Rykte: AMD Bulldozer försenas till oktober, sju modeller med nya specifikationer

Permalänk
Medlem

Bulldozer kommer konkurrera med de processorer från Intel som ligger närmast i pris och där gäller det att Bulldozer är betydligt bättre. Blir inte Bulldozer en succé så är jag säker på att det är sista high-end processorn AMD släpper, de kommer gå över till annan marknad.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

jag tror verkligen inte på det här ryktet. innan har det handlat om fx8130p, fx8110 fx6110 och fx4110. sen skall man ha i åtanke att amd flyttade fram lanseringen på serverfronten. det finns redan nu färdiga exemplar av bulldozer med b1 och b0 stepping, båda dessa har prestandaproblem ifall man går efter lite osäkra källor, enl en läcka så var b1 i nivå med i7 980x med två kärnor mer, en Youtubefilm på b0 visar att denna är långsammare än i5 2600k vilket inte är speciellt imponerande med dubbelt så många kärnor.

för övrigt verkar diverse hårdvarusajter publicera all möjliga "läckor" utan verklighetsförankring om bulldozer, tex den om att bulldozer var 50% snabbare än i7 950 och hänvisade till prestandan i ex cenebench(felstavat).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alibababert:

hur var det med källkritiken? när till och med swec erkänner att det är ett rykte, en "högoddsare" då räcker det inte ens med en nypa salt, utan man behöver ta det med ett ton salt...

Fast nu sa dom ju faktiskt att ryktet är en lågoddsare. "Enligt SweClockers källor är dock den eventuella förseningen knappast någon högoddsare."

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Casgar:

Fast nu sa dom ju faktiskt att ryktet är en lågoddsare. "Enligt SweClockers källor är dock den eventuella förseningen knappast någon högoddsare."

"knappast någon högoddsare" = hög sannolikhet att Bulldozer försenas ytterligare.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreas D:

"knappast någon högoddsare" = hög sannolikhet att Bulldozer försenas ytterligare.

Skulle precis förtydliga vad jag menade, men du hann visst före.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd

Jävla fanboys som ska förstöra varje tråd.

Jag väljer den produkten som är bäst för ett acceptabelt pris, för mig brukar det ligga på 4-4500kr för CPU + Moderkort där får man mycket bra kompnenter utan att bli rånad och mitt gamla system brukar jag få ca 2000kr för.

Har haft både AMD och Intel (ingen AMD sen C2D) jag hoppas verkligen att de lyckas klå Sandy Bridge, men jag tror inte det och Sandy Bridge-E och Ivy Bridge lurar bakom hörnet tror helt inte de lyckas.

Och det är därför de tjatar om sina inbyggda GPU´er osv för de vet i ren CPU prestanda har de ingen chans och inge entuasist värd sin dator skulle använda en integrerad GPU.

Och innan fanboysen börjar tjata om hur jag kan VETA detta så skrev jag klart och tydligt att det är vad jag tror baserat på erfarenhet.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem

Fan, nästan så man funderar mer och mer på att köpa en 2600k nu när jag skall till att uppgradera!

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Bulldozers mål är ju att åtminstonde matcha Sandy Bridge, iallafall de bilderna man sett innan så ska dom dyrare modellerna matchas mot 2500K/2600K.

Ivy Bridge är ju bara en die-shrink av Sandy Bridge och lär prestera fruktansvärt bra vid överklockning.
Kan nästan säga redan nu att Bulldozer inte kommer prestera bättre än Ivy.

Jag var lite oklar vid mitt tidigare inlägg. Det jag menar är att det kanske blir mer prestanda för pengarna om man köper Ivy Bridge och att folk då kanske väntar köper Ivy Bridge istället för Bulldozer.

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt.
Det är inte alltid det snabbaste & dyraste som är bäst.
Man kan ju alltid köpa en ny intel varje år och vara tvungen att byta en massa delar samtidigt.
Nu verkar det som om AM3+ är bakåtkompatibel med äldre processorer saamt att det stödjer både CF & sli.
Det gör att sådana som mig som har en herrans massa datordelar kan exprimentera ett par år till utan att hamna i ett sockelbyte varje år och ha en massa delar som blir värdelösa.
Det är inte så viktigt om Bulldozer klår sandy bridge eller inte, huvudsaken att den presterar det den ska.
Man behöver inte alltid tävla om allting, Bulldozer behöver inte bli dålig bara för att den inte är snabbare än sb.
Just nu är ju allt spekulationer som turkarna sprider, och alla ojjar sig om att ''jag köper en intel istället för jag orkar inte vänta'' löjligt för de flesta som tror sig vara intel-igenta har ju ändå dömt ut Bulldozser på förhand.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Fast nu sa dom ju faktiskt att ryktet är en lågoddsare. "Enligt SweClockers källor är dock den eventuella förseningen knappast någon högoddsare."

