med Win2K3 som klientsystem

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte bli särskilt förvånad om det kommer ha lägre systemkrav, trodde nog snarare att de skulle lyckas optimera det rejält och därmed sänka systemkraven en bra bit. De ska ju ändå trots allt gå att köra på surfplattor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Windows 8 får "samma eller lägre systemkrav"

Japp och det kommer jag tro på när grisar flyger i flock över Scan skrapan...

Varför? Höjer Microsoft alltid systemkraven, eller?

Permalänk

En ny generation av windows som drar mindre än föregångaren ??? (obs! vista är den ofärdiga version av 7)
Vad kommer näst: Bilar som kan flyga och har vatten som bränsle ?

En gammal regel: Varje version av windows tar dubbelt så mycket ram minne än föregångaren!! Så har det har det varit i över 20 år och allt annat vore en sensation!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Luxor ABC80:

En ny generation av windows som drar mindre än föregångaren ??? (obs! vista är den ofärdiga version av 7)
Vad kommer näst: Bilar som kan flyga och har vatten som bränsle ?

En gammal regel: Varje version av windows tar dubbelt så mycket ram minne än föregångaren!! Så har det har det varit i över 20 år och allt annat vore en sensation!

Är du helt körd i roten eller?
Sitter du med 4+ GB och bara använder 1GB totalt eller? Nej, arbetsminne är till för att användas ellerhur?
(Poäng: varför låta arbetsminnet inte användas till nåt. Inte så att du lider va?)

Vista tog strax över 1GB och 7an gör likadant så där faller din regel i bitar.även om det sägs att 7an är en färdig version av vista så är det fortfarande två olika OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Är du helt körd i roten eller?
Sitter du med 4+ GB och bara använder 1GB totalt eller? Nej, arbetsminne är till för att användas ellerhur?
(Poäng: varför låta arbetsminnet inte användas till nåt. Inte så att du lider va?)

Vista tog strax över 1GB och 7an gör likadant så där faller din regel itar.även om det sägs att 7an är en färdig version av vista så är det fortfarande två olika OS.

Det är dock skillnad på att ta upp minne eller använda det effektivt. Kör jag exempelvis två EVE-Online klienter så börjar Windows klaga på lågt minne även att jag såg att den hade lite mindre än 1gb kvar. Detta händer då med 4gb ram.

Kör jag Arch så har det aldrig hänt att den klagar även när jag använder mitt ram som dynamisk hårddisk för temp filer. Tittade jag på minnesanvändningen så ligger ram på 3.7GiB och virtuella minnet på 20MiB

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av illya_:

Hoppas Win8 också kommer ta mindre plats på disken, windows 7 tar på tok för mycket plats.

(anledning: billiga små ssd-diskar samt möjligheten att köra hela operativsystemet i ram-minnet)

Håller med.

Tycker Windows 7 (och Vista också för den delen) tar orimligt mycket plats, utan någon egentlig anledning. Misstänker att WinSXS är en av orsakerna, men Windows tar rätt mycket plats oavsett. Det hade ju varit en sak om man hade kunnat skala ner Windows redan innan man installerar det genom att välja komponenter (läs: modulärt), samt möjligheten att kunna stänga av WinSXS, men nu kan man ju inte det.

On topic: Får se om Windows 8 blir nåt för mig, antagligen är Windows 7 perfekt när det fått mogna ytterligare med något Service Pack lagom till att 8:an kommer ut. Dessutom är väl främsta nyheten med Windows 8 att det är anpassat för pekplattor. Får nog bli Windows 7 ett tag framöver då.

Skrivet av Commander:

Det är dock skillnad på att ta upp minne eller använda det effektivt.

Håller helt med här.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Skrivet av Commander:

Det är dock skillnad på att ta upp minne eller använda det effektivt. Kör jag exempelvis två EVE-Online klienter så börjar Windows klaga på lågt minne även att jag såg att den hade lite mindre än 1gb kvar. Detta händer då med 4gb ram.

Kör jag Arch så har det aldrig hänt att den klagar även när jag använder mitt ram som dynamisk hårddisk för temp filer. Tittade jag på minnesanvändningen så ligger ram på 3.7GiB och virtuella minnet på 20MiB

Kan ha att göra med varning vid två olika gränser. Och, två spelklienter igång samtidigt på 4 GB RAM är att ta i. 4 GB är alldeles för lite, vad du än gör!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias75:

Men det är 8 skärmar iaf

Haha, isåfall kör jag Windows 2 !

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Klart att RAM är till för att användas, men det ska banne mig inte användas bara för att starta OS:et. Det ska vara minimalt (ex cachning). Där är Windows problem.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Commander:

Det är dock skillnad på att ta upp minne eller använda det effektivt. Kör jag exempelvis två EVE-Online klienter så börjar Windows klaga på lågt minne även att jag såg att den hade lite mindre än 1gb kvar. Detta händer då med 4gb ram.

Kör jag Arch så har det aldrig hänt att den klagar även när jag använder mitt ram som dynamisk hårddisk för temp filer. Tittade jag på minnesanvändningen så ligger ram på 3.7GiB och virtuella minnet på 20MiB

Ja det vet jag väl?
Windows i sig använder ca 1GB för mig och troligen många fler, på servern med 2 GB ram tar det ca 700 MB...

Klart, spelar du så används ju minnet, är det inte videominne den "klagar på" ?
Tempfiler, kan ta an del plats ja men har inget med ramminnet att göra eller?