Permalänk
Medlem

Strömförsörja SATA i SCSI system

Hej!

Jag har ett litet projekt på gång hemma! Har kommit över en Dell Poweredge 2850 till ett bra pris och ska nu bygga en webserver och medialagring av rang! Systemet i sig själv är komplett med 6 st SCSI diskar om totalt ca 700GB utrymme. Jag ska till detta köpa ett kontrollerkort för SATA och köra 4 st 2TB diskar i RAID5 för medialagring monterade i ett externt chassi. Jag har hittat lämpliga diskar och kontrollerkort, men har ett problem.

Eftersom detta är ett rent SCSI system från börjam så finns ingen lämplig strömförsörjning till SATA diskarna. Varken "molex" eller SATA strömkontakter finns. Har någon ett bra tips på en lösning för detta? Mina egna tankar gör kring att antingen "tjuvkoppla" ström från SCSI interfacet på något sätt eller köra en separat extern strömförsörjning till diskarna separat, men har inte hittat någon bra lösning på någon av dessa tankar. Alla tips mottages!

Permalänk
Medlem

lokalisera +12 och +5 Volt sedan tar du dessa tillsamans med jord och kopplar ihop till en sata-kontakt, detta borde vara det enklaste sättet.
(3,3 volts kabeln används mig veterligen inte av några sata-diskar än)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

lokalisera +12 och +5 Volt sedan tar du dessa tillsamans med jord och kopplar ihop till en sata-kontakt, detta borde vara det enklaste sättet.
(3,3 volts kabeln används mig veterligen inte av några sata-diskar än)

Den tanken har ju naturligtvis slagit mig också... Problemet är att jag inte hittat nåt bra ställe att "plocka ut" spänningen på. Det är väldigt specialicerade kablage i servern och jag vill inte in och klippa i dom om inte absolut nödvändigt! Dock så har jag hittat en fläktanslutning som inte används. Men den är lite konstig. Det är en 10 pols anslutning, 2X5 pin, alltså rader med 5 poler i varje rad. Ser ut precis som de övriga interna ström anslutningarna i en dator, fast jag har aldrig sett en med 10 poler innan.

Ur denna borde man uan problem kunna mäta fram önskade spänningar och plocka ur. Men jag behöver ju hitta en kontakt att jobba med. HAr letat på Elfa och liknande, men hittar inga 10 poliga kontakter alls. Skulle uppskatta tip om någon vet vad det är för kontakt samt var jag kan få tag på en tom kontakt att labba med alternativt ett kablage som man kan slakta...

Bifogar en bild på kontakten.

Martin

Permalänk
Medlem

skulle inte rekomendera att ansluta det mot ett fläktuttag då dessa kan ha fläktstyrning.

sök på google så hittar du scsi till sata-adaptrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

skulle inte rekomendera att ansluta det mot ett fläktuttag då dessa kan ha fläktstyrning.

sök på google så hittar du scsi till sata-adaptrar.

Deta är ju naturligtvis ett alternativ. Men det enda SCS - SATA adaptrar jag hittat är sådana som man sätter på baksidan av SATA diskarna och omvandlar hela anslutningen till SCSI. alltså kopplar in till ett SCSI kontrollerkort. Detta var allt så inte vad jag ville. Jag har ett kontrollerkort för SATA och vill koppla 4 st 2TB diskar till detta men behöver 12V och 5V ur systemet.

Dessutom kostar de ovan nämnda adaprarna ca 100-150 USD, alltså ca 650-1000:- st, och jag behöver 4 st. Helt plötsligt var det en väldans dyr lösning... Men tack för tipset, allt är uppskattat!

Martin

Permalänk
Medlem

Lösning i sikte?

Har eventuellt hittat lösningen! Har beställt ett konverteringskort som omvandlar SCA80 till 68 pin anslutning. På detta kort finns en 4 pin molex anslutning för strömuttag. Jag har en extra SCSI connector internt i servern som inte används, en andra SCSI kanal helt enkelt. Kopplar jag denna adapter i den lediga SCSI anslutningen så bör jag kunna plocka ut ström därigenom... Hör av mig när frakten från Hong Kong är slutförd och allt testat!