HDD Krachat, behöver hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

HDD Krachat, behöver hjälp!

Okej ska ta det så utförligt som möjligt för att kunna få så effektiv hjälp som möjligt. Ni som inte orkar läsa igenom allt kan hoppa ner en bit.

Har/hade en nyformaterad disk med W7 Ultimate 64-bit. Det som jag hade hunnit med var att installera alla drivrutiner som kan tänkas behövas, installera Steam (CS 1.6, CSS, CSS Beta) och WoW. Idag däremot skulle jag installera Black Ops och var inte ansluten till internet, det resulterade i att installationen hängde sig på uppstarten (initializing.....) och jag får upp en fin dumpskärm (sån där fin blå med text på som jag inte förstår mig på) den sa något i stil med "harddrive error, collecting information before restard.

Väntar tills den 'collectat' 100% och låter den starta om på egen hand. När den sedan startar om får jag upp ett felmeddelande som säger något i stil med "overclocking failesd vilket är lite drygt då den inte är klockat för fem öre, däremot har den varit det tidigare men är inte det i nuvarande läge.

Väljer ett alternativ som säger "restart with default settings". Datorn startar om och kontrollerar komponenter tills den kommer till hårddisken, "SATA-1 Harddrive error". Startar om den och samma felmeddelande dyker upp, testade denna metod cirka fyra gånger till utan framgång.

Då plockar jag fram min externa hdd där en systemavbildning ligger samt en systemåterställningsskiva. Trycker in den och kör igång. Allt flyter på fint tills jag väl ska starta upp själva återställningen/formateringen. Då kommer ett felmeddelande upp om att det inte finns någon hårddisk inkopplad som kan formateras. Testar att upprepa proceduren ett par gånger utan framgång, kikar in under alternativet där jag själv kan välja vilken/vilka hårddiskar som ska formateras och det kommer inte upp någon alls (har endast en inkopplad förutom externa).

Drar en slutsats om att hårddisken har gått helt bananas och inte svarar, testar plugga in en annan hårddisk i SATA-1 och då verkar allt fungera fint. Kan hitta disken utan problem och startar upp en formatering. Då kommer nästa felmeddelande som säger att min inkopplade hårddisk är för liten (80gb) vilket känns väldigt underligt då avbildning var på ett sprojtans Win7 utan massa extra lullul och program.

Nu känns det som jag gått in i en vägg utan att hitta någon lösning på mitt problem. Har ytterliggare en disk men den är på endast 40gb så har inte försökt med hjälp av den.

Både 80 giggarn och 40 giggarn har gamla versioner av XP på sig, kan detta vara något problem?

Någon som har förslag på vad jag kan försöka med?

Är det bara slänga gamla disken och köpa ny?

Om jag köper en ny, tom hårddisk, kan jag använda min systemavbildning för att återskapa Win7 till samma stadie som förra disken eller behövs det en helt ny, fräsch installation från scratch?

Extremt tacksam för svar då jag gärna skulle lösa det under kvällen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Câmara de Lobos, Madeira, Portugal
Registrerad
Nov 2005

1. Kolla SATA-kabeln. Felet kan bero på glapp i kabeln. Pröva med en annan kabel.
2. Syns disken nu i BIOS? Om inte så skrota disken om garantin gått ut.
Att avbilden inte ryms på 80 GB disken beror att partitionen som du gjort avbilden av är större. Avbilden försöker skapa en lika stor partition.

Fagerja

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av fagerja:

1. Kolla SATA-kabeln. Felet kan bero på glapp i kabeln. Pröva med en annan kabel.
2. Syns disken nu i BIOS? Om inte så skrota disken om garantin gått ut.
Att avbilden inte ryms på 80 GB disken beror att partitionen som du gjort avbilden av är större. Avbilden försöker skapa en lika stor partition.

Disken syns i bios, dock går den inte att boota. När jag kör systemavbildningen kommer det upp "Det gick inte att hitta någon disk som går att använda för att återskapa volymer som förekommer på säkerhetskopian"

Edit: Nu gick det att boota hårddisken men inget händer då, svart skärm med blinkande uppe i vänstra hörnet är det som kommer upp.

Vad ska jag försöka med härnäst?

Kommer direkt in i Asus express gate när jag startar om datorn och i boot menyn finns endast dvd-läsaren att välja.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Câmara de Lobos, Madeira, Portugal
Registrerad
Nov 2005

Troligen saknas bootloadern i MBR och en aktiv partition. Med återställningsskivan borde du kunna få in bootloadern i MBR. För att få in avbilden på en disk som är mindre än partitionen, som avbilden är gjord från måste du använda ett verktyg som dd. Finns i alla linux och unix. Först bör du partitionera disken (1 partion). Sedan fixa MBR. Därefter kopiera så mycket av avbilden med dd som ryms. Som du själv skriver borde en Win 7 utan extra lullul rymmas på en 80 GB disk. Om du öppnar avbilden i en hexeditor så kan du se hur stor del av avbilden innehåller data (inte är bara binära nollor. syns som 00 00 00 ... tills filens slut). De binära nollorna i slutet behövs inte.
http://www.sysresccd.org/Main_Page

Fagerja

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Tackar och bockar för alla svar. Löste problemet genom att köpa en ny disk och trycka in avbildningen på den. Ska försöka formatera den gamla och använda som lagringsdisk.

Skickades från m.sweclockers.com