3TB hårddisk problem

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Metropolen Ånge
Registrerad
Jun 2007

3TB hårddisk problem

Hallå!

Nu är de så här att min chef lämnade sin nya hårddisk till mig på jobbet, en WD30EZRX. Han sa att när han satt in den så hittade han bara ca 750gb av 3tb. Så jag tog hem den och koppla in den och han hade rätt. Så jag bootade upp med Ubuntu för att se om den hittade något annat. Och där hittade jag resten, så jag skapade två partioner av resten, vardera på ca 1tb. När jag sedan bootar upp med Windows igen så hittar den dom två nya partionerna men nu är dom där 750gb borta igen. Dom går inte heller att skapa en partion av. Någon som vet hur jag ska lösa detta?

/Johan Nyman

Crystal 280X ~ i7 6700K ~ Maximus VIII Gene ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ V-Moda Crossfade Wireless
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Vi behöver veta vad du har för moderkort dvs vilken kontroller du använder + bios, samt vilket OS du kör med, dessa nya diskar speciellt dom över 2Tb kräver ganska färsk hårdvara + bios och OS också, var inte allt för länge sen som allt över 2Tb inte var möjligt PGA mjukvaru och hårdvaru begränsningar

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Metropolen Ånge
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av ggustavsson:

Vi behöver veta vad du har för moderkort dvs vilken kontroller du använder + bios, samt vilket OS du kör med, dessa nya diskar speciellt dom över 2Tb kräver ganska färsk hårdvara + bios och OS också, var inte allt för länge sen som allt över 2Tb inte var möjligt PGA mjukvaru och hårdvaru begränsningar

Vad min chef har för hårdvara vet jag inte men han hade köpt ett nytt system för någon vecka sen så ja de är ju nya grejer han har. De jag testat den i är ett AT3IONT-i Deluxe, Windows 7 och nyaste bioset.

Crystal 280X ~ i7 6700K ~ Maximus VIII Gene ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ V-Moda Crossfade Wireless

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

OK tror ju inte att det är nått fel på varken hårdisken eller era hårdvarugrejer, utan problemet ligger nog mest i att dom helt enkelt inte är kompatibla
Läs lite här http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2010/06/01/are-we-re... samt http://hothardware.com/Reviews/Western-Digital-Caviar-Green-3... som förklarar tekniken lite med diskar som är över 2,19Tb

Bästa du kan göra är att kolla om du har senaste bios för ditt moderkort, funkar inte det är nog det bästa om disken kan lämnas tillbaka och bytas till en disk under 2,19Tb.
Kan inte få fram om moderkortet har hårdvara som stödjer över 2Tb, men då moderkortet är äldre än några 3Tb diskar så troligen inte

EDIT: ett tips kan vara kolla efter om era moderkort har UEFI BIOS dvs bios som ser mer ut som windows
och där man kan klicka med musen istället för enbart tangetbord, sådana moderkort har native support för diskar över 2Tb, är bioset av vanliga typen kan support för diskar över 2Tb finnas, men kommer inte vara möjligt att boota med en sån disk.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

Formatera den och ha den som GPT, inte MBR
UEFI bios och allt det är endast om man har operativsystemet på disken.

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Metropolen Ånge
Registrerad
Jun 2007

Löste det nu hur som helst. Laddade hem Gparted live och körde via ett usb minne. Då kunde jag ändra och partionera hur jag ville.