HD 6950 CF Problem :/

Permalänk
Medlem

HD 6950 CF Problem :/

som titeln låter.

vad än jag gör. så kan jag inte få mina PowerColor HD 6950 ( Ikke O.C ) och fungera I CF. det startar och allt sånt. men ska jag spela spel / köra benchmarck ) så ser det väldigt konstig ut.( artifact som är "blåa". ( varjar beroende på vad jag kör )

varje kort för sig fungerar bra ! ( kan spela spel osv. ) men så fort jag stoppar det andra så går det åt helvete. Antagligen , BSOD , ATI drivutiner slutar och fungera eller så blir det som skrivet ovan.
""""" atikmpag.sys """"""""" <----- felet i BSOD
Jag testade och ändra EnableUlps till 0 ( fast det var typ 6st tille EnableUpls ( fast på andra platser) i Registery.

Jag har senaste drivutinerna installerat- då korterna är nyköpta. jag har även testat med full refomat.

Jag har
win 7 64 ultimate.
Asus M3A79-T Deluxe
8 GB Cross RAM
750W PSU ( Crossair )
2x HD Radeon 6950

jag kan se i GPU-z att ( allt info är som det skall vara )

Visa signatur

PC:
AMD Phenom II x6 1100T Black Edition.-- Asus Crossair Formula V.-- 16 GB Crossair DDR3 (1600mhz) Minne.-- G-kort= söker för tillfälle, PSU: 750W crossair ( ikke 80 plus )

Permalänk
Medlem

en annan sak som jag också har märkt.

är att FPS i 3dmark vantage är bara 4fps högre än min förra system.

dvs

test 1 ---- Test 2
amd phenom II x4 3,0 ---- samma cpu
XFX GTX 285 1 GB ---- PowerColor Radeon HD 6950 2 GB
8 GB RAM ---- Samma RAM
Samsung HDD ---- Crossair SSD ( 6GB/ sata 3 )

och ändå är skillnaden i 3dmark bara 4 fps ? ( men jag maxar "allt i högsta 8aa etc ) i BFBC2 ) och har 60 fps ( lägsta varit 57 ) i Test 2.

I test 1. jag klarar knappast "hög" ställningar. så jag förstår inte. om det funkar bara i spel. vf är det då så lite skillnand i benchmark?

Visa signatur

PC:
AMD Phenom II x6 1100T Black Edition.-- Asus Crossair Formula V.-- 16 GB Crossair DDR3 (1600mhz) Minne.-- G-kort= söker för tillfälle, PSU: 750W crossair ( ikke 80 plus )

Permalänk
Medlem

Står det i CCC eller gpu-z att cf är aktiverat? När jag köpte mitt andra kort så ville det inte heller funka först. Bytte cf-bryggan och sen har det funkat hur bra som helst

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Medlem

ja det står att det är aktiverat.

har än en gång reformaterat. får samma problem. :S

Visa signatur

PC:
AMD Phenom II x6 1100T Black Edition.-- Asus Crossair Formula V.-- 16 GB Crossair DDR3 (1600mhz) Minne.-- G-kort= söker för tillfälle, PSU: 750W crossair ( ikke 80 plus )

Permalänk
Medlem

Använder du 8-pins till cpun?

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Använder du 8-pins till cpun?

ja det gör jag ( förutom 24pin )

Visa signatur

PC:
AMD Phenom II x6 1100T Black Edition.-- Asus Crossair Formula V.-- 16 GB Crossair DDR3 (1600mhz) Minne.-- G-kort= söker för tillfälle, PSU: 750W crossair ( ikke 80 plus )

Permalänk
Medlem

verkar inte vara PSU då det skall tydligen dra ca 480W i CF. även om det drar 600 så borde en PSU på 750 räka till. ingen som kommer på nåt?

