Leveranser under helger i andra länder?

Permalänk
Medlem

Leveranser under helger i andra länder?

Tanken har ju slagit en rätt många gånger: affärer är öppna på helgerna, varför kan inte företag som posten leverera varor på helger? Förstår traditionen med kyrkan och vilodag på söndagar mm, men det känns rätt förlegat att "skylla" på det. Levererar typ dhl på helger? och hur är det i andra länder? kommer företag som jobbar inom branchen, och isåfall när, börja med helgleveranser annars tror ni?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tanken har ju slagit en rätt många gånger: affärer är öppna på helgerna, varför kan inte företag som posten leverera varor på helger? Förstår traditionen med kyrkan och vilodag på söndagar mm, men det känns rätt förlegat att "skylla" på det. Levererar typ dhl på helger? och hur är det i andra länder? kommer företag som jobbar inom branchen, och isåfall när, börja med helgleveranser annars tror ni?

Du jämför butiker med en tjänst? De flesta tjänsteorienterade företag har ju stängt på helger.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Du jämför butiker med en tjänst? De flesta tjänsteorienterade företag har ju stängt på helger.

Precis... alla som bedriver affärsverksamhet. Jag jobbar på ett badhus. Där har vi massage och andra tjänster... dessa tjänster är tillgängliga på helger också. Utökat under helgerna till och med. Affärerna skulle sälja mer om exempelvis beställde på fredag och fick paketet lördag/söndag. Allt hänger på hur man vänder och vrider på det. Tror ni att det inom de närmsta hundra åren kommer gå att beställa varor och få dom på en helgdag?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Godstransporter sker på helger, främst är det dagligvaruhandelns varor som transporteras på helger, men även fjärrtrafik av gods som ska fram till kund på måndag från en destination långt bort. Distribution av paket sker inte på helger, tror det har att göra med att det krävs mycket adminstration för det, medans fjärrtrafik brukar klara sig själva, då de oftast fått sina papper m.m. redan på Fredagen.

Permalänk

Lönekostnaden är högre, vilket inte bara påverkar kostnaden för personalen som har hand om transporten, utan även alla servicegubbar som ibland är från andra företag. Och att det kan ta mycket lång tid att få en sådan reparatör att inställa sig en helg.
Det är alltså problematisk att bedriva företagsverksamhet i sverige helgtid, om man har en sådan rörelse som är beroende av en massa andra företag.

Så utgifterna blir mycket högre och det finns i princip ingen konkurrens som tvingar konsumenttransportföretagen att förbättra sina tjänster genom att på detta sätt minska leveranstiderna.

Jag själv tycker utan att vara insatt att postverket kunde ha igång vissa större transportnät under helger.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Enkelt utbud och efterfrågan,
När det finns tillräckligt med folk som är villiga att betala mer, för att få brev/paket på helgerna. Så kommer det också finnas företag som erbjuder dessa tjänster.
Posten, Schenker privpak, DHL, bring, bussgods, mfl levererar inte på helgerna i Sverige. Fanns det inte nått postföretag som hade utdelning på helgerna i Stockholm innan? eller blandar jag ihop det med någon expresstjänst.

Klart det finns utdelning på helger, i vissa andra länder. Fast arbetsklimatet är ju annorlunda också.
USPS har ju utdelning 365dagar om året, i vissa områden. Med deras express mail, fast då kostar det ju givetvis extra.

Permalänk
Medlem

Om du är beredd att slanta upp kan du få leveranser på helgen, inga problem.
Men om du menar till samma kostnad som vardagar får du nog vänta ett bra tag till.

Permalänk

Det finns ju postverk som levererar på helger. I Schweiz levererar deras motsvarighet till posten även på lördagar.

Permalänk
Medlem

Svenska posten kan leverera på lördagar om man betalar extra.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!