Windows 8 får "samma eller lägre systemkrav"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Det gör det i alla OS. Problemet är att OS:et själv är bloatat och äter minne som inte kan användas.

Har inte jag märkt av. Fast du kanske sitter med ett annat OS?

Skrivet av cAWPer:

Säg mig, och vad är poängen med windows 8? Jag såg fördelen från xp till vista och från vista till 7. Men windows 8 har jag inte hört nått intressant om ännu.

Vi vet inte allt som är nytt med Windows 8 än. Vänta tills betan kommer i höst.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Avstängd

Hmm Mitt W7 drar 1,6GB RAM...Mina spel drar MAX 1,5GB Jag har 4GB RAM och 2GB Video Minne vart är problemet med RAM slukning?! Skulle nästan klara mej på 3GB minne Funderar på att köpa 8GB till så har jag 12GB RAM xD Då kan jag ju ladda in hela jävla spelet i RAM minnet? Varför har de inte nån sån inställning så man slipper väntetider?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hedersmedlem

Ett försök till konstruktiva synpunkter vad för enkla saker jag skulle vilja se förbättras i Windows 7 och som skulle kunna bli bättre i 8:

- uppdateringsprocessen är alltför seg och kräver alltför många omstarter
- detektering av flyttbar media är för långsam
- inloggning tar för lång tid oavsett om processer trimmats
- ett nytänk vad gäller kontrollmenyerna skulle inte skada eftersom det är ett myller (sökfunktionen hjälper med det vid support tappar många användare bort sig)
- trots att Windows 7 är inne på rätt linje tycker jag ändå att intrycket blir bekräftat gång efter annan; prestandan försämras med tiden än om lite långsammare
- installationen måste kunna bantas, och det är inget bra argument att lagringsmedia är billigare, för det är också en säkerhetsrisk att ha så stor kod bara för att hålla ett OS rullande

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Ett försök till konstruktiva synpunkter vad för enkla saker jag skulle vilja se förbättras i Windows 7 och som skulle kunna bli bättre i 8:

- uppdateringsprocessen är alltför seg och kräver alltför många omstarter
- detektering av flyttbar media är för långsam
- inloggning tar för lång tid oavsett om processer trimmats
- ett nytänk vad gäller kontrollmenyerna skulle inte skada eftersom det är ett myller (sökfunktionen hjälper med det vid support tappar många användare bort sig)
- trots att Windows 7 är inne på rätt linje tycker jag ändå att intrycket blir bekräftat gång efter annan; prestandan försämras med tiden än om lite långsammare
- installationen måste kunna bantas, och det är inget bra argument att lagringsmedia är billigare, för det är också en säkerhetsrisk att ha så stor kod bara för att hålla ett OS rullande

Håller med om uppdatering och inloggning. Ganska irriterande att datorn startar om två gånger när man sätter på den bara för att Windows ska "konfigurera uppdateringar".

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

2,3GB? Du har nog lite skit i autostart.... Tvivlar även på att Windows någonsin kommer upp i 3,93GB.

Haha, har kommit upp i högre siffror men det här är i skrivande stund.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziegfried:

Håller med.

Tycker Windows 7 (och Vista också för den delen) tar orimligt mycket plats, utan någon egentlig anledning. Misstänker att WinSXS är en av orsakerna, men Windows tar rätt mycket plats oavsett. Det hade ju varit en sak om man hade kunnat skala ner Windows redan innan man installerar det genom att välja komponenter (läs: modulärt), samt möjligheten att kunna stänga av WinSXS, men nu kan man ju inte det.

WinSXS tar nästan inget utrymme alls, det är en missuppfattning att det använder mycket utrymme. Läs själv här:
http://blogs.msdn.com/b/e7/archive/2008/11/19/disk-space.aspx

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av wasidop:

Haha, har kommit upp i högre siffror men det här är i skrivande stund.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e1e00a0461d2_w7ram.png

Men snälla.....

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Att Win 7 tar mycket ram är bara en myt. jag använder ca 1.6 gb ram, och då har jag SKype, Spotify, Steam, virusskydd och säkert en massa annat skit som ligger och puttrar.

Så här i efterhand kändes det rätt onödigt att jag köpte 8 gb.

Permalänk
Skrivet av strejf:

WinSXS tar nästa inget utrymme alls, det är en missuppfattning att det använder mycket utrymme. Läs själv här:
http://blogs.msdn.com/b/e7/archive/2008/11/19/disk-space.aspx

Tack för länken. Okej, WinSxS kanske inte ensamt borde få skulden för att ta upp en massa onödigt utrymme. Artikeln gav mig lite mer klarhet i det hela och tittar man runt på nätet så säger alla olika saker om vad WinSxS är och inte är. Fast faktum kvarstår, jag tycker fortfarande att Windows Vista och 7 tar onödigt mycket utrymme.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Att Win 7 tar mycket ram är bara en myt. jag använder ca 1.6 gb ram, och då har jag SKype, Spotify, Steam, virusskydd och säkert en massa annat skit som ligger och puttrar.