Skrivet av Andreas D:

"knappast någon högoddsare" = hög sannolikhet att Bulldozer försenas ytterligare.

det stämmer ja, läste lite slarvigt. dock är det enligt donaimhaber (antar att den sidan används som enda källan för artikeln) vilket är lite lagom pålitligt, vilket borde kunna göra det till en högoddsare endå, även om amd verkar vara sega på att få ut cpuer till mb tillverkarna.

man får väll hoppas på det bästa, marknaden skulle behöva lite jämnare fördelning mellan aktörerna

Permalänk

ville bara försäkra mej om att det funkar med en x4 965 i ett am3+ moderkort?
om de funkar så kan man ju ha sin x4:a ett litet tag till ingen anledning att köpa annan skit lol

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Vore synd om de vore sant. Men hoppas de släps i Augusti. Vill ju ha datorn färdig innan höstens spel kommer (även om MW 3 kommer funka på denna dator). BF 3 är de stora problemet (vill ju kunna spela det på lite högre än low):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxX watercooling:

ville bara försäkra mej om att det funkar med en x4 965 i ett am3+ moderkort?
om de funkar så kan man ju ha sin x4:a ett litet tag till ingen anledning att köpa annan skit lol

Kommer att funka:)

Visa signatur

Dator 1:GA-990FXA-UD3| 1090T 3.2 GHz||RX 480||8GB Hyper X 1600MHz||Samsung 850 EVO 250 Gb, WD Caviar Black 750Gb, WD Caviar Blue 1TB||Fractal Design R5||Corsair HX650||Noctua NH-D14||Asus Xonar DGX||
Dator 2: M4A785TD-V EVO|| 965 BE 3.4 GHz||R9 380||4GB 1333 MHz||F3 320 GB||Antec P183||Corsair TX650||CM Hyper 212+||

Permalänk
Avstängd

Äh orkar inte vänta mer...Köper nästa versions Bulldozer när den kommer

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge

Permalänk
Skrivet av W1KARS:

Kommer att funka:)

tack beställer ett Crosshair V Formula o sitter med en x4:a tills bulldozer kommer

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Tur att jag valde rätt!

Helt galen distrubition av cachen!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av f.a:

Har väntat länge på BD nu...
Överväger ett SB bygge istället med 2600k
Cpu .Tror inte att prestandan är bättre än
en 5ghz 2600k ..tror ni verkligen BD kommer slå
2500k.2600k??
Inte jag iaf,jag har väntat klart!Amd kan trassla vidare..
Intel here i come!!

Jag hade nog lite ädlare motiv än ren prestanda denna gången. Men fortsätter AMD att dryga ut på tiden så får det nog bli en SB istället..

Permalänk
Medlem

Var inne på att bygga en maskin med BD men det fick bli en 2600K istället. Visar det sig att BD är execptionellt bra så kan man ju satsa på en sådan lite senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Äh orkar inte vänta mer...Köper nästa versions Bulldozer när den kommer

Det verkar ju klokt ifs med tanke på att socket am3+ inte blir så långlivad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk

Ska ändå inte uppgradera på ett tag, förhoppningsvis inte före 2012.

Å andra sidan vore det bra för AMD, marknaden och konkurrensen (stavning?) om de fick ut något i augusti.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av el_genius:

Ska ändå inte uppgradera på ett tag, förhoppningsvis inte före 2012.

Å andra sidan vore det bra för AMD, marknaden och konkurrensen (stavning?) om de fick ut något i augusti.

vad kör du med nu då

Visa signatur

En dator

Permalänk
Skrivet av XxX watercooling:

vad kör du med nu då

Tyvärr en 775 Pentium Dual Core 5300 klockad från 2,66 till 3,15GHz (tror den heter så) och ett GTX460 klockat till 900MHz.

Jag köpte nämligen en dator från komplett i början av 2010, några månader innan jag upptäckte swec och blev intresserad av datorer på riktigt. Att 775 var en sockel med gamla prollar hade jag ingen aning om, jag var inte ens helt säker på vad en sockel var!

Datorn kom med ett GTX250, en 500GB 7200rpm hårddisk och världens sämsta moderkort. Jag har i efterhand bytt graffikkort och köpt till en ssd, men processorn flaskar en del. Tyvärr går den inte att klocka mer eftersom moderkortet inte stödjer höjning av Vcore, trots att det har en massa annat klock-turbo-tjafs.