Visa signatur

PC:
AMD Phenom II x6 1100T Black Edition.-- Asus Crossair Formula V.-- 16 GB Crossair DDR3 (1600mhz) Minne.-- G-kort= söker för tillfälle, PSU: 750W crossair ( ikke 80 plus )

Permalänk
Medlem

testa byt uttag på skärmsladden å kolla om crossfirebryggan sitter på riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acetån:

testa byt uttag på skärmsladden å kolla om crossfirebryggan sitter på riktigt

ja CF sitter riktig på och uttag har inte gjort något skillnad.

Visa signatur

PC:
AMD Phenom II x6 1100T Black Edition.-- Asus Crossair Formula V.-- 16 GB Crossair DDR3 (1600mhz) Minne.-- G-kort= söker för tillfälle, PSU: 750W crossair ( ikke 80 plus )

Permalänk
Medlem

ingen som kommer på något? för att om det nu är så att 750W inte räcker till så köper jag en ny gagg på 950w+ :/ annars är det ju slöseri med peng i onödan.

Visa signatur

PC:
AMD Phenom II x6 1100T Black Edition.-- Asus Crossair Formula V.-- 16 GB Crossair DDR3 (1600mhz) Minne.-- G-kort= söker för tillfälle, PSU: 750W crossair ( ikke 80 plus )

Permalänk
Medlem
Skrivet av g940g19:

ingen som kommer på något? för att om det nu är så att 750W inte räcker till så köper jag en ny gagg på 950w+ :/ annars är det ju slöseri med peng i onödan.

750W ska DEFINITIVT räcka.

Pröva att rensa CMOS (reseta BIOS) ifall du kanske råkat komma åt någon avancerad inställning där. Om du har en annan crossfire-brygga liggandes så pröva att byta ut den med.

Och det vanliga: avinstallera AMDs CCC HELT (inkl. drivrutin) och installera sedan någon annan version, äldre eller nyare.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

750W ska DEFINITIVT räcka.

Pröva att rensa CMOS (reseta BIOS) ifall du kanske råkat komma åt någon avancerad inställning där. Om du har en annan crossfire-brygga liggandes så pröva att byta ut den med.

Och det vanliga: avinstallera AMDs CCC HELT (inkl. drivrutin) och installera sedan någon annan version, äldre eller nyare.

ska testa med en annan brygga ( har flera ) ( vf har jag inte tänkt på det förut ). och ska testa äldre drivrutiner ). återkommer med svar imorgon. jag kan lika gärna vänta då tills jag har satt ihop nya systemet ( CPUn är framme imorn och då kan jag starta Asus formula V M-kortet ).

Visa signatur

PC:
AMD Phenom II x6 1100T Black Edition.-- Asus Crossair Formula V.-- 16 GB Crossair DDR3 (1600mhz) Minne.-- G-kort= söker för tillfälle, PSU: 750W crossair ( ikke 80 plus )

Permalänk
Medlem

nope. det vill inte ge sig.

har gått back med 4 drivutiner. har testat med 5 olika bryggor. frtf svart skärm, och gott om artifacs. en enda gång fick jag 3d mark pro 11 och fungera på LÅG ställningar. även där hade jag typ 20 fps ( och artifacts) ( medan jag har 70+ med en enda kort ( utan några artifacts )

Visa signatur

PC:
AMD Phenom II x6 1100T Black Edition.-- Asus Crossair Formula V.-- 16 GB Crossair DDR3 (1600mhz) Minne.-- G-kort= söker för tillfälle, PSU: 750W crossair ( ikke 80 plus )

Permalänk
Medlem

TX750 ska klara av 720 watt på +12V railen.
HX750 ska klara av 744 watt på +12V railen.

Hmm nej dem ska det inte vara några problem med. Artefakter eh, det brukar finnas en molex kontakt eller dylikt på moderkortet, du har kopplat in ström i den? Mitt stenålders MSI K9A2 platinum klarar inte av grafikkort i crossfire om den inte får ström. Drivrutiner är det knappast.

