Snabb systemdisk under 1000kr - vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Snabb systemdisk under 1000kr - vad tycker ni?

Ska bygga en dator och vill ha relativt snabb HDD till det.

Den kommer inte användas till lagring då andra diskar kommer göra det.
Det går att köpa SSD för under 1000:- men 60gb räcker inte.

Jag är lite dragen till en hybrid-disk eller tror ni den annars så rekomenderade 500gb F3 kan hänga på någonlunda?
Seagate har en liknande disk som är kaffepengar dyrare men halva söktiden och SATA 6,0 Gbit/s. Finns dessutom i lager...
Ännu en hundring till så har man en WD Black med dubbla buffertminne, frågan är bara hur mycket det egentligen gör? :/
Återigen... Vi kan gå upp ett snäpp med WD Rev4 med (återigen) dubbla buffertminnet, 64mb.

Den stora frågan är vilken av alla dessa diskar man ska välja! En liten hybrid räcker alldeles utmärkt, frågan är bara om den är såpass mycket snabbare än dem andra att det är värt pengarna?

Permalänk
Medlem

Angående söktiden på Seagate, Inet har plockat fel siffror i databladet.
Random read seek time <8.5ms
Random write seek time <9.5ms

Momentus XT är en notebookhårddisk på steroider, vilket får den att bli jämförbar med en vanlig 3,5" hårddisk.

Samsung är mitt val av diskarna du väljer mellan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Skulle nog valt F3 eller Black av de du lagt fram men om du verkligen vill märka någon prestandaskillnad så är det SSD som gäller.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Angående söktiden på Seagate, Inet har plockat fel siffror i databladet.
Random read seek time <8.5ms
Random write seek time <9.5ms

Momentus XT är en notebookhårddisk på steroider, vilket får den att bli jämförbar med en vanlig 3,5" hårddisk.

Samsung är mitt val av diskarna du väljer mellan.

Hm, du säger något.