Så här i efterhand kändes det rätt onödigt att jag köpte 8 gb.

Jag anser personligen att 4GB är OK till en speldator men det kan hända att man går över den gränsen om man t ex lirar wow med flera klienter osv. Eller bara har massa fliktar i Chrome eller dylikt i bakgrunden. 6GB är lagom för mig personligen.

Permalänk
Skrivet av facedark:

Jag anser personligen att 4GB är OK till en speldator men det kan hända att man går över den gränsen om man t ex lirar wow med flera klienter osv. Eller bara har massa fliktar i Chrome eller dylikt i bakgrunden. 6GB är lagom för mig personligen.

4GB är bra nog för de flesta som du säger. Trodde det räckte för mig också innan jag uppgraderade till nytt inkl 8GB minne. Jag gör fortfarande samma saker men ligger runt 5GB använt minne nu när jag spelar och har Chrome och allt annat igång i bakgrunden som vanligt. Nåt rätt gör W7 i alla fall.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Men snälla.....

Vad? Tycker också att det drar lite väl mycket. Är t.om mer nu än innan, haha.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att windiws 7 gillar ram, jag må ha 16GB i min dator som är avsedd för Photoshop/grafiska program och 3D skapande, men just i detta nu drar den väldigt mycket och dom "stora" program jag har igång är Firefox 5, IE9, Steam, MSN, Foobar2000 och TeamSpeak. Annars är det mest bakgrundsprogram som jag inte startat utan som ligger i autostarten.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Skrivet av wasidop:

Vad? Tycker också att det drar lite väl mycket. Är t.om mer nu än innan, haha.
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e1e250e42425_win7ram2.png

Förstår du inte?

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wasidop:

Haha, har kommit upp i högre siffror men det här är i skrivande stund.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e1e00a0461d2_w7ram.png

Skrivet av AlbertMwugabi:

Min åsikt är att windiws 7 gillar ram, jag må ha 16GB i min dator som är avsedd för Photoshop/grafiska program och 3D skapande, men just i detta nu drar den väldigt mycket och dom "stora" program jag har igång är Firefox 5, IE9, Steam, MSN, Foobar2000 och TeamSpeak. Annars är det mest bakgrundsprogram som jag inte startat utan som ligger i autostarten.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e1e255c99cc4_windowsomnomr...

Ni har missat att ni har flera GB tillgängligt? Det som står vid 'available' alltså.

Permalänk
Medlem

Om ni har 90-93 processer öppna så är det väl inte windows 7 som slukar det mesta eller?
För mig tar Win7 bara 1.54GB och då har jag öppnat (apache2 x64,mysql x64, php x64, memcached x64, steam, firefox 5, DT Lite, DUC 30, RadeonPro, Perfect Disk 11, Registry Cleaner Helper, OpenOffice + drivrutiner)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Förstår du inte?

Nej jag förstår tyvärr inte, förklara.

Skrivet av Loxus:

Ni har missat att ni har flera GB tillgängligt? Det som står vid 'available' alltså.

Jo visst har jag 4GB ram tillgängligt, men det kan bli tungt när man drar igång photoshop eller sony vegas. Windows brukar kunna dra sig tillbaka och låta vegas/ps använda mer ram men det resulterar att både programmet och allting blir segt i allmänhet och datorn blir totalt omöjlig att använda även efter att programmet renderat klart utan en omstart. Att windows 7 drar mindre ram än vista är ett skämt enligt mig, märkte ingen skillnad alls när jag gick från vista till 7.

Jag syftade mest på att windows 7 drar mycket ram, inte att jag har 4GB ram tillgängligt. Hade jag menat det så hade jag troligtvis skrivit ut det.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Du menar skärmen som visas bakom texten "välkommen"?

den går att byta med tredje partsprogram. som detta

Nja menar detta, tuggar fradga varje gång jag ser det, är nog det gräsligaste microsoft har designat sedan det bildades, är också en andledning till att jag inte kan ha en windows telefon och ingen framtida surfplatta med windows

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

Nja menar detta, tuggar fradga varje gång jag ser det, är nog det gräsligaste microsoft har designat sedan det bildades, är också en andledning till att jag inte kan ha en windows telefon och ingen framtida surfplatta med windows http://www.sweclockers.com/image/red/2011/07/13/Windows_8.jpg...

Tur att du inte behöver se det då

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nja menar detta, tuggar fradga varje gång jag ser det, är nog det gräsligaste microsoft har designat sedan det bildades, är också en andledning till att jag inte kan ha en windows telefon och ingen framtida surfplatta med windows http://www.sweclockers.com/image/red/2011/07/13/Windows_8.jpg...

Jag håller med dig, det ser gräsligt ut!
Men som tur är kan man inaktivera det.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Moderator
Testpilot

Känns ju rätt naturligt eftersom det är tänkt att Windows 8 även ska gå att köra på surfplattor, med tanke på deras specifikationer så kan man inte gärna skruva upp kraven mer gentemot Windows 7.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av wasidop:

Nej jag förstår tyvärr inte, förklara.