Men är man 16 så är man! Jag är ju inte ekonomiskt oberoende om man säger så, och måste därför spara åtminstånde till början av 2012 innan det blir ny dator.

Sorry för OffT!

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av el_genius:

Tyvärr en 775 Pentium Dual Core 5300 klockad från 2,66 till 3,15GHz (tror den heter så) och ett GTX460 klockat till 900MHz.

Jag köpte nämligen en dator från komplett i början av 2010, några månader innan jag upptäckte swec och blev intresserad av datorer på riktigt. Att 775 var en sockel med gamla prollar hade jag ingen aning om, jag var inte ens helt säker på vad en sockel var!

Datorn kom med ett GTX250, en 500GB 7200rpm hårddisk och världens sämsta moderkort. Jag har i efterhand bytt graffikkort och köpt till en ssd, men processorn flaskar en del. Tyvärr går den inte att klocka mer eftersom moderkortet inte stödjer höjning av Vcore, trots att det har en massa annat klock-turbo-tjafs.

Men är man 16 så är man! Jag är ju inte ekonomiskt oberoende om man säger så, och måste därför spara åtminstånde till början av 2012 innan det blir ny dator.

Sorry för OffT!

men du kan väl ändå köpa typ en billig x4:a och sen ett am3+ kort :)? ,och sedan uppgradera till bulldozer när din ekonomi tillåter dig..
Du kan ju hitta billiga grejor här på swec och på blocket

Visa signatur

En dator

Permalänk

Kommer amd att fortfarande köra med pins på bulldozer-processorerna?
Förstår inte riktigt varför amd inte kör med nån tyå av LGA sockel. Jag menar, pins är ju lätt att man kan böja om man är oförsiktig. Se på intels socklar 775 o uppåt. CPU:er med kontaktytor. Den enda LGA-sockeln jag känner till från amd är Socket F som är till servrar och workstation. Varför kör inte amd med LGA-typ i stället för stift?

Permalänk
Medlem

Tycker ingressen är väldigt otydlig, och det rätas inte ut i artikeln. Har AMD bantat specifikationerna på sina FX-processorer som de tänker lansera, underförstått att de har problem med tillverkningen och därmed bantar specen och senarelägger lansering? Eller är det bara det att det har framkommit fler uppgifter om de billigare modellerna som även tidigare var tänkta att släppas, uppgifter som då inte tidigare fanns?

Sen förstår jag inte varför många ska tjafsa om att LGA2011 och Sandy Bridge E kommer att klå Bulldozer och att de satsar på det istället. Det är väl klart SB-E kommer göra det! Men de kommer också att kosta 5 gånger så mycket. BD riktar sig inte mot den marknaden, utan mer mot i7 2600K. Och där ser det ju ut som att BD kommer vara strået vassare. Och jag tror definitivt att den kommer slå 2500K, även mycket enkeltrådat.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av LellePrinter:

Kommer amd att fortfarande köra med pins på bulldozer-processorerna?
Förstår inte riktigt varför amd inte kör med nån tyå av LGA sockel. Jag menar, pins är ju lätt att man kan böja om man är oförsiktig. Se på intels socklar 775 o uppåt. CPU:er med kontaktytor. Den enda LGA-sockeln jag känner till från amd är Socket F som är till servrar och workstation. Varför kör inte amd med LGA-typ i stället för stift?

Tja, beror väl på vad som är dyrast? Att bryta en pin på din CPU eller på ditt moderkort? LGA flyttar ju bara pinsen till andra ytan så att säga.
Vitsen med LGA var ju mest att man kan packa pinsen tätare på moderkortet. När AMD behöver större antal pins på icke-server-CPUs så byter de väl till LGA där med.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarqune:

Fan, nästan så man funderar mer och mer på att köpa en 2600k nu när jag skall till att uppgradera!

blääää...
Köpte ny dator me crosshair formula V am3+.. börjar bli lite nervös om ja gjort fel =(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LellePrinter:

Kommer amd att fortfarande köra med pins på bulldozer-processorerna?
Förstår inte riktigt varför amd inte kör med nån tyå av LGA sockel. Jag menar, pins är ju lätt att man kan böja om man är oförsiktig. Se på intels socklar 775 o uppåt. CPU:er med kontaktytor. Den enda LGA-sockeln jag känner till från amd är Socket F som är till servrar och workstation. Varför kör inte amd med LGA-typ i stället för stift?

