Bok för att lära sig databashantering

Permalänk
Medlem

Bok för att lära sig databashantering

Hej jag skulle vilja lära mig lite mer om databaser och hur jag kan använda det inom min programmering (c#) vad rekomenderar ni för bok till det? jag har kollat på denna men lär jag mig det jag förväntar mig i den? http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0735626049

MVH

Fj0mp

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Medlem

Ett mkt bra boktips för att lära sig mer om databaser är denna: Databasteknik av Thomas Padron-McCarthy. Förklarar mycket bra hur man ska tänka när man bygger databaser, modellerar och förklarar även grunderna inom SQL, mm. Kan absolut rekommendera den om du är nybörjare inom området. Dessutom är den på svenska, vilket iaf jag tyckte var ett stort plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amöban:

Ett mkt bra boktips för att lära sig mer om databaser är denna: Databasteknik av Thomas Padron-McCarthy. Förklarar mycket bra hur man ska tänka när man bygger databaser, modellerar och förklarar även grunderna inom SQL, mm. Kan absolut rekommendera den om du är nybörjare inom området. Dessutom är den på svenska, vilket iaf jag tyckte var ett stort plus.

Tack för tipset ska kolla med min lärare inom databashantering vad han tycker eftersom jag går på en skola som är MS Academic-certifierad och hade tänkt att Certifiera mig inom sql-server så borde väl den boken jag länkade vara bra? men tror du att jag lär mig ungefär samma saker i båda böckerna bara att den ena är mer anpassad till SQL Server 2008?

MVH

Fj0mp

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Medlem

En ren gissning är att "Microsoft SQL Server 2008 Step by Step" är en praktisk introduktion till just MsSQL medans "Databasteknik" är mer generisk och teoretisk inriktad.
Alltså beror det lite på vad du vill uppnå; vill du använda MsSQL, kör på den första... vill du förstå databaser, välj den andra... men som sagt var, jag gissar lite här

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

En ren gissning är att "Microsoft SQL Server 2008 Step by Step" är en praktisk introduktion till just MsSQL medans "Databasteknik" är mer generisk och teoretisk inriktad.
Alltså beror det lite på vad du vill uppnå; vill du använda MsSQL, kör på den första... vill du förstå databaser, välj den andra... men som sagt var, jag gissar lite här

En mycket kvalificerad gissning! Jag har ju bara läst den ena, men jag tror du har helt rätt. Mitt tips är, om du är helt ny inom databasområdet och vill lära dig om ämnet från grunden, läs Databasteknik innan du går på Microsoft SQL Server 2008. Jag tror du kommer lära dig en hel del nyttiga saker om hur du ska tänka innan du börjar bygga en databas, som normalisering och ER-modellering, som boken om SQL server inte lär ut.