Permalänk
Medlem

Borde jag lägga på ny pasta?

Jag har precis byggt ihop nya datorn och känner mig lite missnöjd med CPU temperaturen, eller borde jag va det?

2600K
NH-U12P SE2 (push n pullar) [ http://www.inet.se/artikel/5321388/noctua-nh-u12p-se2]

Har kopplat kylaren till en fläktkontoller och när jag kör på högsta rotationshastigheten så ligger CPU tempen på 43 grader idle! När jag sänker den så ligger tempen på ~47 grader idle. Rumstempen är runt 22 grader tror jag. Jag läser av temperaturen direkt när jag kommer in i bios. Har ett Asus P8P67 PRO moderkort.

Saken är den att jag misslyckades att först installera processorkylaren så då blev det att åka till Statoil och köpa en flaska "Rödsprit". Innehåll isopropanol och etanol står det på flaskan. Jag var riktigt noggrann när jag rengjorde och tog bort kylpastan så känns inte som att det borde spela in. Använde mig sen av pastan som följde med NH kylaren.

Är det här en "gör om, gör rätt" situation med kylpastan eller är tempsen okej?

/Tobbe

Permalänk
Medlem

Tänk på att i bios är många powersave funktioner avstängda så cpun går varmare, ladda ner coretemp o kolla i den istället.

Annars är det nog kylpastan som sitter illa om du inte har dåligt luft flöde i chassit eller överklockat som fan.

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Som Zcord säger så är energisparfunktioner osv avstängda i BIOS så tempen blir högre, när du väl kommer in i Windows skulle jag tippa att du har en CPU temp runt 35-40 grader idle vilket är helt ok.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Den är helt nybyggd och oklockad. Något som är lite skumt är att jag får ett "CPU FAN FAILURE" meddelande sen står det att jag ska trycka på F1 för att komma in i bios...vilket jag gör. Men CPU fläktarna snurrar på bra tycker jag så fattar inte varför jag får ett sådant felmeddelande

Har iof ett P8P67 PRO moderkort som är kända för att krångla så får väl uppdatera bios och se vad som händer, men om någon har en annan lösning så vore det bra.

/Tobbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbee:

Den är helt nybyggd och oklockad. Något som är lite skumt är att jag får ett "CPU FAN FAILURE" meddelande sen står det att jag ska trycka på F1 för att komma in i bios...vilket jag gör. Men CPU fläktarna snurrar på bra tycker jag så fattar inte varför jag får ett sådant felmeddelande

Har iof ett P8P67 PRO moderkort som är kända för att krångla så får väl uppdatera bios och se vad som händer, men om någon har en annan lösning så vore det bra.

/Tobbe

om du har en fläktkontrol på cpu fläktarna så sitter dom/den antagligen inte i cpu_fan uttaget
vilket betyder att bios inte registerar någon fläkt på cpu'n
därav cpu fan error

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.