Studera i amerikat. Var börjar man?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Studera i amerikat. Var börjar man?

En tanke har grott i mig de senaste veckorna. Jag har ingen direkt utbildning, gymnasie och en folkhögskola, båda helt inriktade på filmskapande och allt som kommer därtill. Jag har väl alltid tänkt att jag ska plugga vidare en dag, men har alltid tänkt något åt fysik-hållet, när det är sådana områden jag tycker är mest intressanta av de akademiska alternativen. Men faktum är att jag faktiskt redan har ett jobb, ett rätt bra jobb med stora möjligheter att utvecklas och klättra även utan vidare utbildning, så det har liksom blivit mindre och mindre aktuellt att sätta mig i skolbänken och lära mig något nytt från grunden som jag egentligen inte kan något om. Jag jobbar idag på ett produktionsbolag och kallar mig väl grafiker. Jag sitter i programmet After Effects och jobbar framför allt med grafik åt tv, reklam och musikvideo. Då och då också någon novellfilm, även om det sällan ger några pengar.

Nu har jag kommit fram till att vad jag egentligen borde plugga är precis just det jag redan jobbar med, fast på betydligt högre nivå. I Sverige finns några få sådana utbildningar, men när jag ser deras avgångprojekt blir jag hyffsat övertygad om att jag skulle göra det bättre redan nu.

Så då återstår utlandet. Och vill man jobba med effekter (eller digital effects/compositing, som väl kanske är en mer korrekt benämning) känns väl USA som the way to go, då kanske framför allt LA och Hollywood.

Hittils har jag inte kommit längre än så i mina tankar, men det känns som att jag borde ha hyffsad chans att komma in på en skola där, jag har meriter som innefattar NBC, så jag kan peka på saker de förmodligen har sett.

Men det lär kosta, och några sånna pengar har jag inte, så jag antar att jag får söka något stipendium eller liknande, men har ingen som helst aning om vad det finns för sådana. Tips?
Och tips på skolor? Och allt annat som man behöver fixa, jag har som sagt ingen aning.

Satan vad jag har malt på ser jag nu, jag ber om ursäkt. Skyller på att jag sitter ensam på en krog på en camping mitt i ingenstans och har druckit nån öl. Och på att sweclockers nya mobilsida funkar sjukt bra och laddar grymt snabbt trots att jag bara har edge-uppkoppling här.

Men kom gärna med tips och funderingar! Tack på förhand!

//Hannes

Skickades från m.sweclockers.com

Till oändligheten, OCH VIDARE!
Citera mig när ni svarar är ni söta http://www.stalofilm.se (uppdaterat showreel för 2011)
Dina filmredigerings/effekt-frågor besvaras här!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vancouver
Registrerad
Maj 2005

Jag gick Compositing på JTH, men kan du redan mycket som du säger, så kanske det inte är rätt skola. Har du också redan gjort jobb för NBC så borde det inte vara så svårt att få jobb, speciellt inte här i Sverige. Men det beror lite på vad du har gjort.
Hyper Island kanske kan vara ett alternativ?

Sätt ihop en showreel och skicka runt till företag är mitt tips och se om det är någon som nappar.

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av Lasse.L:

Jag gick Compositing på JTH, men kan du redan mycket som du säger, så kanske det inte är rätt skola. Har du också redan gjort jobb för NBC så borde det inte vara så svårt att få jobb, speciellt inte här i Sverige. Men det beror lite på vad du har gjort.
Hyper Island kanske kan vara ett alternativ?

Sätt ihop en showreel och skicka runt till företag är mitt tips och se om det är någon som nappar.

Njäe, tror inte jag vill gå någon av de svenska skolorna, visst skulle jag väl kunna lära mig ett och annat, men jag tror ändå att det skulle bli en hel del upprepningar på saker jag redan kan.

Jag är inte på jakt efter nytt jobb, jag trivs bra där jag jobbar, men däremot vill jag bli bättre på vad jag gör, och varför då inte sikta högt

Det skulle väl mest vara coolt att se om man kommer in på de absoluta topp-skolorna i världen. Och om man gör det skulle jag kunna komma hem sen och fortsätta jobba på samma företag, fast med betydligt högre kunskap, vilket bara skulle kunna innebära bättre förutsättningar för min karriär.

Citera mig när ni svarar är ni söta http://www.stalofilm.se (uppdaterat showreel för 2011)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
42
Registrerad
Maj 2004

Om du inte blir bättre av att jobba kvar, vilket verkar vara anledningen att börja plugga igen. Så byt jobb till ett där du får kämpa mer och tvingas lära dig, kan lova att du lär dig mer på det än att sitta i en skolbänk. När du har gjort 2-3 år ute i branschen kan du ju komma hem till lilla Sverige om du känner för det. Det skulle mer eller mindre innebära att du pluggar samtidigt som du tjänar pengar. Hittar du ett bra företag där du tror du kan lära dig mycket så kör på det! Ger också ett mer välfyllt CV och ditt kontaktnät kommer explodera varje gång du byter jobb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Alltså, det är klar att jag blir bättre av att stanna kvar också, jag har lärt mig fantastiskt mycket under de två år jag jobbat där, men jag tycker det låter väldigt kul och häftigt att plugga något sånt här i USA. Men folk kanske tycker att det är en dum ide?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2010

Du kan ju starta eget och ta småjobb samtidigt som du pluggar.

The cake is a pie.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Feb 2003

Jag vet faktiskt inte om någon utbildning öht som lär ut varken comp eller vfx på riktigt avancerad nivå. Säger som Xerbee, sök dig till större företag. MPC, Framestore eller nån av de andra stora i London anställer ju rätt frekvent båda junior och seniorcompare.

PS. Dissa AE, kör Nuke ;p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vancouver
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av fredlovebot:

Jag vet faktiskt inte om någon utbildning öht som lär ut varken comp eller vfx på riktigt avancerad nivå. Säger som Xerbee, sök dig till större företag. MPC, Framestore eller nån av de andra stora i London anställer ju rätt frekvent båda junior och seniorcompare.

PS. Dissa AE, kör Nuke ;p

Finns ju FXPHD fast det är ju bara strökurser samt kostar lite pengar. Men jag har tagit ett par av dessa i Nuke och var rätt lärorika faktiskt.
Annars är London ett het tips som sagt. Fast att få anställning där är rätt svårt.

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Feb 2003

FXPHD är grymma, har själv tagit 2 "terminer" där.
En annan skola jag kom och tänka på är ju VFS. Känner en vars flickvän fick stipendie för att plugga där.