Permalänk
Medlem

Hårdisk crashar.

Hej, jag har en lagringshårdisk som lägger av ibland när jag haft igång datorn ett tag, började nu under sommaren.

Det är en Western green 1 tb, Ibland kan den lägga av medans man kollar film, sen starta automatiskt igen, och annars stänger den av sig och är av tills omstart.

Går detta problemet lösa? Kan tillägga att det finns ca 30 gb ledigt.

Permalänk
Medlem

jag rekomenderar att köpa en nya och kopiera innan den krashar helt....

Permalänk
Medlem

Intern eller Extern disk?

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Intern eller Extern disk?

Intern

Permalänk
Medlem

Vad säger S.M.A.R.T?

Kontrolleras enkelt med en Ubuntu LiveCD.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

I normala fall kan man förvänta sig att den håller på gå sönder.

Fast när jag hade problem i min dator visade det sig att strömkabeln hårddisken var kopplad till var glapp. Kopplade till en annan och problemet försvann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Vad säger S.M.A.R.T?

Kontrolleras enkelt med en Ubuntu LiveCD.

spenderade en halv dag på att hitta det, kunde dessutom inte connecta till internet medans jag var i ubuntu.

Den kraschar mindre och mindre nu märker jag, krasch fri i två dagar nu iallafall, det kanske bara va en fas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loziam:

spenderade en halv dag på att hitta det, kunde dessutom inte connecta till internet medans jag var i ubuntu.

Gå till Applications -> System Tools -> Disk Utility, klicka på hårddisken och välj SMART Data .

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Hejsan, snor tråden lite.

Jag själv har samma problem med min western digital caviar black 2tb (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=769358)

Har hänt mig nu två gånger under cirka 3 månaderstid att min disk plötsligt bara har dött/försvunnit i windows. Har då startat om datorn och allt har fungerat igen. Tänkte kolla kablar och byta sata uttag ikväll, eller kan det vara så att min disk dör sakta och jag borde ta backup? Eller finns det någon annan lösning ?

Permalänk
Medlem

Inte så att det blir något temperatur problem med datorn nu när det är sommar?

Min dator har gått på hög värme och fått ta av sido plåten för att inte överhettas konstant.

Permalänk
Medlem

Nighthog:
Gör rent datorn, fläktarna, kylarna ordentligt (INTE dammsuga).

Sätt fast processor kylaren ORDENTLIGT. Ännu bättre om du tar loss och byt kyl pasta på den samtidigt.

huzko:
Skulle tro att det inte är kablarna men ska du byta så byter du BÅDA för det kan vara glapp strömkabel som jag nämnde tidigare.

Kolla samtidigt om du skadat SATA kontakten. De har numera en lås knapp eftersom de gamla glappade så mycket. Vissa glömde använda knappen och drog sönder eller loss hela kontakten efter ett tag.