Jo visst har jag 4GB ram tillgängligt, men det kan bli tungt när man drar igång photoshop eller sony vegas. Windows brukar kunna dra sig tillbaka och låta vegas/ps använda mer ram men det resulterar att både programmet och allting blir segt i allmänhet och datorn blir totalt omöjlig att använda även efter att programmet renderat klart utan en omstart. Att windows 7 drar mindre ram än vista är ett skämt enligt mig, märkte ingen skillnad alls när jag gick från vista till 7.

Jag syftade mest på att windows 7 drar mycket ram, inte att jag har 4GB ram tillgängligt. Hade jag menat det så hade jag troligtvis skrivit ut det.

Märkligt.

Jag har haft PS, Solidworks, Chrome och Steam + Borderlands igång med 4GB RAM på en Q9450 och det var överhuvudtaget inga problem. Speciellt inte efter att jag skaffat Intels 320 SSD-disk. Då switchar RAM och HDD blixtsnabbt.

Så det verkar märkligt att du upplevt problem.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av wasidop:

Nej jag förstår tyvärr inte, förklara.

Jo visst har jag 4GB ram tillgängligt, men det kan bli tungt när man drar igång photoshop eller sony vegas. Windows brukar kunna dra sig tillbaka och låta vegas/ps använda mer ram men det resulterar att både programmet och allting blir segt i allmänhet och datorn blir totalt omöjlig att använda även efter att programmet renderat klart utan en omstart. Att windows 7 drar mindre ram än vista är ett skämt enligt mig, märkte ingen skillnad alls när jag gick från vista till 7.

Jag syftade mest på att windows 7 drar mycket ram, inte att jag har 4GB ram tillgängligt. Hade jag menat det så hade jag troligtvis skrivit ut det.

Så du førstår inte att dina program ær det som drar massa ram? Du kan ju inte sæga att WINDOWS tar upp 4GB ram nær du har allt det dær igång.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Vadå "slukar systemresurser"?

Du är nog den första jag stött på som inte tycker windows äter för mycket ram och cpu för vad windows ger. Det är ett återkommande problem för microsoft även i deras program, exempelvis outlook som jag använder på jobbet..

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomaseron:

Jag håller med dig, det ser gräsligt ut!
Men som tur är kan man inaktivera det.

Jasså var har du läst det? Man kommer INTE kunna inaktivera startmenyn. Vilket jag tycker är bra.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Det är dock skillnad på att ta upp minne eller använda det effektivt. Kör jag exempelvis två EVE-Online klienter så börjar Windows klaga på lågt minne även att jag såg att den hade lite mindre än 1gb kvar. Detta händer då med 4gb ram.

Kör jag Arch så har det aldrig hänt att den klagar även när jag använder mitt ram som dynamisk hårddisk för temp filer. Tittade jag på minnesanvändningen så ligger ram på 3.7GiB och virtuella minnet på 20MiB

3 klienter på 2,8 GB utan bekymmer. Även 4 klienter men det var för något år sedan då klienterna förmodligen drog mindre minne.
Anledningen till att jag begränsat minnet till 2,8 GB i msconfig är att Hauppauge har kassa x64 drivrutiner till PVR500-kortet och bara ger 'scrambled data' om minnesmängden är mer än vad man får i 32-bitars.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jasså var har du läst det? Man kommer INTE kunna inaktivera startmenyn. Vilket jag tycker är bra.

Har för mig det var här på SweC jag läste det.
Fast inte om startmenyn då, utan om start-skärmen som visades på bilden.
Men det var nog på PC-sidan, inte på surfplattor o grejer...

Annars blir windows 8 en version jag kommer hoppa över.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Folk gillar ju biljämförelser!

Så varför inte glädjas åt en bil som har tomgång på 3500 varv och drar hyggligt med soppa utan att den tar dig och ditt bagage nånstans, bara för sakens skull. Då liksom känner man mer värde i att man köpte en bil med 250 hästar, eller nåt, för man kan peka på den och visa att "den gör nåt". Dessutom är det ok att den gör det, bara lacken är extra fin och en röst mjukt mässar "Välkommen in i ditt fordon" när du öppnar dörren med fjärrkontroll.

Ungefär lika begåvat är det att tro att det är BRA att ett OS käkar mycket RAM m.m. till sig självt, kör lite tjänster som du kanske eller kanske inte har nytta av, etc.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med win7... Skillnaden mellan 7 och 8 blir ju självklart mycket mindre än mellan 7 och xp och för mig lånar det inte sig att skaffa ny windows. Dessutom så fungerar allt fint på 7:an så jag ser ingen anledning alls för att uppdatera till 8:an...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomaseron:

Har för mig det var här på SweC jag läste det.
Fast inte om startmenyn då, utan om start-skärmen som visades på bilden.
Men det var nog på PC-sidan, inte på surfplattor o grejer...

Annars blir windows 8 en version jag kommer hoppa över.

Då kan jag informera dig om att den bilden är startmenyn.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...