Jag har bara en 775 socket, men med minst tre kronglande ''fjäderblek''.
Pinnarna på en AMD processor böjer man tillbaks lätt.
På intel måste man ha pincett och förstorimgsglas och fyra händer för att fixxa felaktiga fjäderblek.
Då det sitter på moderkotret som då blir ganska otympligt att meka med.
På en AMD så böjer man tillbaks genom att dra ett kreditkort försiktigt igenom raderna på processorn.
Så jag är ingen anhängare av lga socklar

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av alibababert:

hur var det med källkritiken? när till och med swec erkänner att det är ett rykte, en "högoddsare" då räcker det inte ens med en nypa salt, utan man behöver ta det med ett ton salt...

Som redan sagts, så var det ingen högoddsare att det blir försenat, eftersom moderkortstillverkarna inte fått några riktiga testexemplar för att kunna testa sina nya moderkort. Intel har ju i dagarna skickat ut Ivy Bridge till moderkortstillverkarna och den processorn skall ju inte släppas förrän januari-mars. Om man verkligen tänkt släppa BD i Augusti, så är man inte speciellt juste mot moderkortstillverkarna om de inte får testexemplar ens en månad innan release, eller?

Skrivet av Swedish Berserk:

Jepp och hänvisar till ett tidigare uttalande från Donaimhaber.

De räknar med 60-90 dagars försening från juni, vilket var det ursprungliga uttalandet från AMD, vilket gör att vi hamnar i Augusti-September. Men det nya från Donaimhaber var alltså att lanseringen skjuts ytterligare. Något som Fudzilla inte verkade ta för otroligt heller, då de skriver att man bör ta det nya lanseringsschemat (Aug-Sept) med en nypa salt.

Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt.
Det är inte alltid det snabbaste & dyraste som är bäst.
Man kan ju alltid köpa en ny intel varje år och vara tvungen att byta en massa delar samtidigt.
Nu verkar det som om AM3+ är bakåtkompatibel med äldre processorer saamt att det stödjer både CF & sli.
Det gör att sådana som mig som har en herrans massa datordelar kan exprimentera ett par år till utan att hamna i ett sockelbyte varje år och ha en massa delar som blir värdelösa.
Det är inte så viktigt om Bulldozer klår sandy bridge eller inte, huvudsaken att den presterar det den ska.
Man behöver inte alltid tävla om allting, Bulldozer behöver inte bli dålig bara för att den inte är snabbare än sb.
Just nu är ju allt spekulationer som turkarna sprider, och alla ojjar sig om att ''jag köper en intel istället för jag orkar inte vänta'' löjligt för de flesta som tror sig vara intel-igenta har ju ändå dömt ut Bulldozser på förhand.

Nja, Ivy Bridge, efterföljaren till Sandy Bridge, är faktiskt även den bakåtkompatibel och släpps till s1155 (i jan-mars). Så du kan behålla dina delar denna gång.
Däremot verkar det som om AM3+ blir kortvarig:
http://www.sweclockers.com/nyhet/14109-amd-publicerar-roadmap...
Så under 2012 blir det lite omvända världen, när Sandy Bridge-ägare kan uppgradera till Ivy Bridge, medan Bulldozerägare inte kan uppgradera till nya Bulldozer.

Skrivet av Gibbe:

Tycker ingressen är väldigt otydlig, och det rätas inte ut i artikeln. Har AMD bantat specifikationerna på sina FX-processorer som de tänker lansera, underförstått att de har problem med tillverkningen och därmed bantar specen och senarelägger lansering? Eller är det bara det att det har framkommit fler uppgifter om de billigare modellerna som även tidigare var tänkta att släppas, uppgifter som då inte tidigare fanns?

Sen förstår jag inte varför många ska tjafsa om att LGA2011 och Sandy Bridge E kommer att klå Bulldozer och att de satsar på det istället. Det är väl klart SB-E kommer göra det! Men de kommer också att kosta 5 gånger så mycket. BD riktar sig inte mot den marknaden, utan mer mot i7 2600K. Och där ser det ju ut som att BD kommer vara strået vassare. Och jag tror definitivt att den kommer slå 2500K, även mycket enkeltrådat.

Jo förhoppningsvis så kommer BD prestera bättre än Sandy Bridge, problemet är bara att om det nu är sant med förseningar igen, så börjar lansering av första generationens Bulldozer glida farligt nära lanseringen av Ivy Bridge (efterföljaren till Sandy Bridge på samma socket). Eftersom det vore otroligt att en krympning och förfining av tillverkningstekniken inte innebär bättre prestanda, så hamnar folk än en gång i dilemmat. Sakall jag köpa Bulldozer generation 1, eller skall jag vänta på Ivy Bridge.....lanseringen är ju så nära. AMD skulle behöva släppa processorerna så fort som möjligt för att slippa det tänket.

Visa signatur

~Pelle~