usb 3.0 wd full speed?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sjöbo
Registrerad
Dec 2004

usb 3.0 wd full speed?

Tjao! Jag är bara nyfiken på usb 3.0,

köpte kontrollerkort till min lilla hp stationära, men där är inte några power kablar över... så jag kör utan extern power. (köpte sladd på kjell för utnyttja dvd-strömmen, men då vägrade datorn starta :S kanske den kände av nåt fel??)

vilket fall så undrar jag om jag inte får utnyttjat hela min usb 3.0 hårddisks hastighet utan den externa power till kontrollerkortet?

jag förstår om jag inte får det om den hade varit en enhet som drivs av usb, men denna hårddisken har sin egen strömförsörjning, men jag undrar ändå om det hade blivit snabbare med extern power to kontrollerkort.

thanks!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

vad har du i datorn, vilket nätagg har du. Kan vara så att nätagget inte orkar driva.

Chassi: H2 | Processor: Intel i7 2600K 4.4Ghz | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE | 2st 120GB SSD, Kingston HyperX (raid 0) | Grafikkort: R9 290X | Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 800W modulär | Tangentbord: Dell SK-8135 | Mus: Logitech MX518 | Musmatta: Sweclockers Qpad| Skärm: 2st 25.5" asus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Kontrollerkortet bör klara sig med strömmen den får via PCIe, så hårddisk med egen strömförsörjning ska fungera utmärkt i porten.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Hastigheten påverkas inte av strömförsörjningen.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sjöbo
Registrerad
Dec 2004

schysst, vissa benchmark så ska den klara 110 mb/s jag får 75, men mitt kontrollerkort behöver inte vara det bästa heller kanske.

sen nätagg, jadu, det är hp:s skit. men den borde orka driva ett simpelt kontrollerkort? Det är ju inte nåt grafikkort precis och behöver ingen kylning.

jag misstänker att det sker nåt spänningsfall på grund av min nyinköpta sladd? får väl testa men någon annan sladd efter byte på kjell.

De är bra snåla när de bygger sina datorer, en extra sata-ström borde man väl få, kanske ska testa att koppla ur dvd spelaren helt, problemet är att jag behöver en omvandlare i vilket fall då detta kort jag köpte tvunget skulle vara molex.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

hur är kontrollern ansluten , pci och pcie 1 är inte snabba nog i praktiken srömförsörjningen kan inte påverka farten , den funkar eller så slår strömbegränsningen i usbporten till, det finns inte nått"funkar sakta"

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sjöbo
Registrerad
Dec 2004

aha bra svar, det är pci1 som den är ansluten till, då behöver jag inte klödda med strömförsörjningen då! nice.

tråden är död om inte nån vill spekulera varför datorn inte vill starta när jag kopplar en förgrening från dvd till kontroller

BIG EDIT:

tja! man får leka lite för att få fram resultat, idg säger 95 mb/s nån annan sida säger 110 för denna hårddisk, nu får jag fram 120-130 mb/s efter att man stängt av alla jävla strömsparfunktioner i windows 7 och lite extra fix med drivrutiner till usb 3.0 host controller,

Jag är nöjd nu iaf, innan så hade jag 75 mb/s, i min värld så är det stor skillnad. Min investering lönade sig till slut.