Hur ska jag dämpa ljudet i 600t white?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Hur ska jag dämpa ljudet i 600t white?

Hej, har skaffat mig 600t white, dock så tycker jag att den låter en del, det kan vara min 212 plus som jag tror att de är. Vad tycker ni jag ska göra, några tips?
Har själv tänkt att byta fläkt på 212 plus och se ifall det blir förändring.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
norrköping
Registrerad
Nov 2009

jag har ett 650D och är samma stomme tror jag?? jag har iaf gt1850rpm fläktar med en fläktkontrolller och är väldigt tyst vida lägre varv. så byt till bra fläktar och en bra kontroller så blir det nog tystare:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Sp4rgr1sen:

Hej, har skaffat mig 600t white, dock så tycker jag att den låter en del, det kan vara min 212 plus som jag tror att de är. Vad tycker ni jag ska göra, några tips?
Har själv tänkt att byta fläkt på 212 plus och se ifall det blir förändring.

Fläkten på 212 plus är väldigt tyst, stängde jag av allting i rummet (förutom datorn som har USB som lagrings enhet) så hörde jag ingenting alls, så tvivlar på att det är den

(nej den datorn används i vanliga fall inte)

Desktop: AMD Ryzen 5 1600X / 16GB RAM / GTX 1080 / 512GB SSD
Server: Intel Pentium G4400 / 4GB RAM / 17TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Nov 2010

Jag har använt ljudisoleringsmattor i mitt chassi och det funkar grymt bra men jag har inget fönster.

Speldatorn: Threadripper 1950X | GTX 1070 | ASUS ROG STRIX X399-E GAMING |3000 mhz 32GB RAM | 8 tb hd, 250 ssd + 16 tb NAS |Sound blaster ZxR |Windows 10 | Corsair AX860 860W
Skärm: Shimian 1440p | Samsung UE40KU6179 | HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

okej, tack, det finns redan en fläktkontroller i 600t white, men testat att ändra till högsta då hörs fortfarande det speciella "jetflyget".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

men vad tycker ni jag ska göra, byta alla eller testa först med 212 plus, vissa har ju haft ett dånande ljud med den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Vill bara tillägga att när jag tar bort "takluckan" har jag ett tickande ljud, men vet inte om det fortf. är 212 plus eller 200mm top.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jun 2010

Fläkten på 212+ är tyst under ca 900 rpm. I högre varv låter den alldeles för mycket enligt mig. Jag rekommenderar att köpa två st Schyte Gentle Typhoon 1150 rpm 16db och köra Push n' Pull.

Annars kan du kolla i BIOS hur fläkten styrs, den kan ju ligga på full fart hela tiden, eller styras av tex volten eller liknande. Kolla där.

EDIT: Du kan ju börja med att försiktigt "stoppa" varje fläkt försig med fingret, och de om ljudet avtar. På så sätt kan du lokalisera ljudkällan.

Bärbar: 13" MacBook Pro Retina - 3.1 Ghz i7 - 16 GB 1867Mhz RAM - Intel Iris 6100 1,5GB - 512GB SSD - OS X 10.10.5
Playstation 4 2 x DualShock - Spelar COD:AW, BF4, GTA V etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Stoppa fläkten genom att trycka på fläktens centrum. Lyssna och se vilken som är boven. Det är inte den lådan du kan byta mellan window och mesh på? Stoppa dit fönstret då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

okej, tack, ska kolla i bios, testade även "finger saken" då låter de bara mer eftersom det skrapar mot fingret x)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

@jocke92, jag använder window, fick nämligen den klar levererad från inet, haft den nu i tre dagar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Sp4rgr1sen:

okej, tack, ska kolla i bios, testade även "finger saken" då låter de bara mer eftersom det skrapar mot fingret x)

Men du får stanna den helt, haha!

Bärbar: 13" MacBook Pro Retina - 3.1 Ghz i7 - 16 GB 1867Mhz RAM - Intel Iris 6100 1,5GB - 512GB SSD - OS X 10.10.5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

haha, ville bara vara lite försiktig..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

okej, kollat alla fläktar, inga låtar så värst, det kanse alltid har varit xfx 6970...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Sp4rgr1sen:

okej, kollat alla fläktar, inga låtar så värst, det kanse alltid har varit xfx 6970...

Du kan ju ändra fläktkurvan på kortet i något program, jag gör det i MSI Afterburner, tror det ska fungera för ATI/AMD kort också. Temperaturerna kommer ändå inte bli farligt höga när du inte spelar så visst kan man sänka fläkten lite då.

Alltså: Sänk fläkten så att den snurrar på lägre RPM när kortet inte belastas.