Har du testat korten individuellt efter problem defekter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

TX750 ska klara av 720 watt på +12V railen.
HX750 ska klara av 744 watt på +12V railen.

Hmm nej dem ska det inte vara några problem med. Artefakter eh, det brukar finnas en molex kontakt eller dylikt på moderkortet, du har kopplat in ström i den? Mitt stenålders MSI K9A2 platinum klarar inte av grafikkort i crossfire om den inte får ström. Drivrutiner är det knappast.

Har du testat korten individuellt efter problem defekter?

ja korterna som skriven ovan är testat var för sig. och de funkar prima. kan benchmarka o spela utan några som helst problem. men det går åt skogen i CF. har kollat kablarna till moderkortet. och allt sitter som det ska

Visa signatur

PC:
AMD Phenom II x6 1100T Black Edition.-- Asus Crossair Formula V.-- 16 GB Crossair DDR3 (1600mhz) Minne.-- G-kort= söker för tillfälle, PSU: 750W crossair ( ikke 80 plus )

Permalänk
Medlem

här e listan på allt som sitter i lådan just nu

gaget - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=360073 gaget som ni ser är INTE såna där 80 plus verion !
M-kortet - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=366709
SSD- http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=639424
Minnen- 4x http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338074
kort läsare - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344154
dvd+rw - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344274
och 2x http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=633996 g-korten.

om det nu hjälper nåt.

Visa signatur

PC:
AMD Phenom II x6 1100T Black Edition.-- Asus Crossair Formula V.-- 16 GB Crossair DDR3 (1600mhz) Minne.-- G-kort= söker för tillfälle, PSU: 750W crossair ( ikke 80 plus )

Permalänk

Om du har installerat de första 11.6 Catalyst drivrutinerna så måste du ladda ner 11.6b Hotfixen. För 11.6 skapar BSOD om du kör HDMI.

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappyOdaniel:

Om du har installerat de första 11.6 Catalyst drivrutinerna så måste du ladda ner 11.6b Hotfixen. För 11.6 skapar BSOD om du kör HDMI.

nej jag kör med dvi- kabel.

Visa signatur

PC:
AMD Phenom II x6 1100T Black Edition.-- Asus Crossair Formula V.-- 16 GB Crossair DDR3 (1600mhz) Minne.-- G-kort= söker för tillfälle, PSU: 750W crossair ( ikke 80 plus )

Permalänk

Jag hade testat detta i alla fall. Sätt in det ena grafikkortet så du har Crossfire. Sen tar du bort alla ramminnen och sätter bara in ett ett ramminne och starta datorn. Funkar det med Crossfire så fortsätter du sätta in nästa också ramminne också.

Eller så kan det vara att ATI drivrutinerna ligger och spökar i registret.

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem

En lite dum fråga, men har du installerat crossfire profilerna?

http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/downloads.aspx
ATI Catalyst Application Profiles är det du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

En lite dum fråga, men har du installerat crossfire profilerna?

http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/downloads.aspx
ATI Catalyst Application Profiles är det du vill ha.

ju jag har de och HOT fixerna.

ändå så ser det ut så här

Visa signatur

PC:
AMD Phenom II x6 1100T Black Edition.-- Asus Crossair Formula V.-- 16 GB Crossair DDR3 (1600mhz) Minne.-- G-kort= söker för tillfälle, PSU: 750W crossair ( ikke 80 plus )

Permalänk
Medlem

nu krashar det med följande fel:

Tcpip.sys <--- dyker upp vid bsod. hur fixar man det? har googlat och verkar ha nåt med PC Tools Internet Security o göra! men det har ju inte jag. + jag har senaste update för LAN enheten.

Visa signatur

PC:
AMD Phenom II x6 1100T Black Edition.-- Asus Crossair Formula V.-- 16 GB Crossair DDR3 (1600mhz) Minne.-- G-kort= söker för tillfälle, PSU: 750W crossair ( ikke 80 plus )